Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-09, 18:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Att vittnen säger blandade saker är problem för vilken GM som helst

Lookalike började prata om att CA tar av sig glasögonen från Grand till Brottsplatsen för att få in honom.

Många har liknade problem oavsett GM

Hur en eventuell GM har bytt kläder och accessoarer är som du säger inget unikt för den osannolika hypotesen att SE mördade OP.

Men är det inte i slutändan bara gräddan på moset när man redan visat att man hittat rätt GM. Inte ett bra sätt att bevisa någons skuld från början?

Edit: En hypotetisk rättegång:
Domaren: Känner vittnet igen mördaren som sitter där borta (pekar på SE).

Vittnet: Jag känner inte igen honom, men han ser ut som någon som kan ha en fladdrande rock hemma i sin garderob. Rocken fladdrade faktiskt. Det kommer jag ihåg.

Domaren: Äger herr tilltalad en fladdrande rock?

Tilltalad SE: Fladdrande? Nej bara ett gammalt Gadhiskynke av ljusare kulör. Men det går inte att förväxla med en mörk rock faktiskt.

Domaren: Den tilltalade ljuger. Lås in honom!
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-09 kl. 18:31.
Citera
2025-08-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte 60 meter upp till Sari och därefter 120 meter till mordplatsen.

Det är en tre gånger så lång sträcka att hinna reagera och agera på.

Förutsatt att det inte var något samtal med HO, eller att det samtalet bara var en halvminut långt.

Hur menar du att SE ska hinna identifiera och vara redo att mörda om han kommer ut från receptionen, och bara har ca 50 meter på sig?

Det är kanske hypotetiskt möjligt, men jag har svårt att förstå det.

Jag tänker såhär

Att reagera eller bli avsnäst är ju ett kort ögonblick så då spelar det ingen roll om det är 60m eller 150m

Sen så kan ju detta dessutom hänt vid Grand och att SE kom ut lite senare än din teori om att han hinner till Sari

Men själva iden om att vilja skjuta Olof på menar jag har ingen betydelse om det är 60m eller 150m

SE hade ju också kunnat skjuta Olof vid Sari och då hade ju reaktionen och skottet gjorts på 1m...

Jag menar att sträckan mellan Sari och brottsplatsen då bara blir en transportsträcka som inte har någon betydelse om den är 60m eller 4km
Citera
2025-08-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur en eventuell GM har bytt kläder och accessoarer är som du säger inget unikt för den osannolika hypotesen att SE mördade OP.

Men är det inte i slutändan bara gräddan på moset när man redan visat att man hittat rätt GM. Inte ett bra sätt att bevisa någons skuld från början?

Jag hävdar att GM har en tunnare rock och inte en fodrad täckjacka då jag menar att många vittnen beskriver att plagget fladdrar

Då anser jag att NF ser AB som efterföljare och då måste vi ha en man med rock på trottoaren efter NF passerat Skandia och brottsplatsen
Citera
2025-08-09, 18:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tänker såhär

Att reagera eller bli avsnäst är ju ett kort ögonblick så då spelar det ingen roll om det är 60m eller 150m

Sen så kan ju detta dessutom hänt vid Grand och att SE kom ut lite senare än din teori om att han hinner till Sari

Men själva iden om att vilja skjuta Olof på menar jag har ingen betydelse om det är 60m eller 150m

SE hade ju också kunnat skjuta Olof vid Sari och då hade ju reaktionen och skottet gjorts på 1m...

Jag menar att sträckan mellan Sari och brottsplatsen då bara blir en transportsträcka som inte har någon betydelse om den är 60m eller 4km

Ja, vem vet. I så fall måste hans sinnestillstånd ha varit väldigt mörkt, och han var redo att brisera.

Jag tänker mig istället att det tar ett tag att arbeta upp ilskan, sedan ett tag att knäppa upp rocken och göra vapnet redo, och sedan se till att det är en bit ifrån arbetsplatsen, få vittnen och att det finns en flyktväg. Om det var ett impulsdåd eller planerat, att han råkade stöta på dem tidigare än tänkt ...

Det är frågan. Det enda vi har att gå på är NF, LJ och YN, som ser GM under en lite längre stund.

Och där finns det likheter med SE, som också själv syltar in sig som misstänkt även utan detta.
Citera
2025-08-09, 18:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag hävdar att GM har en tunnare rock och inte en fodrad täckjacka då jag menar att många vittnen beskriver att plagget fladdrar

Då anser jag att NF ser AB som efterföljare och då måste vi ha en man med rock på trottoaren efter NF passerat Skandia och brottsplatsen

Det har du rätt i, men hur får du ihop att detta pekar mot efterspelsvittnet SE som mördaren?

Edit: Hade mördaren haft en fotbollströja hade vi haft minst 11 huvudmisstänkta och tusentals presumtiva misstänkta supporters att laborera med?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-09 kl. 18:41.
Citera
2025-08-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, vem vet. I så fall måste hans sinnestillstånd ha varit väldigt mörkt, och han var redo att brisera.

Jag tänker mig istället att det tar ett tag att arbeta upp ilskan, sedan ett tag att knäppa upp rocken och göra vapnet redo, och sedan se till att det är en bit ifrån arbetsplatsen, få vittnen och att det finns en flyktväg. Om det var ett impulsdåd eller planerat, att han råkade stöta på dem tidigare än tänkt ...

Det är frågan. Det enda vi har att gå på är NF, LJ och YN, som ser GM under en lite längre stund.

Och där finns det likheter med SE, som också själv syltar in sig som misstänkt även utan detta.

Lever NF idag ?

Han kan kanske ge lite klarheter ang plagget..AB och SE osv
Citera
2025-08-09, 18:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Lever NF idag ?

Han bor i Vallentuna, så ring och fråga.
Citera
2025-08-09, 18:40
Medlem
Citat:
Det har du rätt i, men hur får du ihop att detta pekar mot efterspelsvittnet SE som mördaren?

Jag skrev att den enda kända personen( ur matrialet) med rock som kan befinna sig plötsligt på trottoaren är ju SE efter att NF gått förbi

Där finns inget annat att gå på här anser jag !

Jag kan spekulera om att det kan dyka upp en man med rock på annat sätt på trottoaren men det finns inget direkt ur materialet
Citera
2025-08-09, 18:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Lever NF idag ?

Det kan man hoppas. Men har för mig att det har diskuterats förut.

Ett flertal vittnen lever, men de är möjligen inte intresserade av att dra upp allt igen.

Kan tänka mig rätt många frågor till HO och AK, som väl är i 60-årsåldern idag.

Även JÅS har hörts förvånansvärt lite. Verkar som om han glömdes bort fram till 1989 ...

Han pratade med flera på platsen?

Tror inte att SE befann sig knästående invid kroppen i alla fall, om han nu var kvar på platsen.

Irvell förefaller ha varit rätt säker på att SE inte var kvar efter skotten.

Det kan ha ställts frågor till vittnena som inte finns med bland förhören.
Citera
2025-08-09, 18:43
Medlem
Citat:
Han bor i Vallentuna, så ring och fråga.

Ska faktiskt be min vän Otto göra det

Men han får betalt för att misstänka CA så om NF inte gagnar honom så blir det svårt
Citera
2025-08-09, 18:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag skrev att den enda kända personen( ur matrialet) med rock som kan befinna sig plötsligt på trottoaren är ju SE efter att NF gått förbi

Där finns inget annat att gå på här anser jag !

Jag kan spekulera om att det kan dyka upp en man med rock på annat sätt på trottoaren men det finns inget direkt ur materialet

Någon föreslog att GM kanske klev ur en bil. Det körde många bilar på Sveavägen strax före mordet.

Men detta är tråden där vi låtsas som om MOP är en Cluedogåta och då stiger plötsligt sannolikheten för att SE mördade OP utan skjutvapen något.
Citera
2025-08-09, 18:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ska faktiskt be min vän Otto göra det

Men han får betalt för att misstänka CA så om NF inte gagnar honom så blir det svårt

Är det Otto eller NF som får betalt? Om vi skramlar lite här i tråden till en "belöning" kan vi kanske få NF att peka ut SE?

Hypotetiskt svar i telefonen:
"Mördaren hade en jacka i samma färg som telefonkatalogen. SEs namn står faktiskt i katalogen, så det kan ha varit honom jag såg på mordnatten."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in