2025-08-05, 15:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag sålde min lilla post efter den överraskande positiva rapportreaktionen. Den här gången gick jag åtminstone plus på Volvo Car, så har det inte alltid varit (understatement). Fick feeling och passade på att sälja Volvo Lastvagnar också när jag ändå höll på . Just nu känns det som att jag inte vill ta i fordonsaktier överhuvudtaget på ett bra tag, det är mest bara negativa nyheter (eller negativa vinklingar på nyheter) överallt.

Håller med dig Volvo Cars var nog ingen direkt höjdare alls.
Eller ja den är kanske guld för dem som går in och köper nu på 16-18kr.

Men de som köpte vid 2021 när den låg på 84kr lär ju fan hänga sig 😂
Citera
2025-08-09, 11:14
Medlem
Volvo Cars befinner sig i ett moment 22. Bilarna är nu så dyra att man funderar vem som skall köpa dem. Nästan 1 miljon kr kostar basmodellen av XC90 men ändå har Volvo dåliga marginaler. Hur kan det kosta 1 miljon kr att tillverka en personbil? Sedan ES90 ligger på 929.000 kr - varför klarar man inte att få upp marginalerna på sådana baspriser?
Citera
2025-08-09, 11:31
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observantorn
Volvo Cars befinner sig i ett moment 22. Bilarna är nu så dyra att man funderar vem som skall köpa dem. Nästan 1 miljon kr kostar basmodellen av XC90 men ändå har Volvo dåliga marginaler. Hur kan det kosta 1 miljon kr att tillverka en personbil? Sedan ES90 ligger på 929.000 kr - varför klarar man inte att få upp marginalerna på sådana baspriser?
För att skiten görs i Sverige där lönekostnaderna är enorma. Om denna sida stämmer, 2 år på kvällsskift 47k i månaden för en person på golvet, vansinne om man vill konkurrera på en pressad marknad.

https://volvocarverkstadsklubb.se/ve...om-volvo-cars/
Citera
2025-08-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
För att skiten görs i Sverige där lönekostnaderna är enorma. Om denna sida stämmer, 2 år på kvällsskift 47k i månaden för en person på golvet, vansinne om man vill konkurrera på en pressad marknad.

Det är mycket moderniserat idag, robotteknik och rullande band osv. Går fort va jag ser.
Omkostnader i landet gör det dyrt för att inte tala om skatter. Kina stöder dessutom bilindustrin där nere.
Senast redigerad av Truefighter 2025-08-09 kl. 11:40.
Citera
2025-08-09, 11:52
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är mycket moderniserat idag, robotteknik och rullande band osv. Går fort va jag ser.
Omkostnader i landet gör det dyrt för att inte tala om skatter. Kina stöder dessutom bilindustrin där nere.
Ja, man är väl tvungna att automatisera allt man kan när man hamnat i en ond spiral av höga omkostnader. Montörer i övriga landet får kanske 30-35k inkl. OB. Kinesiska modeller görs i Kina och det som går på export till USA kommer flytta innanför gränserna för att undvika tullar.

Har bolaget någon framtid i Sverige? Går det ha igång produktionen bara för att sälja till Europa?
Citera
2025-08-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ja, man är väl tvungna att automatisera allt man kan när man hamnat i en ond spiral av höga omkostnader. Montörer i övriga landet får kanske 30-35k inkl. OB. Kinesiska modeller görs i Kina och det som går på export till USA kommer flytta innanför gränserna för att undvika tullar.

Har bolaget någon framtid i Sverige? Går det ha igång produktionen bara för att sälja till Europa?
Det tror jag, andra länder andra problem. I Sverige gynnas företag på olika vis har jag läst och tror det handlar om skattelättnader om jag mins rätt. I Sverige har vi också en hög arbetsmoral och helt okej infrastruktur mot andra länder. Hög arbetsgivare avgift dock men allt dyrt här.
Citera
2025-08-09, 14:21
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:

I Tyskland och Amerika är lönerna betydligt högre för bilarbetare, men framför allt för ingenjörer. Detta har lett till att det inte direkt är eliten av ingenjörer som jobbar på Volvo.

Till saken hör att det till för 10 år sedan jobbade en hel del svenska ingenjörer på Volvo som älskade bilar. Den typen av ingenjörer som köpte en bondgård en bit utanför Göteborg för att få plats med alla bilarna.

Dessa är nu i snabb takt på väg att ersättas av ingenjörer från U-länder, framför allt från Indien. Indier som inte ens har körkort...
Citera
2025-08-09, 15:57
Medlem
Det är ytterst få biltillverkare som går med vinst, kommer bli ännu tuffare med omställningen till EV bilar. Free cashflow i bilindustrin är metric som verkar haverera. Tesla är en få som ser attraktiv ut i denna industri
Citera
2025-08-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Det är ytterst få biltillverkare som går med vinst, kommer bli ännu tuffare med omställningen till EV bilar. Free cashflow i bilindustrin är metric som verkar haverera. Tesla är en få som ser attraktiv ut i denna industri
Lyxbilar verkar klara sig bra dock!
Citera
2025-08-26, 15:41
Medlem
Adelsdams avatar
Stopp för Volvo Cars i Torslanda – materialbrist

https://www.di.se/live/stopp-for-vol...materialbrist/
Citera
2025-08-26, 17:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Måttlig reaktion på den nyheten, ner 1,37% nu, det ligger inom normalspannet för dagliga kursrörelser.
Citera
2025-08-27, 01:07
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Kan tyvärr inte läsa annonsen , men något säger mig att det är ett stort jävla skämt.

Vet inte vad för materialbrist de handlar om då jag ej har betaversion. Men känns kanske att de har anlitat eller köpt en underleverantör som var billig men som inte kan få fram delar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in