2021-09-15, 17:59
Medlem
Enligt aftonbladet just nu är det planerat att Volvo Cars ska börsnoteras till ett värde av 170 miljarder kronor. Vad tror ni om detta? Meningen att det ska ske i höst. Kommer ni teckna?😊
Senast redigerad av Plingare 2021-09-15 kl. 18:01.
Citera
2021-09-15, 18:03
Medlem
Kul att det verkar bli notering på Stockholmsbörsen! Jag kommer definitivt att teckna även om man troligtvis inte ska räkna med annat än minimitilldelning.
Citera
2021-09-15, 18:04
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Kommer självklart ansöka om aktier. Jag har sparat lite i ladorna inför denna notering. Jag tror Volvos personvagnar har potential i framtiden. Fin gammal industriklenod som förhoppningsvis kan bli svenskägd igen så småningom.
Citera
2021-09-15, 18:16
Medlem
george.sthlms avatar
När kommer prospekt ?
Vilka kommer sköta IPO ? Carnegie, Handelsbanken ...
Citera
2021-09-15, 18:37
Medlem
Loels avatar
Kommer självklart inte ansöka aktier. Har nämligen jobbat på VCC, vet ett och annat varför kinesen vill dumpa skiten
Citera
2021-09-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Kommer självklart inte ansöka aktier. Har nämligen jobbat på VCC, vet ett och annat varför kinesen vill dumpa skiten

Säger du det? Hur kommer det sig då?
Citera
2021-09-15, 18:56
Medlem
MahaNakhons avatar
Antagligen kommer Geely sälja Volvo Cars med vinst och ändå behålla kontrollen (A/B aktier).

170 miljarder kronor indikerar högre P/S än BMW Group. Jag avstår om IPO-värderingen är över 120 Mdr SEK, vilket den absolut kommer vara.
  • Volvo Cars P/S = 0,6
  • BMW Group P/S = 0,49
Jag anser att BMW Group bör värderas till högre P/S mellan dessa två, inte tvärtom.
Och P/S "premien" på Volvo Cars (jmf m BMW Group) är rätt saftig, +20%

Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-15 kl. 19:14.
Citera
2021-09-15, 19:09
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Kul att det verkar bli notering på Stockholmsbörsen! Jag kommer definitivt att teckna även om man troligtvis inte ska räkna med annat än minimitilldelning.

Du kan kontakta banken som sköter noteringen (någon av bankerna) och be om att få vara en av teckningsåtagare. Räkna med att du får lägga lite större belopp, men det borde gå att ordna. Sen lär det finnas väldigt mycket utrymme (många miljarder SEK i denna IPO) så du borde kunna få mer än minimi. Även mycket mer än minimi.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-15 kl. 19:17.
Citera
2021-09-15, 22:07
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Berätta gärna mer och precisera vad som är skit.Tycker bilarna är trevliga att köra.Men det kan säkert finnas saker man inte vet.
Citera
2021-09-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Berätta gärna mer och precisera vad som är skit.Tycker bilarna är trevliga att köra.Men det kan säkert finnas saker man inte vet.
Trevliga att köra men kvalitén är skräp.

Kommer förövrigt inte teckna IPO, avvaktar ett tag.
Citera
2021-09-19, 19:26
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Enligt aftonbladet just nu är det planerat att Volvo Cars ska börsnoteras till ett värde av 170 miljarder kronor. Vad tror ni om detta? Meningen att det ska ske i höst. Kommer ni teckna?😊

Kommer bli nya Telia (i bästa fall). En biltillverkare som inte på ett par år kommer ha konkurrenskraftiga riktiga elbilar på marknaden. Ägs av kineser där framtida teknik och teknlogi som krävs kommer gå samma väg till mötes som Huawei dvs portade på marknader.

Bolaget måste bort från kina ägande annars är det början till slutet. Sedan VD och pensionären Håkan Samuelsson måste bytas ut. Ger ju knappast någon vidare framtidstro och nytänkande nästan lika trött som Joe Biden. Polestar, (M-Volvo Mobility) och Care By Volvo (bara namnen säger ju allt) sätts på hans minuskonto. Fullständigt naiva satsningar med resultatet dikeskörningar och miljardrullning för man håller på att kissa på sig av avundsjuka på Tesla och vill vara lika coola. Det mest konstiga är man inte är alls i fas med elektrifieringen trots man höll på med detta för 15 år sedan. Dom borde kunna varit pionjär på området.
Citera
2021-09-20, 21:45
Moderator
Semesters avatar
Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt --> Aktier
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem