Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
LAS reglerar hur uppsägningar går till och ett avtal reglerat av LAS kan enbart anses ogiltigt om det upphäver eller inskränker arbetstagarnas rättigheter enligt LAS eller enligt villkor i kollektivavtal eller om det avviker från reglerna kring skälig uppsägning(alltså att uppsägningen då är ogiltig) enligt 2 a §.
Kan inte finna något utrymme i LAS för att ogiltigförklara att anställningsavtal till en anställds nackdel med hänvisning till AvtL.
I ditt fall med McDonalds skulle uppsägningen gälla personen som utger sig för att vara Carl XVI Gustaf, dvs den personen som de facto var anställd.
LAS förutsätter att anställningsavtalet är giltigt. Du kan inte säga upp någon som har ett ogiltigt anställningsavtal ab initio.
Du kan alltså inte säga upp kungen från McDonalds. För han var aldrig anställd.
LAS reglerar när ett avtal är giltigt.
AvtL reglerar innan ett avtal börjar gälla
Vi kör en annan ogiltighetsregel. Ponera nu att den riktiga kungen faktiskt går in på McDonalds med ett maskingevär, brottar ner personalen och tvingar chefen att ta fram ett papper på ett anställningsavtal. Han skriver under med sitt namn på en tillsvidareanställning, och tvingar chefen under pistolhot att kontrasignera. Hur lång uppsägningstid har Carl XVI Gustaf?
Vi kör en tredje ogiltighetsregel. Ponera att en arbetslös person söker ett jobb på McDonalds. Han blir uppringd av chefen som meddelar att de har gått vidare med andra sökande. Personen säger då "Du kan inte neka mig jobbet, för jag säger upp mig". Hur lång uppsägningstid har personen?