Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
I teorin har du rätt i att man kan åberopa kostnaden för rekryteringsprocessen som en skada. Men som övriga har påpekat så måste den konkretiseras. Här finns bevissvårigheter. Om man har outsourcat rekryteringen till en extern firma kan det bli enklare. Men det förutsätter att kostnaden går att särskilja från övriga poster.
Många företag har dessa uträkningar väldigt konkret och väldefinierade för hela processen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
En halv miljon och uppåt är dock ren fantasi från din sida. Tänk mer omkring uppåt tjugotusen kronor så hamnar du närmare sanningen.
Absolut inte någon fantasi. Jag har själv drivit rekryteringsprocesser som i helhet kostat över en halv miljon med allt inräknat.
I fallet som TS tar upp (sitt egna) så kan det ha avslöjats ganska snabbt och därmed så är kostnaden förmodligen väldigt låg. Men om de gått vidare med TS till en slutlig del och därmed dessutom avsagt sig lämpliga kandidater så kan kostnaden bli väldigt hög. Du får tänka på att de kan bli tvungna att ta ett omtag och göra om processen till stora delar vilket också lägger på till den totala kostnaden.
Då kan det också uppstå kostnader i form av senareläggningar av projekt eller helt enkelt att de blir tvungna att säga nej till ett inplanerat projekt. Det kan innebära kostnader på många miljoner.
Givetvis så ser jag det mer som naturligt att man räknar med kostnader i själva rekryteringsprocessen. Som inte helt ovanligt idag kan vara över en halv miljon.
Jag räknar också med lite högre tjänster med tanke på den referensen som står i TS och användes. Knappast troligt att ett företag ens skulle höra av sig till någon med en referensen om hen söker städtjänst på Mc Donalds eller kassan på Hemköp.
Allt beror förstås hur långt detta han gå. Allt från försök till bedrägeri till bedrägeri.
De som hotade TS med anmälan kommer sannolikt aldrig att göra någon anmälan då även de förstår att det inte ens skulle leda någon vart. Då räknar jag med att det avslöjas relativt snabbt i processen. Om det som sagt går till slutet så kanske ändå.