2025-08-06, 17:25
Avstängd
180mgs avatar
Jag har sökt ett jobb som krävde referens och jag skrev att jag varit chef manager på Toys R Us och varit ansvarig för hela kedjan i norden. Eftersom toys R Us inte finns längre så kan jag tyvärr inte ge ett nummer till någon representant. Detta räckte dock inte för dom googlade och såg att personen som hade positionen jag uppgav var inte jag utan det var någon annan. Jag sa då att jag ljugit om referensen för att jag var desperat och dom sa att dom kanske kommer anmäla detta. Är det ens ett brott?
Citera
2025-08-06, 17:42
Medlem
Sereenas avatar
Om du blivit anställd baserat på falsk referens och arbetsgivaren lider skada av det så kan det falla under bedrägeri.

Dock så borde det imo vara olagligt att vara så urbota korkad att man uppger en så uppenbart falsk och löjligt enkel att kolla upp, referens.
Citera
2025-08-06, 17:44
Medlem
kalkryggars avatar
Det kan utgöra urkundsförfalskning om det sker i syfte att vilseleda och ge (ekonomisk) vinning i form av att få ett jobb eller en viss lön.

Men varför i helvete hittar man på att man haft en sån tjänst som gör att en arbetsgivare kommer vilja söka mer uppgifter om tidigare jobb. På en intervju så skulle jag ägnat säkert 20 minuter om att ställa frågor om den tjänsten. Ska du så sitta och ljuga i 20 minuter om det så kan vem som helst se igenom detta.

Tänk då att jag spenderat massa tid på detta, engagerat annan personal i dig. Det kostar massa pengar.

Tänk lite. Ska du hitta på så överdriv någon insats du gjort på en befintlig tjänst som är svår att kolla förutom att man ser igenom din egna berättelse om det när man frågar.

Så du kanske helt enkelt ska sluta hitta på och finna en väg att skapa uppgifter som är intressanta att tala om och värdera. Gå med i en förening och engagera dig. Bli ordförande, ansvara för föreläsningar, ordna gruppaktiviteter etc. Sånt kan vara värdefullt.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-08-06 kl. 17:49.
Citera
2025-08-06, 17:50
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns ändå lite häftigt och imponerande att du valde just en sådan häftig titel.
Det känns som att du bara kan blunda gå vidare och ta bort din e-mailadress. Du behöver inte ha någonting med jobbet att göra.
Nästa gång kanske du kan tänka dig lite grann för innan du snackar massa och ljuger. Det kan ju faktiskt bli problem framöver. Nu har du inte fått jobbet så att du kanske bara kan gå vidare.
Varför valde du just denna titel är man lite nyfiken på.
Citera
2025-08-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det kan utgöra urkundsförfalskning om det sker i syfte att vilseleda och ge (ekonomisk) vinning i form av att få ett jobb eller en viss lön.
Om TS hade framställt något falskt intyg om det hela hade det varit det, men att bara påstå att hen varit anställd där är inte urkundsförfalskning. Möjligtvis handlar det om försök till bedrägeri.
Citera
2025-08-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Jag har sökt ett jobb som krävde referens och jag skrev att jag varit chef manager på Toys R Us och varit ansvarig för hela kedjan i norden. Eftersom toys R Us inte finns längre så kan jag tyvärr inte ge ett nummer till någon representant. Detta räckte dock inte för dom googlade och såg att personen som hade positionen jag uppgav var inte jag utan det var någon annan. Jag sa då att jag ljugit om referensen för att jag var desperat och dom sa att dom kanske kommer anmäla detta. Är det ens ett brott?

Referens är en person som kan ge dig vitsord inte ett företag. Så även om företaget lagt ner finns ju personen kvar. Det du gjort är att ljugit om ett jobb du aldrig haft. Det kan bli bedrägeri om du får jobbet men kan också bli tal om osant intyg och urkundsförfalskning.

Hoppas du aldrig får ett jobb. Arbete bygger på förtroende inte att du är en lögnhals. Jävla svin.
Citera
2025-08-06, 18:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om TS hade framställt något falskt intyg om det hela hade det varit det, men att bara påstå att hen varit anställd där är inte urkundsförfalskning. Möjligtvis handlar det om försök till bedrägeri.

Det har du rätt i faktiskt. Det lutar nog mer åt bedrägeri.
Citera
2025-08-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Referens är en person som kan ge dig vitsord inte ett företag. Så även om företaget lagt ner finns ju personen kvar. Det du gjort är att ljugit om ett jobb du aldrig haft. Det kan bli bedrägeri om du får jobbet men kan också bli tal om osant intyg och urkundsförfalskning.

Hoppas du aldrig får ett jobb. Arbete bygger på förtroende inte att du är en lögnhals. Jävla svin.
Beror väl lite på vad man söker för jobb. Jag hade inte haft några som helst problem att ljuga om jag sökte ett arbete inom vag-koncernen t.ex, då med tanke på dieselskandalen. De flesta stora företag saknar helt moral. Det är nästan så att man borde anse lögner på CVt vara en merit inom vissa brancher. Sanningen säljer inte lika bra som lögnen.

Att ljuga ihop meriter när det handlar om den faktiska kompetensen och inte fluff som bara ska ”kännas bra”, det är ju en annan sak. Säga att man har 10-års erfarenhet som flight controller och sen bara sitta och trycka på knappar på måfå och härma vad kollegorna säger för att sen se planen krascha runt omkring sig vore ju mindre lyckat. Då ska man så klart hamna i fängelse.
Citera
2025-08-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har du rätt i faktiskt. Det lutar nog mer åt bedrägeri.
Jupp, men när det gäller bedrägeri så blir det rätt svårt att påvisa någon faktisk skada.
Citera
2025-08-06, 18:45
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Klart du kommer åka dit. Men grattis till jobbet, det är nämligen arbetsplikt på anstalterna.
Citera
2025-08-06, 18:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jupp, men när det gäller bedrägeri så blir det rätt svårt att påvisa någon faktisk skada.

Det beror på hur långt det går. Om TS skulle fått en anställning och förhandlat fram en lön med sin erfarenhet som "ansvarig för hela kedjan i norden" så kan man nog leda bedrägeri i bevis.

Annars så blir det väl försök till bedrägeri.

Men vem fan ska driva sånt här vidare. Jag tror att de helt enkelt sa så för att skrämma TS till att sluta upp med sånt trams.
Citera
2025-08-06, 19:26
Medlem
Klart det inte är bedrägeri. Då skulle hälften av våra politiker skaka galler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in