Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.
Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.
Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.
På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.
När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.
Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.
Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.
Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.
Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?
Nu har debatten gått en bit, men jag kan ge min synpunkt.
Det beror helt på vilken sits och marginaler du har.
Har du ett läge där du har små marginaler så kan absolut en amortering vara en bra investering.
Det finns folk som hamnat i limbo p.g.a detta, helt enkelt du klarar inte av att betala ditt lån, ett ev försäljningspris gör att du inte kan lösa ut de lån som då belastar fastigheten. Vilket då gör att den bli osäljbar via normala vägar.
Detta är en ovanlig situation men uppstår ibland, under tidigt 90tal var det tyvärr en inte helt ovanlig situation.
Men pratar man mer normala situationer, är det mer beroende på vilka risker du är beredd att ta samt vilka marginaler man har.
Finns mycket som talar för att du kan hitta alternativa investeringar som ger dig en högre utväxling.
I ditt exempel bör du hitta en investering som ger lite drygt 5% garanterad avkastning om du skall få samma resultat.
Avkasningen kan du nog få, men inte garanterat. och tvingas du då sälja vid en lågkonjuktur så går du back på en alternativ investering kontra amortering på ditt lån.
Sen hur skall man tänka? Jag själv är inte speciellt riskbenägen, så jag amorterar betydligt mer än banken säger. För närvarande 4% men då ligger vår belåningsgrad på knappt 40% och det motsvarar ca 80% av vår årslön.
Men samtidigt har jag kontinuerligt haft avsättningar för investeringar på 3ggr det beloppet.
Men av någon anledning så vill jag kunna bo kvar i min bostad och klara alla mina normala utgifter på en beräknad pension. Inte behöva knapra på investeringarna för mina grundutgifter efter pension.
Men det är mitt sätt att tänka: Lite gammaldags så där.
Men har du hög belåningsgrad och låga marginaler, så råder jag dig att avsätta en del kapital för att amortera ner ditt bolån.