2025-08-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag köper det känslomässiga argumentet att man inte vill ha några lån. Mamma har ju alltid sagt att man inte ska låna pengar.

En bra metod för att bygga upp ett kapital, är dock ändå att ha lån. Oavsett vad mamma säger.

Mamma har dock till viss del rätt, man ska inte låna till konsumtion. Man ska inte heller belåna värdepapper.
Belåna värdepapper är otroligt lönsamt.
Så där har både du och din mamma helt fel.
Citera
2025-08-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?

Nu har debatten gått en bit, men jag kan ge min synpunkt.

Det beror helt på vilken sits och marginaler du har.

Har du ett läge där du har små marginaler så kan absolut en amortering vara en bra investering.
Det finns folk som hamnat i limbo p.g.a detta, helt enkelt du klarar inte av att betala ditt lån, ett ev försäljningspris gör att du inte kan lösa ut de lån som då belastar fastigheten. Vilket då gör att den bli osäljbar via normala vägar.
Detta är en ovanlig situation men uppstår ibland, under tidigt 90tal var det tyvärr en inte helt ovanlig situation.

Men pratar man mer normala situationer, är det mer beroende på vilka risker du är beredd att ta samt vilka marginaler man har.
Finns mycket som talar för att du kan hitta alternativa investeringar som ger dig en högre utväxling.
I ditt exempel bör du hitta en investering som ger lite drygt 5% garanterad avkastning om du skall få samma resultat.
Avkasningen kan du nog få, men inte garanterat. och tvingas du då sälja vid en lågkonjuktur så går du back på en alternativ investering kontra amortering på ditt lån.

Sen hur skall man tänka? Jag själv är inte speciellt riskbenägen, så jag amorterar betydligt mer än banken säger. För närvarande 4% men då ligger vår belåningsgrad på knappt 40% och det motsvarar ca 80% av vår årslön.
Men samtidigt har jag kontinuerligt haft avsättningar för investeringar på 3ggr det beloppet.
Men av någon anledning så vill jag kunna bo kvar i min bostad och klara alla mina normala utgifter på en beräknad pension. Inte behöva knapra på investeringarna för mina grundutgifter efter pension.

Men det är mitt sätt att tänka: Lite gammaldags så där.

Men har du hög belåningsgrad och låga marginaler, så råder jag dig att avsätta en del kapital för att amortera ner ditt bolån.
Citera
2025-08-08, 09:59
Medlem
Citat:
Utdelningsaktier ger inte mer än aktier utan utdelning. Om det hade varit så enkelt som du tror så vore det väl jättekorkat att köpa annat än sådant, och ingen skulle köpa annat.

Det där är inte riktigt sant. Utdelningen visar ju i någon mening att företaget växt färdigt, hittat sin nisch, och går med vinst. Efter att ett företag mognat brukar ju alternativen vara att använda vinsten till att expandera till nya marknader, alltså byggande av företagsimperim som när Volvo skulle utnyttja vinsterna från bilar för att slå sig in i matbranschen med Procordia. Det blir sällan lyckat. Bättre att dela ut vinsten och låta aktieägarna själva bestämma om de vill satsa på nya branscher.

Aktier som inte delar ut något alls är i praktiken antigen nya företag som växer snabbt fortfarande (och därmed lite osäkra kort) eller så är det företag som leds av folk med ambitioner att bygga stora imperier. Finna anledningar att undvika bägge sorterna...
Citera
2025-08-08, 10:04
Medlem
Du kan inte förvänta dig 8% på börsen. Det kan gå minus också. Snittet kanske ligger på 8% men det kommer ALLTID kraftiga nedgångar. Köper du och en sådan kommer kan det ta lång tid innan du är på plus igen. Köper du fonder eller aktier? Sådant spelar roll
Citera
2025-08-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Det bör det inte vara. Sett över lite längre tid bör hävstång fungera bättre under uppgångsår men det skall tas ut av att hänstången även förstärker nedgångar. risken finns dessutom att man blir knockad under de sällsynta rejäla nedgångs åren. Folk som förvaltar förmögenheter brukar undvika belåning.

Hittar inte någon riktigt bra referens nu men allt jag läst åtminstone verkar indikera att sett över kanske 100 år så bör det vara bättre utan hävstång. Att i princip alla fonder kör med belåning beror inte på att det är bra utan på att det inte går att sitta som folndörvaltare 30 år i rad, alltså en hel karriär, och konstant ligga efter de som kör med belåning bara på grund av risken att det blir riktigt dåligt om det kraschar.
Citera
2025-08-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det bör det inte vara. Sett över lite längre tid bör hävstång fungera bättre under uppgångsår men det skall tas ut av att hänstången även förstärker nedgångar. risken finns dessutom att man blir knockad under de sällsynta rejäla nedgångs åren. Folk som förvaltar förmögenheter brukar undvika belåning.

Hittar inte någon riktigt bra referens nu men allt jag läst åtminstone verkar indikera att sett över kanske 100 år så bör det vara bättre utan hävstång. Att i princip alla fonder kör med belåning beror inte på att det är bra utan på att det inte går att sitta som folndörvaltare 30 år i rad, alltså en hel karriär, och konstant ligga efter de som kör med belåning bara på grund av risken att det blir riktigt dåligt om det kraschar.
Finns många sätt att belåna sina värdepapper. Du har bara tittat på en enda metod.
Det är det som skapat min förmögenhet iallafall och det funkar lika bra oavsett om börsen går upp eller ner.
Högre avkastning som är positivt i uppgång, mindre risk som är positivt i nedgång.
Rätt använt är belåning av värdepapper helt fantastiskt.
Citera
2025-08-08, 10:33
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har debatten gått en bit, men jag kan ge min synpunkt.

Det beror helt på vilken sits och marginaler du har.

Har du ett läge där du har små marginaler så kan absolut en amortering vara en bra investering.
Det finns folk som hamnat i limbo p.g.a detta, helt enkelt du klarar inte av att betala ditt lån, ett ev försäljningspris gör att du inte kan lösa ut de lån som då belastar fastigheten. Vilket då gör att den bli osäljbar via normala vägar.
Detta är en ovanlig situation men uppstår ibland, under tidigt 90tal var det tyvärr en inte helt ovanlig situation.

Men pratar man mer normala situationer, är det mer beroende på vilka risker du är beredd att ta samt vilka marginaler man har.
Finns mycket som talar för att du kan hitta alternativa investeringar som ger dig en högre utväxling.
I ditt exempel bör du hitta en investering som ger lite drygt 5% garanterad avkastning om du skall få samma resultat.
Avkasningen kan du nog få, men inte garanterat. och tvingas du då sälja vid en lågkonjuktur så går du back på en alternativ investering kontra amortering på ditt lån.

Sen hur skall man tänka? Jag själv är inte speciellt riskbenägen, så jag amorterar betydligt mer än banken säger. För närvarande 4% men då ligger vår belåningsgrad på knappt 40% och det motsvarar ca 80% av vår årslön.
Men samtidigt har jag kontinuerligt haft avsättningar för investeringar på 3ggr det beloppet.
Men av någon anledning så vill jag kunna bo kvar i min bostad och klara alla mina normala utgifter på en beräknad pension. Inte behöva knapra på investeringarna för mina grundutgifter efter pension.

Men det är mitt sätt att tänka: Lite gammaldags så där.

Men har du hög belåningsgrad och låga marginaler, så råder jag dig att avsätta en del kapital för att amortera ner ditt bolån.

Tycker hela ditt inlägg är mycket vettigt.
Låg belåningsgrad och stora marginaler skapar trygghet.

Man brukar märka rätt tydligt de som överbelånat sig: de följer slaviskt varenda ränteändring och jämrar sig högt när styrräntan höjs.
Lyckligt liv där de sover tryggt? Tveksamt.
Citera
2025-08-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vi får se framledes. Har en plan, men samtidigt är det ju så, (i mitt fall) , att det kanske är roligare att ha 600k som pensionär att göra resor för, (eller köpa en hobbybil) än att ha 2000 mindre i månaden i räntekostnader.
Man kan göra en uppskattning gällande hur länge man kommer att leva (eller vara vital), och sedan räkna på det.
Citera
2025-08-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Sedan är det lite kul att du skriver att utdelningsaktier inte ger något mer än aktier utan utdelning: totalt tankevurpa av dig - om man är ute efter utdelning så lär ju aktierna ge utdelning. Eller hur?
Om du är ute efter utdelningar så visst, men utdelningsaktier är inte bättre än aktier där vinsten återinvesteras i bolaget. Du kommer få samma avkastning.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-08 kl. 18:16.
Citera
2025-08-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Klart att det är lönsamt, så länge det går åt rätt håll, men det kan också gå riktigt illa med tvångsförsäljning till en på tok för låg kurs vid en dipp. Den risken anser jag att man inte ska ta.
Citera
2025-08-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det där är inte riktigt sant. Utdelningen visar ju i någon mening att företaget växt färdigt, hittat sin nisch, och går med vinst.
Konstigt att inte alla endast köper utdelningsaktier.
Citera
2025-08-08, 18:25
Medlem
Citat:
Klart att det är lönsamt, så länge det går åt rätt håll, men det kan också gå riktigt illa med tvångsförsäljning till en på tok för låg kurs vid en dipp. Den risken anser jag att man inte ska ta.
Om man belånar sina aktier på det viset kan det bli så. Men det finns andra metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in