2025-06-07, 16:24
Medlem
bithaxs avatar
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Borde man amortera mindre, eller tillochmed låna mera?
Senast redigerad av bithax 2025-06-07 kl. 16:27.
Citera
2025-06-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänk er följande.
Du har 100000 och kan välja mellan att investera dessa på börsen och att amortera på bolån.

Dina ränta på bolånet är 3,1% vilket är ganska högt sett till de 10 senaste åren i Sverige.

Om du amorterar sparar du altså 3100 kr i räntekostnader per år. Det betyder att det tar 32 år innan du fått tillbaka dina 100000 kr som du amorterade.

På börsen kan du räkna med en avkastning på ca 8% per år, och tiden det tar att tjäna tillbaka investeringen är 12,5 år. Detta varierar förstås beroende på om börsen går bra eller dåligt. De senaste åren har man kunnat se 10% per år i avkastning i genomsnitt och mer från vissa bolag.

När du har pengarna på börsen kan du välja att sälja när du vill. Det betyder dock inte att du får tillbaka hela beloppet om du säljer vid ett dåligt tillfälle, men du kan få loss kapital relativt enkelt.

Om du amorterar och sedan behöver kapital är ju då lösningen att be banken höja bolånet. Antar att det normalt inte är nåra problem givet att din ekonomi och inkomst är god, men har aldrig prövat.

Jag har varit väldigt pro amorteringar tidigare. Men jag har börjat inse att alla som är rika också har enorma skulder därför att de tar lån, investerar och satsar.

Men för mig har det blivit ett självändamål mål att ha låg skuldsättning och därför får jag också mindre pengar på hand att kunna agera med i marknaden.

Att amortera är inte samma sak som att investera. Att amortera är att betala det man är SKYLDIG. Jösses.
Citera
2025-06-07, 16:46
Medlem
Citat:
Tänk er följande.

Det beror väl på. Generellt sätt hellre investera än amortera. Men det beror även på belåningsgrad och risk. Kan man hantera eventuella räntehöjningar.
Mellanmjölksvarianten är att investera beloppet. Sälja av halva avkastningen och amortera den.
På sikt skapar du en pengamaskin som både gör dig skuldfri och har ett kapital.
Citera
2025-06-07, 16:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
- - -

OMX30 30 dec 2021 = 1037 Nu i fredags? 959 Den genomsnittlige placeraren har alltså inte ens fått tillbaka inflationen... Det är pga "sitt still i båten", "börsen alltid bäst på sikt" etc -mantran som lett fram till den extremt övervärderade börsen.

Nåväl. Realekonomisk dock bättre att låna - utnyttja ränteavdragen. Jag sitter på två obelånade fastigheter, egentligen idioti. Men sover gott.
Citera
2025-06-07, 16:57
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det beror på vad den riktiga inflationen är. Är den riktiga inflationen över 3,1% så är det en dålig affär.

JAg gissar att den reella inflationen varit över 10% flera va de senaste åren. Konjekturinstitutets beräkningar är riggade för att slippa höja bidrag.

Jag räknade på en toyota med 2,8% fast ränta men det erbjöds bara 36 månader. Skulle jag få 2,8% i sju år skulle jag inte tveka att slå till.
Citera
2025-06-07, 17:04
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
OMX30 30 dec 2021 = 1037 Nu i fredags? 959 Den genomsnittlige placeraren har alltså inte ens fått tillbaka inflationen... Det är pga "sitt still i båten", "börsen alltid bäst på sikt" etc -mantran som lett fram till den extremt övervärderade börsen.

Nåväl. Realekonomisk dock bättre att låna - utnyttja ränteavdragen. Jag sitter på två obelånade fastigheter, egentligen idioti. Men sover gott.

Du tittar ju på två specifika punkter på kurvan där just stockholmsbörsen gått dåligt.

Jag har dock 600% vinst på mina SAAB aktier och 100% på Lundin Gold och 30% på Axfood mfl.

Men visst om man är en dålig investerare och går in och ut vid fel tillfällen så får man ingen vinst.

Du kan spara i 30 år på börsen och sedan förlora allt på en dag.
Senast redigerad av bithax 2025-06-07 kl. 17:11.
Citera
2025-06-07, 17:08
Medlem
Citat:
Tänk er följande.

Har inget med amortering att göra, det du bör jämföra är att investera kapital du har eller spekulera med lånade pengar. Ditt bolån är inte ditt egna kapital, det är såklart pengar du lånat. Ska du spekulera med dem? Det går såklart att få bra avkastning genom att låna och spekulera men det brukar inte hålla i längden.
Citera
2025-06-07, 17:13
Medlem
Det smarta är att investera inte att amortera på bostadslånet.
Rika personer använder hävstång dvs man använder lånade pengar för investera för att bli rikare.

Fattiga personer som blir kvar på samma plats betalar av på bostadslånet. Då bostaden bara är en kostnad är det inte smart att betala av bostadslånet.

Detta är alltså den smarta metoden som rika personer använder och lär ut till sin barn som också blir rika. Fattiga personer som kommer kommentera här nedan kommer lära sin barn att det är bättre att vara skuldfri och dom kommer aldrig blir ekonomiskt fria.
Citera
2025-06-07, 17:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Du tittar ju på två specifika punkter på kurvan där just stockholmsbörsen gått dåligt.

Jag har dock 600% vinst på mina SAAB aktier och 100% på Lundin Gold och 30% på Axfood mfl.

Men visst om man är en dålig investerare och går in och ut vid fel tillfällen så får man ingen vinst.

Du kan spara i 30 år på börsen och sedan förlora allt på en dag.

Allting du säger är sant! (tror jag).

Men dagarna då du kunde räkna hem "börsen stiger realt 8 % per år" är över.
Citera
2025-06-07, 17:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Kanske inte rättvist mot börsen att utgå från dec -21…

Smartast onT beror helt på den enskildes förutsättningar. Jag ser ingen anledning att betala av mitt bolån, varför döda kapital när kniven inte är mot strupen? Hade räntorna stadigt varit mellan 5-10% så hade jag funderar på det.
Men just nu 2,9% ränta, alltså mindre än 2% efter avdrag och lån på 2 miljoner, avsevärt lägre än 50% belåningsgrad… ne pengarna hamnar på börsen.
Citera
2025-06-07, 17:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Kanske inte rättvist mot börsen att utgå från dec -21…

Smartast onT beror helt på den enskildes förutsättningar. Jag ser ingen anledning att betala av mitt bolån, varför döda kapital när kniven inte är mot strupen? Hade räntorna stadigt varit mellan 5-10% så hade jag funderar på det.
Men just nu 2,9% ränta, alltså mindre än 2% efter avdrag och lån på 2 miljoner, avsevärt lägre än 50% belåningsgrad… ne pengarna hamnar på börsen.

Helt rätt, som jag skrev, realräntorna låga och ränteavdraget består.
Citera
2025-06-07, 18:23
Medlem
Skulle säga, en viktig faktor är hur nära du är pensionen. Jag har stora bolån och ca 10 år kvar t pensionen. Det känns nödvändigt att amortera en del. Lever gott men inkomsten kommer sjunka från ca 70t/månad till 44t/månad före skatt. Sen så, om bomarknaden sjunker ganska mycket är det förståss lättare acceptera sälja för mindre än du gett om du amorterat en del. Jämfört med om bopriserna går upp. Då är det lättare att amortera mindre för du gör ändå vinst.
Banken kanske inte heller blir så positiv om du min amorterar och vill köpa dyrare.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-06-07 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in