2025-08-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om man belånar sina aktier på det viset kan det bli så. Men det finns andra metoder.
Berätta.
Citera
2025-08-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Berätta.
Man använder sig av minifutures och turbowarranter. De knockas istället och ”lånet” behöver inte betalas tillbaka.
Man förlorar bara sin lilla insats men det kan stiga hur mycket som helst.
Ju högre hävstång desto större vinstmöjligheter och mindre risktagande.
Citera
2025-08-08, 19:40
Medlem
Citat:
Man använder sig av minifutures och turbowarranter. De knockas istället och ”lånet” behöver inte betalas tillbaka.
Man förlorar bara sin lilla insats men det kan stiga hur mycket som helst.
Ju högre hävstång desto större vinstmöjligheter och mindre risktagande.
Då är det ju inte du personligen som har belånat dina aktier.
Citera
2025-08-08, 19:41
Medlem
Citat:
Då är det ju inte du personligen som har belånat dina aktier.
Nej men jag skördar frukten.
Citera
2025-08-08, 19:43
Medlem
Citat:
Nej men jag skördar frukten.
Så då kanske du kan hålla med mig om att det är dumt att personligen belåna aktier.
Citera
2025-08-08, 19:51
Medlem
Citat:
Så då kanske du kan hålla med mig om att det är dumt att personligen belåna aktier.
Ja det skulle jag aldrig göra, inte till bil eller fastighet heller.
Men jag är exponerad på marknaden dagligen med minst 10 miljoner.
Men det har jag lagt ut 100000 för och har 9,9 miljoner i lån som inte är återbetalningsskyldiga om värdet på underliggande sjunker mer än handpenningen.
Vid positiv utveckling måste får man dock bara behålla vinsten och lånet betalas tillbaka.
Citera
2025-08-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ja det skulle jag aldrig göra, inte till bil eller fastighet heller.
Bostadslån fungerar dock inte på samma sätt som lån på aktier.
Citera
2025-08-08, 20:08
Medlem
Citat:
Bostadslån fungerar dock inte på samma sätt som lån på aktier.
Jo precis lika. Blir tvångsförsäljning om värdet understiger lånebeloppet.
Citera
2025-08-08, 20:13
Medlem
Citat:
Jo precis lika. Blir tvångsförsäljning om värdet understiger lånebeloppet.
Då ska det riktigt mycket till, så länge man betalar får man ha lånet kvar. Kanske annorlunda om det inte gäller en primärbostad.

Dessutom kan inte banken ha samma kontinuerliga koll på bostadens värde som en bank kan ha på aktierna som man belånar.
Citera
2025-08-08, 20:28
Medlem
Citat:
Man kan göra en uppskattning gällande hur länge man kommer att leva (eller vara vital), och sedan räkna på det.

Det är jag rätt tveksam till om man vågar lite på Tittar jag i min släkt bakåt så är pension en bonus...

Nu ska jag gå vid 61 tänkte jag, så några år borde det bli, men äldre än 70-75 räknar jag inte med, trots att alla blodvärden, blodtryck osv är precis som de ska, räknar kallt med att cancern tar en så småningom.
Citera
2025-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är jag rätt tveksam till om man vågar lite på Tittar jag i min släkt bakåt så är pension en bonus...

Nu ska jag gå vid 61 tänkte jag, så några år borde det bli, men äldre än 70-75 räknar jag inte med, trots att alla blodvärden, blodtryck osv är precis som de ska, räknar kallt med att cancern tar en så småningom.
Om du då belånar din bostad med en miljon, så kommer räntan i dagsläget att vara ungefär 3%, det innebär en årskostnad på 30 000 sek, minus ränteavdrag.

Vi kan säga att du behöver ha lånet i tjugo år, vilket ger en kostnad på 600 000 sek, fortfarande minus ränteavdrag.

Det ger dig 400 000 sek mer att leva av under dessa år. Lånet behöver du inte betala tillbaka, men det drabbar såklart arvet efter dig.

Sedan kanske du lever längre, och då kan ju ekonomin bli lidande. Dock så kommer du även få inkomster av det du lånat, som ränteintäkter och/eller från börsen, även om man inte vet hur mycket det senare kan ge, men tjugo år är en ganska lång tid, så man bör kunna titta på vad börsen avkastar i snitt.
Citera
2025-08-08, 20:52
Medlem
Citat:
Om du då belånar din bostad med en miljon, så kommer räntan i dagsläget att vara ungefär 3%, det innebär en årskostnad på 30 000 sek, minus ränteavdrag.

Vi kan säga att du behöver ha lånet i tjugo år, vilket ger en kostnad på 600 000 sek, fortfarande minus ränteavdrag.

Det ger dig 400 000 sek mer att leva av under dessa år. Lånet behöver du inte betala tillbaka, men det drabbar såklart arvet efter dig.

Sedan kanske du lever längre, och då kan ju ekonomin bli lidande. Dock så kommer du även få inkomster av det du lånat, som ränteintäkter och/eller från börsen, även om man inte vet hur mycket det senare kan ge, men tjugo år är en ganska lång tid, så man bör kunna titta på vad börsen avkastar i snitt.

Jodå, har räknat på allt det där. Men i min prognos jag gjort så är det fullt rimligt att lånen är betalda vid pension och en miljon på sparkontot, och min pensionsprognos ser god ut (och en fru som jobbar 7-10 år längre än mig, så då har jag inget behov av ännu mer pengar. Har inga direkt dyra vanor, och inget behov av dyra resor heller.

Men mycket kan ju hända på vägen. Har kvar mitt lån jag tog för över 20 år sen, inte betalt en spänn, men ska börja lite lagom nästa år tänkte jag men kommer att spara mer än jag amorterar.

Sen finns ju alltid varianten att man tröttnar på hus och fixar en hyreslägenhet, då blir det pengar över även efter lånet är löst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in