2025-07-15, 19:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En kändis är såklart även per automatik känd, dock är inte en känd person per automatik en kändis.

För att uppnå kändisstatus så innebär det att man även omskrivs pga att man är "känd för att man är känd", och inte uteslutande pga sin "yrkesroll".

Typ?

Ligger ju något i det, men den renodlade "käns för att vara känd"-kändisen hade sin storhetstid typ på nittio- och nollnolltalet (Kajsa Mellgren till Farmen-Qristina). Innan dess var kändisar ofta framstående skådisar, musiker eller rent av författare, staschefer och intellektuella (Yushio Mishima, "Paggan" och Khadaffi är exempel på personer som betraktats som "kändisar", även om de helt klart varit kända för sina prestationer inom respektive "yrke").

Personligen tycker jag att rubriken "Skvaller och rykten om offentliga personer" skulle vara alldeles utmärkt. Det skulle passa en offentlighet i flux!
Citera
2025-07-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Intressant synpunkt. Hur skulle du beskriva skillnaden?
Spontant skulle jag säga att kändisar är kända av en någorlunda bred massa. Exempelvis skulle jag inte kalla Niftski för en kändis, men han är extremt känd inom sitt område. Han är mest känd för att vara världsmästare i speedrun för Super Mario Bros 1, men han har flera andra speedruntitlar. Han har även en egen wikisida. https://en.wikipedia.org/wiki/Niftski

På samma sätt skulle jag inte direkt tycka att Toshikazu Yamanishi borde räknas som kändis. Han är världsmästare i 20km gång.

Men tittar du på Zlatan så är han känd långt utanför kretsar som är intresserade av fotboll. En utländsk motsvarighet är Maradona. I hockey har vi Foppa och Wayne Gretzky. I basket Michael Jordan. Det där är namn som jag kan namedroppa, och jag skiter fullständigt i alla tre grenarna. De är definitivt kändisar.

Men sen finns en lite annan vinkling av det också. Jag skulle nog säga att en kändis generellt lever på att vara känd. Anders Eklund och Hagamannen är väldigt kända, men jag skulle inte direkt kalla dem kändisar.

Men som tidigare varit uppe i tråden. Generellt finns det passande forum för dessa personer också. Det finns forum for youtubers, sport och kriminalhistoria.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-07-15 kl. 20:12.
Citera
2025-07-15, 20:12
Citat:
Ligger ju något i det, men den renodlade "käns för att vara känd"-kändisen hade sin storhetstid typ på nittio- och nollnolltalet (Kajsa Mellgren till Farmen-Qristina). Innan dess var kändisar ofta framstående skådisar, musiker eller rent av författare, staschefer och intellektuella (Yushio Mishima, "Paggan" och Khadaffi är exempel på personer som betraktats som "kändisar", även om de helt klart varit kända för sina prestationer inom respektive "yrke").

Personligen tycker jag att rubriken "Skvaller och rykten om offentliga personer" skulle vara alldeles utmärkt. Det skulle passa en offentlighet i flux!

Ingen dum rubrik, men det skulle ju innebära mängder av nya innehållslösa trådar då de flesta kända personer lever hyfsat anonymt.

Jag gick in under Kändisskvaller och såg Åsa Ingrosso namn, hon är ju ett bra exempel på någon som är "känd för att vara känd" som delar med sig av det mesta inom privatlivet som media snappar upp och skriver om.

Isabelle Haak däremot, en av världens bästa inom världens största sport volleyboll och känd för de flesta, men vad vet man om hennes privatliv egentligen? Förmodligen ingenting och en tråd om henne skulle bli en sorglig historia.
Citera
2025-07-15, 20:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ingen dum rubrik, men det skulle ju innebära mängder av nya innehållslösa trådar då de flesta kända personer lever hyfsat anonymt.

Det skulle också innebära att en person får tillräckliga många följare på t ex instagram eller substack blev "offentliga personer", i och med att människor börjar veta vilka de är.
Den framtida offentligheten kommer vara ganska gränslös, det är nog bara att inse. Och kanske kommer vi - som Andy Warhol förutspådde - alla ha möjlighet till våra 15 minutes of fame.
Citera
2025-07-15, 23:22
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag är inte så intresserad av bodybuilding specifikt, men jag har sökt på träningstips YouTube. Gör man det är det stor sannolikhet att man senare blir rekommenderad klipp av honom, men inte bara det, utan även klipp från andra som diskuterar något han har sagt. Min slutsats är att han är känd på YouTube, dock inom sin gren, d v s bodybuilding och träning, så han kanske inte är kändis på det sättet man menar i kändisforumet. Han bjuds nog inte in till Dancing With the Stars/Let's Dance.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2025-07-15 kl. 23:27.
Citera
2025-07-16, 18:42
Citat:
Det är ju i så fall bara ett önskemål. Flashback är ingen myndighet.

Önskemålet i det fallet innebär ett krav på prestation som är en förutsättning för att domstolen överhuvudtaget ska pröva saken.
Citera
2025-07-16, 19:24
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Även kända personer på Youtube anses inte räknas som kändisar enligt moderatorerna, ett exempel är min tråd om Mike Israetel.
(FB) Nytt lågvattenmärke för Mike Israetel - säljer gymkuddar

Måste man ha varit med i gammelmedia för att vara känd? Allt mer av trafiken idag sker internt på Youtube, och Israetel är dessutom omtalad även av andra kreatörer (Youtube).

Jag tycker att kraven är för högt satta.

Hej!
Jag hade lagt tråden i avdelningen för youtubers, vloggare och andra videokreatörer (ligger under rubriken Kultur & Media).
Där uppfyller han kraven för antal följare (om hans kanaler är öppna så de inte kräver inloggning eller medlemskap).

Många som tidigare låg i forumdelen för kändisar blev flyttade när den nya avdelningen skapades just för att de ej är kända för gemene man utan deras kändisskap är begränsat till vissa intresseområden och de finns att se och höra om (nästan) enbart på nätet.
Citera
2025-07-23, 12:27
Administrator
admins avatar
Citat:
Det är ju helt enkelt inte sant. Andrew Tate och Pewdiepie är betydligt mer kända - och i vidare kretsar - än Mattias Alkberg eller Johan Unge.

Grejen med "kändis"-begrepet, är ligger väldigt nära "offentligheten", till vilken nationella borgarklassen är stenhårda gatekeepers. En traditionell kändis definieras av premiärer, röda mattan och en societet där man är "debutant" osv. Den världen är på att försvinna i en rasande takt, och hänger Flashback kvar vid den, så blir forumdelen både irrelevant och reaktionär.

Att någon från Rumänien har 100 000 följare på Tiktok innebär inte automatiskt att personen är en kändis. Troligen känd för en betydande del av sina följare, men inte nödvändigtvis så känd att personen kvalificerar sig får att kunna diskuteras i "Kändisskvaller".

Samma med den blonda tjejen som jobbar på Konsum i samhället med knappt 2000 invånare. Möjligen en kändis i det lokala samhället, men långtifrån så känd att det kan startas en tråd om henne i "Kändisskvaller".

En kändis är känd bland allmänheten.

Det är tämligen få kändisar som inte är omskrivna i medierna och som inte har en egen sida på Wikipedia. Nämn tio kändisar som varken är omskrivna i medierna eller nämns på Wikipedia. Inte helt enkelt att hitta kändisar som är okända hos allmänheten.

Att någon är populär på Youtube innebär inte nödvändigtvis att personen är en kändis. Men många av dem är kända i en mindre grupp, och kan därför diskuteras i forumet "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer". Det enda som krävs är att personen har minst 10 000 prenumeranter. Saknas detta så kan vissa personer fortfarande diskuteras i andra forum.

Punkbandet Tatuerade Snutkukar är omskrivna på Wikipedia och i musikforumet så finns tråden (FB) Tatuerade Snutkukar om samma grupp. Jag har svårt att tro att en tråd om dem skulle funka i "Kändisskvaller", men den funkar utmärkt i musikforumet.

Tråden (FB) Stora skvallertråden om PewDiePie (Felix Kjellberg) låg tidigare i "Kändisskvaller", men flyttades till "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer" när detta forum startades. Tråden hade kunnat existera i båda forumen. Det finns inga skäl att ha två trådar om exakt samma ämne, med exakt samma inriktning, och jag anser att "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer" är det mest lämpliga forumet här.

admin
Citera
2025-07-23, 13:12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Uppenbarligen fel gjort av moderatorn. Dr Mike är jävligt stor på Youtube.
Youtube är inte så stort på Flashback dock. Youtube ses mest som en dumping ground för alla som inte var bra nog för att få göra TV och som nu måste sälja ut sig till bedrägliga annonsörer för att kunna tjäna pengar på sina kreationer.
Senast redigerad av Trolltestet 2025-07-23 kl. 13:17.
Citera
2025-08-06, 18:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Nu handlar den här tråden om kändis-forumet, men jag noterade just att tråden i "youtubers" om "gräddrumpan olycksbarnet", stängts i juni på grund av gräddrumpan inte längre har några öppna kanaler på sociala medier.

(FB) Gräddrumpan Olycksbarnet,

Det fick mig att fundera lite. Kan man själv välja att avsluta sin karriär som youtuber, och återgå till anonymiteten? Var hanterar vi i så fall det inte på samma sätt när en musikartist släppt sin sista skiva, eller om en känd skådespelare sadlat om och börjat sälja smink i stället? Stänger vi tråden om dem då?

Jag kan inte se förbi det faktum att youtubers inte behandlas som "riktiga" kändisar på Flashback, utan ses som människor som blivit kända på fel sätt, och av fel anledningar. Det kan man förstås tycka, men det speglar sig alldeles för mycket i modereringen här. "Gräddrumpan" må vara en psykiskt sjuk alkoholist, men hennes tråd har 14.000 inlägg. Mina döttrar och hennes kompisar kan peka ut henne på stan.

Eller betyder "kändisar" bara "boomer-kändisar", dvs människor som varit med i allsången och som går på röda mattan? I så fall kommer kändisforumet att bli obsolet inom tio år.
Citera
2025-08-06, 19:16
Medlem
Citat:
Nu handlar den här tråden om kändis-forumet, men jag noterade just att tråden i "youtubers" om "gräddrumpan olycksbarnet", stängts i juni på grund av gräddrumpan inte längre har några öppna kanaler på sociala medier.

Det fick mig att fundera lite. Kan man själv välja att avsluta sin karriär som youtuber, och återgå till anonymiteten? Var hanterar vi i så fall det inte på samma sätt när en musikartist släppt sin sista skiva, eller om en känd skådespelare sadlat om och börjat sälja smink i stället? Stänger vi tråden om dem då?

Jag kan inte se förbi det faktum att youtubers inte behandlas som "riktiga" kändisar på Flashback, utan ses som människor som blivit kända på fel sätt, och av fel anledningar. Det kan man förstås tycka, men det speglar sig alldeles för mycket i modereringen här. "Gräddrumpan" må vara en psykiskt sjuk alkoholist, men hennes tråd har 14.000 inlägg. Mina döttrar och hennes kompisar kan peka ut henne på stan.

Eller betyder "kändisar" bara "boomer-kändisar", dvs människor som varit med i allsången och som går på röda mattan? I så fall kommer kändisforumet att bli obsolet inom tio år.

Flashback hänger inte riktigt med i samtiden. Precis som det redan konstaterats, så är internetkändisar ett mycket stort fenomen, som omfattar allt från tragiska och fascinerande livsöden (Lolcows) till normala modebloggare osv. Gubbar och gummor kanske inte får läsa om dem i aftonbladet, men de väcker intresse, diskussion och vissa skapar otroligt bra underhållning. Själv tycker jag att youtube forumet kunde byta namn och syfte. Byt fast namnet till “internetfenomen” eller “internetkändisar” och tillåt det mesta, även väldigt obskyra personer med bara lite följare. Säger inte att det behöver bli Kiwifarms nivå men absolut mera omfattande än vad det är nu.
Citera
2025-08-07, 14:48
Administrator
admins avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Flashback hänger inte riktigt med i samtiden. Precis som det redan konstaterats, så är internetkändisar ett mycket stort fenomen, som omfattar allt från tragiska och fascinerande livsöden (Lolcows) till normala modebloggare osv. Gubbar och gummor kanske inte får läsa om dem i aftonbladet, men de väcker intresse, diskussion och vissa skapar otroligt bra underhållning. Själv tycker jag att youtube forumet kunde byta namn och syfte. Byt fast namnet till “internetfenomen” eller “internetkändisar” och tillåt det mesta, även väldigt obskyra personer med bara lite följare. Säger inte att det behöver bli Kiwifarms nivå men absolut mera omfattande än vad det är nu.

Jag har besvarat frågan här.

En kändis är känd bland allmänheten.
En person behöver inte nödvändigtvis vara en kändis för att kunna diskuteras på Flashback, men det är en klar fördel ifall man ska diskuteras i forumet "Kändisskvaller".

I mitt tidigare inlägg i tråden så skriver jag bl.a. följande:
"Samma med den blonda tjejen som jobbar på Konsum i samhället med knappt 2000 invånare. Möjligen en kändis i det lokala samhället, men långtifrån så känd att det kan startas en tråd om henne i "Kändisskvaller"."
Inget konstigt med det.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in