• 3
  • 4
2025-08-07, 16:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu handlar den här tråden om kändis-forumet, men jag noterade just att tråden i "youtubers" om "gräddrumpan olycksbarnet", stängts i juni på grund av gräddrumpan inte längre har några öppna kanaler på sociala medier.

(FB) Gräddrumpan Olycksbarnet,

Det fick mig att fundera lite. Kan man själv välja att avsluta sin karriär som youtuber, och återgå till anonymiteten? Var hanterar vi i så fall det inte på samma sätt när en musikartist släppt sin sista skiva, eller om en känd skådespelare sadlat om och börjat sälja smink i stället? Stänger vi tråden om dem då?

Jag kan inte se förbi det faktum att youtubers inte behandlas som "riktiga" kändisar på Flashback, utan ses som människor som blivit kända på fel sätt, och av fel anledningar. Det kan man förstås tycka, men det speglar sig alldeles för mycket i modereringen här. "Gräddrumpan" må vara en psykiskt sjuk alkoholist, men hennes tråd har 14.000 inlägg. Mina döttrar och hennes kompisar kan peka ut henne på stan.

Eller betyder "kändisar" bara "boomer-kändisar", dvs människor som varit med i allsången och som går på röda mattan? I så fall kommer kändisforumet att bli obsolet inom tio år.

Skillnaden är väl att de fortfarande kommer att vara kända för allmänheten även fast deras karriär är avslutad. Youtubers är inte kända för allmänheten på samma sätt och kan därför återgå till ett anonymt liv lättare. Jag har ganska så bra koll på kändisar, men jag kan nog inte ens räkna upp tre youtubers på rak arm.

Vi måste ändå ta i beaktelse att det är 18-årsgräns på Flashback och att youtubers är mer kända hos barn och ungdomar än hos vuxna. Om sisådär 20-30 år ser det säkert annorlunda ut.
Senast redigerad av Ganonito 2025-08-07 kl. 16:53.
Citera
2025-08-07, 19:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skillnaden är väl att de fortfarande kommer att vara kända för allmänheten även fast deras karriär är avslutad. Youtubers är inte kända för allmänheten på samma sätt och kan därför återgå till ett anonymt liv lättare.

Det jag fortfarande inte förstår, är varför människor i åldern 18-25 år inte räknas till "allmänheten". Alla tycker ju att Lasse Berghagen är en "kändis", men människor under 25 har inte en jävla aning om vem han är. Kändisbegreppet är väldigt, väldigt gen x-centrerat.

Citat:
Vi måste ändå ta i beaktelse att det är 18-årsgräns på Flashback och att youtubers är mer kända hos barn och ungdomar än hos vuxna. Om sisådär 20-30 år ser det säkert annorlunda ut.

En tjugoåring idag är född 2005, och var tio år när Jocke Lundell och Therese Lindgren nominerades till guldtuben. Mina dötter är födda i början av 10-talet, och jag har suttit med och kollat yotubers med dem, och den har säkert en en halv miljon föräldrar till gjort. Det är ungefär som att man kollar på mello med barnen. Är mello-artister heller inte riktiga kändisar, eftersom de mest går hem hos barn?
Citera
2025-08-07, 19:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det jag fortfarande inte förstår, är varför människor i åldern 18-25 år inte räknas till "allmänheten". Alla tycker ju att Lasse Berghagen är en "kändis", men människor under 25 har inte en jävla aning om vem han är. Kändisbegreppet är väldigt, väldigt gen x-centrerat.

En tjugoåring idag är född 2005, och var tio år när Jocke Lundell och Therese Lindgren nominerades till guldtuben. Mina dötter är födda i början av 10-talet, och jag har suttit med och kollat yotubers med dem, och den har säkert en en halv miljon föräldrar till gjort. Det är ungefär som att man kollar på mello med barnen. Är mello-artister heller inte riktiga kändisar, eftersom de mest går hem hos barn?

Kanske skulle ha sagt "den breda allmänheten". Visst finns det folk som vet vem det är, men ännu fler som inte vet vem det är.

Mello-artister brukar ju dock få en eller annan omskrivning i media, vilket är mer än vad youtubers fått. Jocke Lundell fick ju sitt genombrott i Kungarna från Tylösand, vilket gick på TV. Han har även medverkat i flera andra tv-produktioner så därför kan han inte sägas bara vara en youtuber.

Men som sagt. Tiderna förändras och om ett tiotal år så kommer youtubers vara mycket mer kända än vad de är nu och kanske räknas som kändisar i större mån, men då kommer det säkert finnas någon "uppföljare" till youtubers som kommer att vara mer kända för den tidens barn och ungdomar.
Senast redigerad av Ganonito 2025-08-07 kl. 20:00.
Citera
2025-08-07, 20:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Men som sagt. Tiderna förändras och om ett tiotal år så kommer youtubers vara mycket mer kända än vad de är nu och kanske räknas som kändisar i större mån, men då kommer det säkert finnas någon "uppföljare" till youtubers som kommer att vara mer kända för den tidens barn och ungdomar.

Jag tror att de flesta inte förstår hur pass annorlunda medielandskapet kan komma att vara, om bara 10-15 år.

Den sorts "offentlighet" som idag utgör klangbotten när vi definierar en "kändis", kan kollapsa precis när som helst. I Sverige har vi främst public service medierna, som i samarbete med ett antal bokningsbyråer och tidningsredaktörer, som ser till att det skapas nya "stjärnor" av traditionellt snitt varje år, och vi har statliga bidrag som ser till att de kan turnéra och släppa skivor/filmer. Men deras pengar sinar för varje år, och snart har de downsizeat så mycket att de knappt finns. Då kommer "offentligheten" bestå av fristående debattörer, bloggare och youtubers. Och ja, det kommer finnas psykiskt sjuka tanter och självskadande borderlinesnubbar där. De tar allt större del av marknaden. De får två hundra tusen följare på ett galet utspel som kostade noll kronor att göra, medan Peg Parnevik behövde hundrtatusen i utgivningsstöd, ett känt efternamn och backup från statlig radio och tv, för att kunna bli halvpopulär. Vilken affärsmodell finns det en framtid i? Revisorn röstar på psyksjuka tanten.

Ingen kommer bry sig om kulturrådet, publicistklubben och medieetiska rådet. Ingen kommer bry sig om huruvida en någon är "publicerad" på ett etablerat förlag. Ingen kommer prata om "lägereldar", och det finns inga kvar av de gamla skolans industrimagnater, så är beredda att kasta in fem mille för att kulturen ska hålla lite "klass".

Nä, det är psyksjuka tanten som har framtiden för sig. Men vi kan väl fortsätta låtsas att hon inte är en kändis.
Citera
2025-08-08, 13:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kanske kan byta namn på YT-forumet så det framgår att det är internetkändisar? Men att slå ihop forumen och behandla alla som samma typ av kändisar tror jag inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Andrew Tate har en tråd i KS.
Pewdiepipe har det inte, men nämns där ändå.
Man kan ju vara Youtuberkändis som är känd även i massmedia.

Jag hittar inga trådar i KS om vare sig Alkberg eller Unge. Utgår från att du menar Jonathan Unge, inte Johan Unge. Båda finns i tidningsartiklar.

Men alltså, man får ju skriva om Youtubers, bara inte i KS om de inte är kända från massmedia.

Men visst, i slutänden är det ju admin som bestämmer. Om han köper dina/era argument kanske det blir en sammanslagning.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Att någon från Rumänien har 100 000 följare på Tiktok innebär inte automatiskt att personen är en kändis. Troligen känd för en betydande del av sina följare, men inte nödvändigtvis så känd att personen kvalificerar sig får att kunna diskuteras i "Kändisskvaller".

Samma med den blonda tjejen som jobbar på Konsum i samhället med knappt 2000 invånare. Möjligen en kändis i det lokala samhället, men långtifrån så känd att det kan startas en tråd om henne i "Kändisskvaller".

En kändis är känd bland allmänheten.

Det är tämligen få kändisar som inte är omskrivna i medierna och som inte har en egen sida på Wikipedia. Nämn tio kändisar som varken är omskrivna i medierna eller nämns på Wikipedia. Inte helt enkelt att hitta kändisar som är okända hos allmänheten.

Att någon är populär på Youtube innebär inte nödvändigtvis att personen är en kändis. Men många av dem är kända i en mindre grupp, och kan därför diskuteras i forumet "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer". Det enda som krävs är att personen har minst 10 000 prenumeranter. Saknas detta så kan vissa personer fortfarande diskuteras i andra forum.

Punkbandet Tatuerade Snutkukar är omskrivna på Wikipedia och i musikforumet så finns tråden (FB) Tatuerade Snutkukar om samma grupp. Jag har svårt att tro att en tråd om dem skulle funka i "Kändisskvaller", men den funkar utmärkt i musikforumet.

Tråden (FB) Stora skvallertråden om PewDiePie (Felix Kjellberg) låg tidigare i "Kändisskvaller", men flyttades till "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer" när detta forum startades. Tråden hade kunnat existera i båda forumen. Det finns inga skäl att ha två trådar om exakt samma ämne, med exakt samma inriktning, och jag anser att "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer" är det mest lämpliga forumet här.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag har besvarat frågan här.

En kändis är känd bland allmänheten.
En person behöver inte nödvändigtvis vara en kändis för att kunna diskuteras på Flashback, men det är en klar fördel ifall man ska diskuteras i forumet "Kändisskvaller".

I mitt tidigare inlägg i tråden så skriver jag bl.a. följande:
"Samma med den blonda tjejen som jobbar på Konsum i samhället med knappt 2000 invånare. Möjligen en kändis i det lokala samhället, men långtifrån så känd att det kan startas en tråd om henne i "Kändisskvaller"."
Inget konstigt med det.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag var den som låste tråden, med motivering.

Vi har ju den ordningen att kändisar diskuteras i KS, medan Youtubare och liknande diskuteras i Youtubers.

På ett eller annat sätt måste vi bedöma om en person är en kändis som platsar i KS, och då är massmedia ett lämpligt verktyg. Annars är ju personen "bara" känd på internet.

Att vara känd på internet är också att vara känd, men i snävare kretsar. En person kan ju vara jättekänd inom en viss krets, men helt okänd för många andra. Figuererar man i massmedia är det däremot större chans att fler åtminstone har läst rubriken och sett namnet.

Visst skulle man kunna överväga att slå ihop delforumen och klassa alla som kändisar, men då hoppar jag av som moderator i det delforumet. För att kunna modda trådar om Yoububekändisar bör man ta sig tiden att öppna mängder av klipp för att förstå vad det handlar om, och det kräver mer tid än vad jag är beredd att lägga på personer som inte intresserar mig ett smack.
Jag har läst era inlägg, och ni får ursäkta om jag har missat det någonstans i era resonemang. Men finns det några objektiva kriterier för att kvala in som "kändis" och därmed förtjäna en tråd i den forumdelen?

Jag förstår att ni gör en subjektiv prövning i varje enskilt fall, vilket är naturligt sett till Admins resonemang. Men jag menar, någonstans borde det väl finnas objektiva kriterier att luta sig tillbaka mot för att kunna göra den subjektiva bedömningen?

För sett till denna tråd är det för mig lite obegripligt:
(FB) Varför stängdes skvallertråden om Moska Hassas? Jag är missnöjd med detta. (Op.2)

Tacksam för svar,
mvh nyfiken.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-08-08 kl. 13:21.
Citera
2025-08-09, 17:21
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Även kända personer på Youtube anses inte räknas som kändisar enligt moderatorerna, ett exempel är min tråd om Mike Israetel.
(FB) Nytt lågvattenmärke för Mike Israetel - säljer gymkuddar

Måste man ha varit med i gammelmedia för att vara känd? Allt mer av trafiken idag sker internt på Youtube, och Israetel är dessutom omtalad även av andra kreatörer (Youtube).

Jag tycker att kraven är för högt satta.

Samtidigt tycks det accepterat att starta trådar där om personer som verkligen bokstavligt är okända för ts själv som exempelvis: (FB) Kvinnlig skådespelare åtals för stöld - stulit "Chanel No5" på Arlanda (Mars 2025)
(FB) Fotbollsproffs misstänks ha hyrt ut Södermalmslägenheten svart – sägs upp
Citera
2025-08-11, 08:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Samtidigt tycks det accepterat att starta trådar där om personer som verkligen bokstavligt är okända för ts själv som exempelvis: (FB) Kvinnlig skådespelare åtals för stöld - stulit "Chanel No5" på Arlanda (Mars 2025)
(FB) Fotbollsproffs misstänks ha hyrt ut Södermalmslägenheten svart – sägs upp
Men där finns ju ett tydligt diskussionsunderlag, än att man bara fiskar efter allmänt skvaller efter någon C-kändis.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in