2025-07-13, 20:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Exakt detta jag är ute efter också, jag vill kunna köra TET men också kunna köra landsväg och motorväg och även kunna ta passagerare..

Mao jag vill ha allt i en mc och den får inte vara för dyr, max 40k, jag har börjat landa i att Suzuki V-Strom 650 kan vara något! Det låter som den skulle funka för din del med. Den klarar av grus och sånt men funkar nog bättre på väg. Men så länge den klarar TET är jag nöjd egentligen! 6 växlad är den också så bekvämare på motorväg.

Någon som har tips på annan hoj som skulle vara bra för det jag letar?

Honda Transalp och Yamaha Tenere kan du kolla efter också. KTM 690 är ett alternativ.
Citera
2025-07-14, 00:14
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabilStabil
Vad kan ni tipsa om för MC för att ta sig ut på soloäventyr på halvlånga sträckor (dvs inom Sverige)?
Gärna någon lättmeckad modell som är bekväm på både grusväg & motorväg.

Tittat lite på olika cruisers och ADV, vill gärna köpa något begagnat som är lite äldre som jag kan mecka med under lågsäsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Exakt detta jag är ute efter också, jag vill kunna köra TET men också kunna köra landsväg och motorväg och även kunna ta passagerare..

Mao jag vill ha allt i en mc och den får inte vara för dyr, max 40k, jag har börjat landa i att Suzuki V-Strom 650 kan vara något! Det låter som den skulle funka för din del med. Den klarar av grus och sånt men funkar nog bättre på väg. Men så länge den klarar TET är jag nöjd egentligen! 6 växlad är den också så bekvämare på motorväg.

Någon som har tips på annan hoj som skulle vara bra för det jag letar?

Nåt som förvånar mig när folk vill ha tips om en bekväm moppe är att de aldrig säger ett knyst om hur långa/stora de är. Visst, vem som helst kan väl vika ihop sig på vilken moppe som helst några mil, men tänkte man köra genom hela Europa eller ens halvlånga sträckor genom landet blir det genast något av en avgörande grej
Citera
2025-08-05, 13:48
Medlem
kl4sseKocks avatar
Någon som har koll om 400cc är för liten för att köra motorväg längre sträckor. 10-15 mil.
Tänker typ naken hoj ktm 390 duke/yamaha mt-03 är den för lätt eller ligger den stabilt på vägen?

Eller Bör man gå på >600cc direkt?
Senast redigerad av kl4sseKock 2025-08-05 kl. 13:53.
Citera
2025-08-05, 16:25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Någon som har koll om 400cc är för liten för att köra motorväg längre sträckor. 10-15 mil.
Tänker typ naken hoj ktm 390 duke/yamaha mt-03 är den för lätt eller ligger den stabilt på vägen?

Inga som helst problem att köra motorväg med någon av dessa. Har en bekant som körde till södra Europa både förra sommaren och den här sommaren på en KTM 390 och det blev många mil motorväg. Han har en förhöjd vindruta för att styra fartvinden över hjälmen för att det inte ska bli jobbigt efter ett tag, kan vara värt att tänka på om man ska köra längre sträckor i 100 km/h eller mer.
Citera
2025-08-06, 16:46
Medlem
Nu har jag kollat runt men inte hittat rätt än

Vad som sökes är:

-hyffsat lätt cykel, under 220kg
-90-130hk
- mångsidig, kör på både motorväg men mest små asfaltsvägar
-ej en-cylindrig

cyklar jag ägt eller kört

-honda cb 600
- duke 690
- kawasaki z 800

Budgeten ca 80 000. Kollat på aprilia dorsoduro 750 och 1200, ducati hyperstrada. Supermoto/motard lockar mig pga vikten och för att vägarna ofta är så jävla dåliga här. Kör även endel på sandvägar. Äger nu kawasaki z 800, effekten räcker bra till men kanske lite onödigt tung. På motorvägen är man som ett segel.

Ducatis hypermotard skulle vara trevlig men lite för dyr. Hyperstradan vet jag inte så mycket om men den är väl menad att vara en tamare och bekvämare version.
Citera
2025-08-09, 02:15
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Inga som helst problem att köra motorväg med någon av dessa. Har en bekant som körde till södra Europa både förra sommaren och den här sommaren på en KTM 390 och det blev många mil motorväg. Han har en förhöjd vindruta för att styra fartvinden över hjälmen för att det inte ska bli jobbigt efter ett tag, kan vara värt att tänka på om man ska köra längre sträckor i 100 km/h eller mer.
Tack för det då får jag tänka om, tänkte att större MC inte behöver jobba lika hårt som en mindre
Citera
2025-08-10, 06:44
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Nu har jag kollat runt men inte hittat rätt än

Vad som sökes är:

-hyffsat lätt cykel, under 220kg
-90-130hk
- mångsidig, kör på både motorväg men mest små asfaltsvägar
-ej en-cylindrig

cyklar jag ägt eller kört

-honda cb 600
- duke 690
- kawasaki z 800

Budgeten ca 80 000. Kollat på aprilia dorsoduro 750 och 1200, ducati hyperstrada. Supermoto/motard lockar mig pga vikten och för att vägarna ofta är så jävla dåliga här. Kör även endel på sandvägar. Äger nu kawasaki z 800, effekten räcker bra till men kanske lite onödigt tung. På motorvägen är man som ett segel.

Ducatis hypermotard skulle vara trevlig men lite för dyr. Hyperstradan vet jag inte så mycket om men den är väl menad att vara en tamare och bekvämare version.

KTM 790? Funkar både på motorväg och småvägar. Honda Africa Twin 1000 väger förvisso mer men är också mångsidig.
Citera
2025-08-10, 09:34
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

Pröva båda så vet du vilken du ska ha. Skärm fram hjälper att ta bort vind men kan kan trycka sig emot den konstant om man vill det också.
Citera
2025-08-11, 23:08
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Pröva båda så vet du vilken du ska ha. Skärm fram hjälper att ta bort vind men kan kan trycka sig emot den konstant om man vill det också.

Får ta och gör det det är mest visioner inför nästa sommar.
Citera
2025-08-12, 00:20
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Får ta och gör det det är mest visioner inför nästa sommar.
Gör det nu så har du betänketid hela vintern och så kan du ringa säljaren att du tänkt klart och ska ha den. Du köper den av denne direkt sedan nästa säsong om du får "samma" pris som förra säsongen. De kan ha ändrat sig så den frågan är ganska schysst från bådas perspektiv. Säljaren vet att du kommer tillbaka för alltid sedan efter det. Man får ge och ta.

Du får börja med att provköra en eller två hojar.
Citera
2026-02-26, 13:57
Medlem
musttomtes avatar
Stark Varg så sugen på att köpa.

Vad tycker ni om den ?

https://starkfuture.com/sv-SE

Snygg

https://assets.starkfuture.com/frontend-assets/ex-product/product_carousel_gray_1_desktop.webp
Senast redigerad av musttomte 2026-02-26 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in