2024-08-07, 14:51
Medlem
Tjenare, ska skaffa A2 nu och funderar på vad man ska köpa för hoj, drömmen är ju en tvåtaktare men vilka finns det som är reggade sen innan? Tittar på en gasgas 300 just nu men är en riktig novis inom mc-världen, åsikter om andra cyklar?
Citera
2024-08-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikeriok1
Tjenare, ska skaffa A2 nu och funderar på vad man ska köpa för hoj, drömmen är ju en tvåtaktare men vilka finns det som är reggade sen innan? Tittar på en gasgas 300 just nu men är en riktig novis inom mc-världen, åsikter om andra cyklar?

Det beror på vad du ska använda den till. I dagsläget är Ktm störst, begagnad kan man hitta det mesta. Men är det en enduro som är vägregistrerad kommer du få spendera mycket tid med mek. Gäller då tvåtaktare. Vattenkylda kräver mycket mek, luftkylda är mer normalt.
Citera
2024-10-01, 14:19
Medlem
Håller på att ta MC-kort (förhoppnigsvis innan vintern) och siktar på att köpa en MC till våren. Om man ska köpa en begagnad bil, så är 20 000 mil ganska mycket; det är få bilar ute på vägarna som har mer än 30 000 mil. En bil med 5000 mil är ofta ganska ny och fräsch.

Men vad betraktas som "mycket" för en begagnad motorcykel? Om jag hittar en begagnad MC som ser fin ut på bild och som gått 5000 mil, betraktas den då som snart färdig för skroten? Eller är kan man jämföra detta med en bil som gått 5000 mil, mao. hyfsat ny/fräsch?
Citera
2024-10-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Håller på att ta MC-kort (förhoppnigsvis innan vintern) och siktar på att köpa en MC till våren. Om man ska köpa en begagnad bil, så är 20 000 mil ganska mycket; det är få bilar ute på vägarna som har mer än 30 000 mil. En bil med 5000 mil är ofta ganska ny och fräsch.

Men vad betraktas som "mycket" för en begagnad motorcykel? Om jag hittar en begagnad MC som ser fin ut på bild och som gått 5000 mil, betraktas den då som snart färdig för skroten? Eller är kan man jämföra detta med en bil som gått 5000 mil, mao. hyfsat ny/fräsch?

Allt står i paritet hur cykeln är omhändertagen!
Finns papper på service/underhåll så är 5000 mil ingenting.
Vet en kille som kört mätaren runt (+10000 mil) på en XR650 (stånka som går hårt!)!
Citera
2024-12-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein

Man brukar säga att en motor till en sporthoj lever till 6000mil.
Dock är det såklart extremt individuellt hur man kör, hur man servar och förvarar.
Köper du en lugnare typ av hoj så går den förmodligen många mil över 6000
Citera
2024-12-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Man brukar säga att en motor till en sporthoj lever till 6000mil.
Dock är det såklart extremt individuellt hur man kör, hur man servar och förvarar.
Köper du en lugnare typ av hoj så går den förmodligen många mil över 6000

Vad grundar du det på....?
Jag har en polare som kör en gammal ur-Blade som passerat 10k mil.
Många av de milen har gått på bana så den hojen är verkligen använd!
Inga som helst problem men så är den välservad även om den är hårt körd.

(känner även till flera andra sporthojar (R1, GSXR) som alla har passerat 6k mil med råge och det är inga konstigheter alls)
Citera
2024-12-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Vad grundar du det på....?
Jag har en polare som kör en gammal ur-Blade som passerat 10k mil.
Många av de milen har gått på bana så den hojen är verkligen använd!
Inga som helst problem men så är den välservad även om den är hårt körd.

(känner även till flera andra sporthojar (R1, GSXR) som alla har passerat 6k mil med råge och det är inga konstigheter alls)

För att jag har kört hoj i 30 år, byggt en del motorer, bland annat en Turbo jag kör idag och känner en hel del folk i branschen som jobbar med hojar så på de grunderna grundar jag mitt inlägg på.

Du grundar alltså ditt påstående för att 1 person kört bana i 10k mil och att några du känner kört över 6k mil med sina sporthojar.
Ah då vet jag.

Om du läser mitt inlägg så är jag ganska tydlig med att man räknar med 6000mil som ett riktmärke på en motor, den kan gå 4000 eller 8000, säkerligen lite högre med dagens nyare komponenter men allt är ju beroende på körstil, service etc, en hoj gå 10 utan ras lika väl som att en polares gixer k5 rasade på 3500 trots bra skötsel.

Ps. Kör man bana så har man ofta rätt bra koll på sina motorer, där byter man ramlager/vevlager, kolvar och stakar och foder med jämna mellanrum så att en sådan motor går långt är inget konstigt, annat är det med gemene svensson som kör på dåligt bränsle och knappt vet hur man byter olja.

Trevlig dag
Citera
2024-12-12, 04:04
Avslutad
Är det någon som vet när den nya BMW 1400 GSA släpps? Den skulle väl släppts i somras, vad hände?

Tur att 1300:an ser ut som en överkörd skata så att man inte köper den utan har tålamod att vänta.
Citera
2024-12-12, 05:01
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Är det någon som vet när den nya BMW 1400 GSA släpps? Den skulle väl släppts i somras, vad hände?

Tur att 1300:an ser ut som en överkörd skata så att man inte köper den utan har tålamod att vänta.
Den är väl redan släppt? Tyckte jag såg en i butiken 🤔
Citera
2024-12-12, 16:45
Avslutad
BMW 1300 GS är till salu nu, men inte 1400. Ogillar fronten på 1300. BMW var tvungna att ändra den klassiska looken för att följa nya EU-regler som innebär att lampan måste vara centrerad i fronten. Jävla EU-byråkrater.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Den är väl redan släppt? Tyckte jag såg en i butiken 🤔
Citera
2025-02-23, 12:52
Medlem
LabilStabils avatar
Vad kan ni tipsa om för MC för att ta sig ut på soloäventyr på halvlånga sträckor (dvs inom Sverige)?
Gärna någon lättmeckad modell som är bekväm på både grusväg & motorväg.

Tittat lite på olika cruisers och ADV, vill gärna köpa något begagnat som är lite äldre som jag kan mecka med under lågsäsongen.
Citera
2025-07-13, 16:56
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabilStabil
Vad kan ni tipsa om för MC för att ta sig ut på soloäventyr på halvlånga sträckor (dvs inom Sverige)?
Gärna någon lättmeckad modell som är bekväm på både grusväg & motorväg.

Tittat lite på olika cruisers och ADV, vill gärna köpa något begagnat som är lite äldre som jag kan mecka med under lågsäsongen.

Exakt detta jag är ute efter också, jag vill kunna köra TET men också kunna köra landsväg och motorväg och även kunna ta passagerare..

Mao jag vill ha allt i en mc och den får inte vara för dyr, max 40k, jag har börjat landa i att Suzuki V-Strom 650 kan vara något! Det låter som den skulle funka för din del med. Den klarar av grus och sånt men funkar nog bättre på väg. Men så länge den klarar TET är jag nöjd egentligen! 6 växlad är den också så bekvämare på motorväg.

Någon som har tips på annan hoj som skulle vara bra för det jag letar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in