2025-08-05, 13:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Lustigt då att den 3300 år gamla ismannen Ötzi var vit och de egyptiska mumierna var ganska ljusa.
Fast hur säker är man på hans hudfärg?
Citera
2025-08-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Spännande, men förstår att detta används som något slags infantilt argument mot den så kallade rasismen.
Men ingen bryr sig nämnvärt om hudfärg. Det är beteende, kultur, normer, moral och etik som är avgörande.
Vem läser egentligen Aftonbladet nu för tiden?

Indeed. beteende, kultur, normer, moral och etik som är avgörande.
Citera
2025-08-05, 14:03
Avstängd
Unlucky-Monkeys avatar
Jag ställer frågan då borde ju en albino afrikan vara identisk men en pure europé. Men det är ju inte afrikanen, det är så mycket mer än bara hyn dvs "hudfärgen"! Det krävs väldigt mycket mer annorlunda och bättre gener för att skapa skapelsen krona, den vita europén!
Citera
2025-08-05, 14:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Här är studien. Inte så ny, från februari. Var lite svårt att hitta då AB inte angav vilken studie det var. Verkar som AB bara kopierat från andra tidningsartiklar. Jag skall läsa den när jag har tid.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2025.01.29.635495v2.full.pdf
Citera
2025-08-05, 14:08
Medlem
Inte ens rasister bryr sig om hudfärg. Detta är vänstern taktik för att skifta fokus från de sakerna som har betydelse.
Det finns såklart en korrelation mellan hudfärg och det som faktiskt har betydelse.
Citera
2025-08-05, 14:10
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast hur säker är man på hans hudfärg?

Men man ser ganska tydligt att han inte har några negroida drag. Nu vet inte jag vilken färg en negermumie skulle haft, men jag är rätt säker på att den skulle varit mörkare än Ötzi.
Citera
2025-08-05, 14:29
Medlem
HejaFinlands avatar
PK-Aftonbladet ville inte ha med följande citat i sin artikel: "In this time transect we observe for the first time an individual with inferred blue eyes, blonde hair, and light skin, NEO27, a hunter-gatherer from Sweden who lived approximately 12,000 years ago"

D.v.s. den äldsta individ de hittade som hade blå ögon, ljust hår och ljusa ögon samtidigt var från Sverige.
Citera
2025-08-05, 14:47
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyqdea/ny-studie-europeer-fick-ljus-hy-sent-i-historien

Hur ser ni på detta?
Att vi skulle vara negrer fram till för några tusen år sedan tror jag inte ett ögonblick på. Tvärtom har jag precis läst att vi Skandinaver blandades under bronsåldern - ljushåriga med bruna ögon och mörkhåriga med blå ögon till den skandinav med ljust hår och blå ögon vi är idag.

Däremot håller Sverige på att bli ett negerland men det har inget med mutationer eller rasblandning att göra...
Citera
2025-08-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyqdea/ny-studie-europeer-fick-ljus-hy-sent-i-historien

Hur ser ni på detta?

Säg inte så.
Nu blir SD:are ledsna när dom får höra att deras släktingar var negresser.
Citera
2025-08-05, 15:00
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
PK-Aftonbladet ville inte ha med följande citat i sin artikel: "In this time transect we observe for the first time an individual with inferred blue eyes, blonde hair, and light skin, NEO27, a hunter-gatherer from Sweden who lived approximately 12,000 years ago"

D.v.s. den äldsta individ de hittade som hade blå ögon, ljust hår och ljusa ögon samtidigt var från Sverige.

Den första mutationen till blont hår och blå ögon skedde troligen i Sverige.

Pga klimatet med brist på solljus samt att genetiken kunde utvecklas relativt isolerat eftersom norrut och omgivet av hav med svårigheter och ointresse för andra folk att ta sig hit.
Citera
2025-08-05, 15:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Folk spenderade hela dagarna i solen med att samla mat och vatten på den tiden. Givetvis hade dom mörkare hudfärg än idag. Dom var ju inga negrer för det.

Det känns som att syftet med artikeln skulle vara att försöka motivera folkutbytet.
Citera
2025-08-05, 15:33
Medlem
Karmans avatar
Det hela låter lite underligt, att pigmentförändringen skulle ha varit så "nyligen". Och 340 individer är inte så mycket, är de representativa för befolkningen på den tiden? Fram till en bra förklaring finnns på plats, förhåller jag mig skeptiskt till denna slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in