Citat:
Ursprungligen postat av
Gold94
Pappan har aldrig funnits där och bara flashat omkring tills nu när B blivit "miljardär"...så nu är han där..😏
P har uppfostrat barnen och är en jättefin mamma 🙏 men hon backar så fort barnen höjer rösten till henne och det blir obekvämt.
P kan inte fixa allt men det finns sjukt många erfarna läkare att fråga om vad man kan göra som mamma, det finns också sjukt många jätteduktiga psykologer idag (som inte fanns förr i samma utsträckning) inom ätstörningar eftersom sjukdomen leder till döden i mer och mer fall.
Pernilla har ju pratat med läkare osv om henne. Är barnet, i ert här fallet dessutom ett vuxet barn, är det jättejättesvårt som förälder eller anhörig överlag, att göra något om personen i fråga inte är mottaglig. Och Bianca är ju med all tydlighet inte på en plats där hon är mottaglig och beredd att göra något.
Jag har själv varit döende i ätstörning (35 kg, 175 cm) och blev släpad till vården, folk hade allvarliga samtal med mig osv. Det hjälpte inte ett skit, snarare tvärtom eftersom jag inte ville träffa dem mer pga det. Och blev därmed mer isolerad och fick i mig färre kalorier.
Jag blev tvångsinlagd när jag var döende. Fick sövas för en luftvägsinfektion kroppen inte orkade med. Där någonstans gick det upp för mig att jag behövde hjälp och var allvarligt sjuk.
Det är ofta så. Du måste hitta motivationen själv.
Du kan inte tvångsvårda någon förrän det är risk för livet. Så sjuk är lyckligtvis inte Bianca än. Men ingen kommer kunna tjata fram hennes motivation, det har ett helt internet och folk i omgivningen gjort och hittills har det fått motsatt effekt. Hon får mer och mer uppmärksamhet och ätstörningen kopplar det säkerligen till viktnedgång.
För att få Bianca villig att bli frisk krävs det extremt mycket tid och uppoffringar och det är ju inte Bianca villig till än.
Pernilla är gullig på många sätt och har många positiva sidor men hon har uppriktigt inte intellektet till att kunna förstå och hjälpa Bianca nu. Hon har ju försökt med det utifrån sin förmåga och ändå blir hon sjukare. Pernilla kan hjälpa henne med att se till att hon kommer till avtalade vårdbesök när de väl har bokats in och vara en glad figur på sidan men att aktivt göra något är svårt när Bianca inte själv vill.