2025-08-04, 12:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
På kartongen står det "X1504V" och under "LCD: 15.6 FHD WV".

Är det IPS som det står på Elgigantens hemsida då eller har de skrivit fel?

Asus specsL: https://www.asus.com/laptops/for-home/vivobook/asus-vivobook-15-x1504/techspec/
Det verkar som att det X1504 inte finns med i3 1315.

Läs inlägg #2: https://forums.tomsguide.com/threads/how-wide-of-a-viewing-angle-counts-as-ips.124142/

Utav all förvirring verkar det som att det är rätt dator men benämningen är annorlunda. Den kan göras på olika vis men betyder samma sak.

Men som sagt, kolla hårdvarans specs, de ger dig sanningen.
Citera
2025-08-04, 12:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Vad menar du med det fetade?

Har köpt mina datorer just på El-giganten och har aldrig haft några problem...förutom priset då.

De är kända för sin miserabla kundservice och manipulativa säljmetoder som går ut på att sälja på (lura på) kunden en dator som hen inte behöver.

När det gäller kundservicen så är det lite för många som råkar ut för problem där de blir lurade och dåligt bemötta.

När man istället kan använda sig av exempelvis Inet. De har för det första personal som kan datorer och de är noga med att kunden får köpt det hen har behov av. Samtidigt som supporten hos Inet är att likna med en tryckare med skolans snyggaste tjej.
Citera
2025-08-04, 12:52
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
De är kända för sin miserabla kundservice och manipulativa säljmetoder som går ut på att sälja på (lura på) kunden en dator som hen inte behöver.

När det gäller kundservicen så är det lite för många som råkar ut för problem där de blir lurade och dåligt bemötta.

När man istället kan använda sig av exempelvis Inet. De har för det första personal som kan datorer och de är noga med att kunden får köpt det hen har behov av. Samtidigt som supporten hos Inet är att likna med en tryckare med skolans snyggaste tjej.
Ok, men jag har bara bra erfarenheter från El-giganten.

Däremot har jag numera märkt att priserna ligger väldigt högt om man jämför med priser på samma vara på nätet.
Citera
2025-08-04, 12:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

El-giganten har en historia av att särbeställa varor som skiljer sig lite från andra så man inte ska kunna använda deras prisgaranti. Kan vara en sån enkel sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Ok, men jag har bara bra erfarenheter från El-giganten.

Däremot har jag numera märkt att priserna ligger väldigt högt om man jämför med priser på samma vara på nätet.

Ja men då har du nog bara haft otroligt mycket tur. El-giganten passar perfekt om du ska köpa batterier till klockradion. Men absolut inte till brandvarnaren.

Eller om du ska ha ett nytt fodral till mobilen etc. Sånt jams.
Citera
2025-08-04, 13:00
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
El-giganten har en historia av att särbeställa varor som skiljer sig lite från andra så man inte ska kunna använda deras prisgaranti. Kan vara en sån enkel sak.

Ja men då har du nog bara haft otroligt mycket tur. El-giganten passar perfekt om du ska köpa batterier till klockradion. Men absolut inte till brandvarnaren.

Eller om du ska ha ett nytt fodral till mobilen etc. Sånt jams.
Ses nog som en stabil och återkommande kund med fet plånbok...som därför behandlas med silkesvantar.
Citera
2025-08-04, 13:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vad fick dig att börja ifrågasätta datorns specs, var du missnöjd på något vis?
Citera
2025-08-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad fick dig att börja ifrågasätta datorns specs, var du missnöjd på något vis?

Jag tyckte det var lite konstigt att det inte stod IPS samt att det var WIN11 Home S.

Citat:
Kolla datorns specs enligt givet förslag, samt så här: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=se+datorspecs+i+windows

Specsen i Windows-inställningarna: https://ibb.co/6RDVLKd4
Citera
2025-08-04, 15:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag tyckte det var lite konstigt att det inte stod IPS samt att det var WIN11 Home S.

Gå till Kör i Startmenyn, skriv in - msinfo32 > ok, för fulla specs.
Citera
2025-08-04, 20:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Men är du nöjd med datorköpet i övrigt?
Citera
2025-08-04, 21:58
Medlem
Citat:
Men är du nöjd med datorköpet i övrigt?

Ja, det lilla jag testat hittills har den flutit på felfritt, så hittills är jag nöjd.
Citera
2025-08-05, 06:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, det lilla jag testat hittills har den flutit på felfritt, så hittills är jag nöjd.

Så då var det ett bra köp - grattis.

Det finns 2 saker många gör för att maximera en ny dators prestanda, det ena är att nyinstallera Windows det andra är att installera ett annat antivirus. Bägge åtgärderna gör att datorn "flyter på" smidigare samt blir snabbare.
Citera
2025-08-05, 12:07
Medlem
Citat:
Så då var det ett bra köp - grattis.

Ja, något jag tycker är liiite konstigt dock är att strömuttaget sitter på höger sidan på laptopen, vilket gör att sladden är lite ivägen om man t.ex. föredrar att sätta in en mus istället för att använda musplattan.

Sammanlagt 4 st olika typer av USB-kontakter på höger sida inkl. hörlursingång och HDMI. På vänster sida bara en USB och annars helt tomt. Lite skumt? Men det är väl knappast hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in