2025-07-25, 17:19
Medlem
tror vilken som helst av dessa duger för dina behov Vad man skall vara medveten om är att dom inte går att fixa med själv 8 GB minne samt 128 GB hårddisk är det du har och går inte att utöka Samt att efter garantitiden är det ofta inte värt att reparera om något händer eftersom allt sitter på moderbordet Men det är ju så även på dyrare modeller, men bara att man vet :-)
Citera
2025-07-25, 17:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servicedeskgirl
Alltså... du "jobbar med datorer"? Gulligt ... Själv är jag solutions architect inom enterprise cloud infrastructure med fokus på containerbaserade hybridmiljöer – så när du är klar med att installera drivrutiner på din kompis sons laptop kan du gärna återkomma med en seriös diskussion 😉

Vi alla vet att garantiärenden kan hända, det är liksom inte kontroversiellt. Men att påstå att Elgiganten i sig är problemet för att hårdvara ibland krånglar? Det är inte insatt, det är konspiratoriskt. Det är skillnad på att ha koll och att bara ha åsikter.

Elgiganten säljer samma SKU:er som Inet, komplett, Dustin – exakt samma batchar, exakt samma BIOS-versioner. Skillnaden? Inet har ett forum där folk får känna sig lite extra tekniska när de köper sin gamingburk med RGB och "bra luftflöde" 🙄

Så om TS vill ha sin dator från en "seriös aktör" ... absolut, Inet är nice. Men tro inte att det magiskt immuniserar dig från firmware-buggar, dåligt underhållna Windows-installationer eller användarfel.

Och nästa gång du vill flexa om att du "jobbar med datorer", kanske fundera på vad det faktiskt betyder. För just nu låter det mest som att du felsöker tangentbord som folk spillt Cola på, din lilla råtta.

Kompilcerat sätt att säga att man monterar docker-kontainers.
Citera
2025-07-26, 10:19
Medlem
Den borde räcka men se till att avinstallera all bloatware det första du gör.

Jag hade inte köpt den personligen, utan hade sökt efter en begagnad laptop som har några år på nacken, men jag har mycket mer kunskap och insyn i branschen än vad du verkar ha. Alternativt en riktigt gammal MacBook. Jag hade inga problem med att surfa på min 10 år gamla MacBook när jag sålde den för 700 spänn. Riktigt prisvärt för han som köpte den.
Citera
2025-07-26, 12:30
Medlem
BlondBimbos avatar
För att återgå till den ursprungliga frågan till starten av tråden. ASUS anser jag vanligtvis som plastiga. DELL och HP är i mina ögon rejält byggda och är allt annat än plastiga. Sedan har det självklart med att göra vad man har för budget.

Begagnade datorer? Köper man från personer/säljare med gott omdöme så är man väl hyfsat bra skyddad. Brukar själv köpa begagnade laptops (DELL & HP) som kanske är 2 - 3 år gamla och som i nypris kostat 20K - 25K kronor för under 5K kronor och jag har hitintills aldrig gått på en blåsning. Brukar lägga några hundringar på att hämta datorn personligen så får man också lite uppfattning om vem säljaren är.
Citera
2025-08-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du blir nog nöjd. Det där är verkligen en riktigt bra "Deal". Mycket dator för pengen.

Av de datorer jag ägt så har de från Asus varit minst problematiska.

På kartongen står det "X1504V" och under "LCD: 15.6 FHD WV".

Är det IPS som det står på Elgigantens hemsida då eller har de skrivit fel?
Citera
2025-08-03, 15:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
På kartongen står det "X1504V" och under "LCD: 15.6 FHD WV".

Är det IPS som det står på Elgigantens hemsida då eller har de skrivit fel?

Det är en annan modell av samma version som du länkade till i Ts. Det är alltså inte samma dator som på den länkade sidan.

Googla fakta så ser du skillnaden. Den du nämner ovan anses ha sämre skärmkvalitet.
Citera
2025-08-03, 16:35
Medlem
Citat:
Det är en annan modell av samma version som du länkade till i Ts. Det är alltså inte samma dator som på den länkade sidan.

Googla fakta så ser du skillnaden. Den du nämner ovan anses ha sämre skärmkvalitet.

Så Elgiganten har alltså skickat en annan, sämre dator.

Jag beställde den på länken i TS, och då har de alltså försökt lura mig med att skicka en sämre version?
Senast redigerad av Kallopsen 2025-08-03 kl. 16:40.
Citera
2025-08-03, 16:51
Medlem
Citat:

På etiketten på kartongen står det dock i3-1315U, gör de det på sidan du hittade för den sämre modellen?

Edit; Står t.ex. Windows Home S, på Elgigantens sida står det bara Home, men detta kanske inte spelar någon roll?
Senast redigerad av Kallopsen 2025-08-03 kl. 16:55.
Citera
2025-08-03, 16:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Så Elgiganten har alltså skickat en annan, sämre dator.

Jag beställde den på länken i TS, och då har de alltså försökt lura mig med att skicka en sämre version?

De har hursom inte levererat den som annonserades på den av dig länkade sidan.
Citera
2025-08-03, 17:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
På etiketten på kartongen står det dock i3-1315U, gör de det på sidan du hittade för den sämre modellen?

Edit; Står t.ex. Windows Home S, på Elgigantens sida står det bara Home, men detta kanske inte spelar någon roll?

Datorn finns i ett flertal versioner V, VA etc. S betyder att den är låst till Ms Store, något som är enkelt att låsa upp, men, ytterligare ett avsteg ifrån den annonserade. Det är helt enkelt inte rätt dator.
Citera
2025-08-03, 17:01
Medlem
Citat:
De har hursom inte levererat den som annonserades på den av dig länkade sidan.

På etiketten på kartongen så överensstämmer dock modellnamnet X1504VA-BQ3087W med den som står på hemsidan i Ts om man scrollar ner till specsen.
Citera
2025-08-03, 17:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
På etiketten på kartongen så överensstämmer dock modellnamnet X1504VA-BQ3087W med den som står på hemsidan i Ts om man scrollar ner till specsen.

Där ser man. Men det står inget om S-Mode och uppges vara en IPS-skärm, vilket den du fått inte har.

Upp till dig att bestämma vad du ska göra. Tyvärr är detta med felaktig info inget ovanligt när det gäller Elgiganten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in