2025-08-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Kan du visa något nytt coolt program som AI producerat?
Programmerare idag är bra mycket sämre än vad de var för 20 år sedan och tror du mig inte så titta på "enklare" områden som jag listade.
Idag går knappt folk på bio längre för filmerna är skräp. Ny musik går att hitta men tycker mig märka att gamla stjärnor med egen stil, eller konst med egen stil. Det behövs för att underhålla intresse.

Har reda märkt hur folk är misstänksamma över AI generad text när folk skriver till varandra. Det vill man inte se, det är snart nästan positivt att ha meningsbyggnadsfel och stavfel.

Men sök lite själv istället. Kolla in OpenAI. Chatgpt har nyss släppt en ny uppdatering också.

Hör från flera programmerings vänner som säger dom använder AI väldigt mycket och är oroliga för sina jobb. Det kommer få sinnesjukt snabbt, utvecklingen går bara snabbare
Citera
2025-08-03, 23:53
Medlem
Citat:
Kan du visa något nytt coolt program som AI producerat?

Men sök lite själv istället. Kolla in OpenAI. Chatgpt har nyss släppt en ny uppdatering också.

Hör från flera programmerings vänner som säger dom använder AI väldigt mycket och är oroliga för sina jobb. Det kommer få sinnesjukt snabbt, utvecklingen går bara snabbare
Citera
2025-08-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anchabeet

Men va f*n. Jag jobbar också dagligen i området men det kommer ju inget nytt coolt, det har endast producerats mängder med skräp

Citat:
Ursprungligen postat av Anchabeet
Ja men det är först och främst ett tecken på sämre konjunktur men AI är väldigt bra uppslagsverk, där fungerar det så alla som håller på och informera andra sitter löst. Det är inte bara inom IT utan arbetslöshet ökar inom hela tjänstesektorn
Citera
2025-08-04, 00:07
Medlem
[quote=-dev|92601647]
Men va f*n. Jag jobbar också dagligen i området men det kommer ju inget nytt coolt, det har endast producerats mängder med skräp

Sök lite på nätet så hittar du information och ”predictions” för AIs framtid. Det kmr börja gå riktigt snabbt inom något år sägs det.

Och IT folk kommer ryka väldigt troligt inom något år.
Hörde om ett spelbolag i Sverige som gjort av med väldigt mycket folk förra året tror jag det var. Det kmr börja ge mer och mer och arbetslösheten kmr börja öka drastiskt.

Är glad jag är i en bransch som är svår för AI att ta över på ett bra tag.
Citera
2025-08-04, 00:09
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Kan du ge ett konkret exempel?
Som jag skrivit tidigare, AI kan hjälpa till med repetitiva uppgifter och annat tråkigt. Och en duktig programmerare kan producera kanske 2-3 gånger mer medan mindre duktiga producerar 5 gånger mer skit
Det utvecklare normalt gör, löser problem, där får de fortfarande göra jobbet själva

Men var exakt förutom att det AI redan fungerar bra för, söka information och skriva text

Känner självklart till att det används för bilar, bildbehandling musik mm men där tolkar jag att det inte är i närheten av "intelligens"
Testa läsa hela mitt inlägg så ser du ett par exempel tror jag.

Att lista ut vilka regler som styr datan den har och bilda korrekta interna modeller över detta, för att sedan fatta rätt beslut är väldigt imponerande och har inget med texter att göra. Endast LLMs har med texter att göra, och dessa brukar vara Transformers.

Deepminds AlphaFold löste något som tiotusentals forskare och studenter jobbade årligen med i över två decenier, det har inget med texter att göra och det kommer revolutionera hela vårt samhälle, speciellt när de tar nästa steg i den forskningen, som jag förslagit till dem sedan dag ett, och börjar generera vilka ligander som passar till proteinerna vars struktur de beräknar.

Att söka sig fram genom möjligheter för att hitta rätt serie händelser som leder till vinst har inget med texter att göra och kommer revulutionera krigföring och strategier. Redan nu, med helt vanliga plan, är vanliga piloter chanslösa mot dessa AIs, när man sedan låter AIn ha ett plan som inte begränsas av att det måste frakta en levande människa så är de helt ostoppbara.

Neuronät har i stort sätt tagit över hela ittereringsprocessen för processor design och drastiskt kortat ned tiden det tar att itterera. Den förbättrar alltså sin beräkningskraft snabbare än vad människor kan.

Neuronät har hittat ett nytt sätt att multiplicera några typer av matriser, dvs, precis den beräkningen som är kärnan i de beräkningar som neruonäten gör när deras vikter multipliceras med aktiverings potentialerna. Man sparar bara ett steg, och bara för en viss beräkning, men forskare har jobbat med detta i 30 år och ansåg att man redan hade hittat den bästa lösningen.

Mitt personliga intresse har varit i att göra en annan typ av nät än just "feed forward" nät. Jag tycker de endast "lever" ett ögonblick åt gången och aldrig kommer ha något riktigt medvetande eftersom de startar, kör igenom sin beräkning och sen är klara. Jag försöker därför göra något som är kontinuerligt och istället flätar in sin input i det nuvarande tillståndet. Här har det nyligen kommit intressanta forskningsressultat där man har en modell med flera "interna tick" och där aktiveringar i de serierna jämförs och tas tillvara på när det passar så att man på sätt bygger upp "kontext" eller minne på biologiskt vis (våra nervceller bildar extra starka synapser om båda cellerna är aktiva innom ett mycket kort tidsspann, och förstör synapsen om det istället är för långt ur fas)

Alla dessa tillhör helt olika typer av neruonät och ingen av dem är Transformers som har att göra med LLMs.
Citera
2025-08-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Testa läsa hela mitt inlägg så ser du ett par exempel tror jag.

Kanske, men jag tycker ändå att det blir lite vagt så fort man ska beskriva konkreta saker. Det borde inte vara svårt. Att AI hjälper till är självklart, men att göra något verkligt nytt – det är det jag undrar över.

Dessutom finns det många företag som försöker klämma in AI i sin verksamhet, bara för att det gör det lättare att locka till sig investerarpengar.

Jag vart också förbluffad i början, man fick många WOW men sedan har det inte hänt så mycket. Bättre integration men AI är märkbart trögt när det bli svårare saker
Citera
2025-08-04, 00:22
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det tog 40 år att göra en dator som kunde slå människan i schack. Ett schackbräde har bara 64 rutor och en schackdator är inte ens AI, den bara provar alla möjligheter.

En bil kör på en gata med oändliga variationsmöjligheter. Jag tror inte längre det kommer en självkörande bil inom min livslängd 30 år till. Då har ändå de projekten kostat överlägset mest av alla AI-projekt. Att ens göra en robot som kan gå och hämta vatten i ett glas, i vilket hus som helst, kommer att ta årtionden till.
Självkörande bilar hade redan varit överallt på våra vägar om de inte fick kalla fötter 2014. Man började då tycka att bilarna måste vara perfekta förare, vilket förståss inte stämmer. De måste bara vara lika bra som människor. Inom sex år kommer det vara vanligt, och sedan kommer det gå snabbt. Försäkringsbolagen kommer driva på utveckligen eftersom AI bilarna får lägst premie då de inte orsakar olyckorna. I städerna kommer man vänja sig vid att bara ange vart man vill och sen gå ut mot vägen och en bil kommer som är på väg åt det hållet... och den är på väg dit eftersom den redan hittat någon annan där som ska någon annanstans... kort efter det börjar man ta bort stora parkeringsplatser och bygger fler hus. Mänskliga förare förbjuds i stadskärnorna eftersom man ändrar vägarna till att vara tvåfiliga och tar bort trafiksignalerna i korsningar; cykelbanor och grönområden kantar de numera löjligt smala vägarna där trafiken rusar fram i en aldrig tidigare skådad effektivitet.
Citera
2025-08-04, 00:30
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Kanske, men jag tycker ändå att det blir lite vagt så fort man ska beskriva konkreta saker. Det borde inte vara svårt. Att AI hjälper till är självklart, men att göra något verkligt nytt – det är det jag undrar över.

Dessutom finns det många företag som försöker klämma in AI i sin verksamhet, bara för att det gör det lättare att locka till sig investerarpengar.

Jag vart också förbluffad i början, man fick många WOW men sedan har det inte hänt så mycket. Bättre integration men AI är märkbart trögt när det bli svårare saker
Det var ju inte vagt, jag nämnde flera konkreta exempel från flera helt olika typer av neuronät.

Ja, jag avskyr också alla som försöker klämma in onödig AI i sin versksamhet, eller de som ska klämma in det i andra verksamhet åt dem. Eller den massiva grupp med människor som just nu blir helt enormt rika på den nya våg at "code-less", fast nu är det alltså AI system man kan designa utan att kunna koda.

Du fokuserar helt på LLMs och hur de används för kodning. Exemplena jag visade dig var andra typer av nät och de gjorde ju exakt det du säger de inte kan... de gjorde ju nya saker, saker som inte bara är svåra utan helt objektiv FÖR SVÅRA för männskligheten som ingen klarat på decenier eller ingen förstår hur det ens görs. Alltså, helt tvärt om programmerares upplevelser av den lilla subkategorin av neuronät som bygger på Transformer modellen där de verkar kunna hantera allt vardagligt och normalsvårt helt utan problem men där mycket svåra saker kan vara svåra att skilja från halucineringar och där man sedan ser att skiten inte fungerade när man testar.
Citera
2025-08-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Du fokuserar helt på LLMs och hur de används för kodning. Exemplena jag visade dig var andra typer av nät och de gjorde ju exakt det du säger de inte kan...
Ha du länk eller något så jag kan förstå, du nämner något med någon mening men det jag är ute efter är något där man faktiskt löst nya problem. Att jag är intresserad beror just på att också jag sett så mycket pladder men när man väl gräver i det så är mest marknadsföring.

Det är också orsaken till att jag startade tråden, man börjar liksom fundera "men vad är det här". Var finns konkreta framsteg.
För mig är inte att färre klarar mer på kortare tid ett konkret framsteg, det är självklart en effektivisering men inte något nytt
Senast redigerad av -dev 2025-08-04 kl. 00:39.
Citera
2025-08-04, 01:27
Medlem
Autobahn76s avatar
Ja det är över nu. Det var bara en fluga.
Citera
2025-08-04, 03:20
Avslutad
Vi når singularitet gradvis, vi kommer vara där innan 2040.

Mänskligheten peakar just nu, vår tid är över och vi kommer mycket snart börja divergera som art.

Den designade människan kommer utrota den ursprungliga arten Homo Sapiens.

Det är vad vi borde diskutera, inte Biancas skönhetsoperationer.

AI kommer bli en del av oss, så naturlig i våra liv att vi aldrig kommer fundera på det.
Citera
2025-08-04, 06:57
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Den designade människan kommer utrota den ursprungliga arten Homo Sapiens.
Fast måste det vara negativt? En skvätt transhumanism kommer att göra att många människor slipper mycket onödigt lidande. Helt meningslösa sjukdomar som bygger på genetiska buggar kommer att försvinna när människan designas om. Fula drag och egenskaper kommer att slipas bort och ersättas av skönhet. Kanske lyckas vi till och med bli av med människans benägenhet att fastna i olika missbruk om vi kan programmera om hjärnan att inte trigga belöningssystemet med socker, alkohol och sex?

AI är det första steget på vägen mot en människa som gör upp med den religiösa uppfattningen att människan är skapad i guds avbild. Istället betraktar vi människan som råmaterialet som när det förfinats genetiskt själv kommer att bli en halvgud. Det är den vägen vi måste vandra om människan någon gång ska ta steget mot en Kardashevsk Typ 2-civilisation. Som det är nu har vi bara rullat runt i en loop där vi skapar en högkultur som sedan brakar samman i spillror om och om igen, för problemet ligger i mänsklighetens inbyggda begränsningar. Att vara mänsklig innebär att vara befäst med fel och brister och det är det vi måste slipa bort. Att integrera AI i vår genetik är den väg vi måste vandra om vi inte bara ska fortsätta att loopa Romarriket om och om igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in