2025-08-03, 17:02
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag tänker inte vara mer specifik. Är du ”programmerare” borde du känna till att AIs kapacitet fördubblas var sjunde månad. Det här att AI kommer att börja ta över hela yrkesområden är inget som kommer om tio-tjugo år utan det är redan igång. Du kommer också att bli ersatt, vi pratar max något år eller två sedan är det arbetsförmedlingen för dig med.

Vad du sysslar med i trådstarten är önsketänkande. Som sossen som sa att det där med internet bara är en fluga eftersom folk inte kommer att vilja sitta vid en skärm hela kvällarna.
"AI:s kapacitet", vad är det?...
Citera
2025-08-03, 17:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Exakt, helt enig. Grok 4 och ChatGpt 5 kommer att ställa till en hel del oreda på arbetsmarknaden, och om bara några år kommer det massproduceras AI robotar som kommer att ta över de flesta jobb
Möjligen ditt. Jag säljer saker som ingen annan säljer.
Citera
2025-08-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
1999: "Internet - Har det peakat?"

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ai har knappt börjat.

Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Titta på denna

https://youtu.be/IkdziSLYzHw?si=AOPSfGOeG40GTToB

Sen tänker du en stund.

Slutsatsen är att AI kommer vara smartare än människan inom några år

Detta. Vi som är högt betalda utvecklare/ingenjörer förstår att detta bara är starten.

AI är redan bättre än den bästa Juniora supersmarta utvecklaren.

Men precis som en Junior saknas erfarenhet.

Men vi Seniorer har blivit sjukt mycket mäktigare i arbetet redan nu då vi har dessa Juniora "underbarn" att styra och vägleda till rätt lösningar.

Det har redan fullkomligt revolutionerat IT företag som anammat det och vi Seniorer är lyckliga då vi slipper göra skit saker själv.

Längtar till framtiden med superintelligent AI. Fy fan vad jag kommer kunna skapa sjukt mycket då.

Juniora människor kommer dock få problem då få orkar lära sig den hårda vägen som vi gjort.

Bara okunniga idioter tror något annat, som TS...
Citera
2025-08-03, 17:04
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar
Precis, så bli det för AI med, När AI bara läst vad majoriteten tycker så begriper inte AI om majoriteten har fel.
Många saker i samhället är så svåra att få personer har kunskaperna som krävs för att förstå vad som är rätt. Ofta tänker vi inte på hur vanligt det här är eftersom alla lever mer eller mindre i sin egen bubbla.

Först när vi själva läser på i ett område och verkligen lär oss om det området så börjar vi förstå hur mycket som varit felaktigt.

Människor normalt följer trender, de allra flesta följer samma trend och då blir det mycket fel
Citera
2025-08-03, 17:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Titta på denna

https://youtu.be/IkdziSLYzHw?si=AOPSfGOeG40GTToB

Sen tänker du en stund.

Slutsatsen är att AI kommer vara smartare än människan inom några år
Det tog 40 år att göra en dator som kunde slå människan i schack. Ett schackbräde har bara 64 rutor och en schackdator är inte ens AI, den bara provar alla möjligheter.

En bil kör på en gata med oändliga variationsmöjligheter. Jag tror inte längre det kommer en självkörande bil inom min livslängd 30 år till. Då har ändå de projekten kostat överlägset mest av alla AI-projekt. Att ens göra en robot som kan gå och hämta vatten i ett glas, i vilket hus som helst, kommer att ta årtionden till.
Citera
2025-08-03, 17:06
Medlem
Imnshos avatar
Jag har hört att dom där AI-bottarna tjänar en helvetes massa pengar! Många spår att dom ska ta över online-shoppingen när människorna har blivit arbetslösa. Det är helt enkelt en köpstark målgrupp, dessa bottar.

Många bottar vill också spendera en hel del inom besöksnäringen. Gärna en klimatsmart självkörande elbil, för att ta sig till fjällstugorna eller skärgården.

Det vill till också att de har bra löner, eftersom deras elräkningar är astronomiska. De flesta AI-bottar vill också unna sig en rejäl A/C, eftersom de tycker värme är obekvämt.

Vi kommer att få en superekonomi, i paritet med den vi fick genom Den Stora Humanitära Immigrationen.

AI blir en vinst längre fram!
Citera
2025-08-03, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Precis, så bli det för AI med, När AI bara läst vad majoriteten tycker så begriper inte AI om majoriteten har fel.
Många saker i samhället är så svåra att få personer har kunskaperna som krävs för att förstå vad som är rätt. Ofta tänker vi inte på hur vanligt det här är eftersom alla lever mer eller mindre i sin egen bubbla.

Först när vi själva läser på i ett område och verkligen lär oss om det området så börjar vi förstå hur mycket som varit felaktigt.

Människor normalt följer trender, de allra flesta följer samma trend och då blir det mycket fel
Vänta tills AGI blir verklighet
Citera
2025-08-03, 17:11
Medlem
Beror på vad man menar den största hypen har väl dött ut men det betyder bara att AI har blivit så stort att det är en del av vardagen för många liksom internet. Vissa trodde internet skulle dö ut snabbt och jag hade kompisar som sa att dom inte ens skulle testa internet eller köpa en dator men så blev det ändå. Idag är det en given del av allas vardag så lär väl AI bli också att det tar större och större utrymme tills AI är överallt där man är oavsett om det är tunnelbanan, mataffären eller hemma.
Citera
2025-08-03, 17:13
Medlem
Citat:
Vänta tills AGI blir verklighet
Hur länge skall jag vänta på det?
Citera
2025-08-03, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Hur länge skall jag vänta på det?
Ja det vet jag inte, men med tanke på de enorma resurser som satsas i detta område, så ja vissa säger att det kan hända imorgon, Sam Altman tror 3 - 7 år, andra tror att det är lite längre bort.
Citera
2025-08-03, 17:19
Medlem
bergsdals avatar
Bara början. Man måste utveckla nya metoder dock och optimera hårdvara, använda cpu snarare än gpu men det är en helt annan femma.

Poängen är att, man hara bara börjat peaka, det här är "peaken" av flera tusentals peaks.
Citera
2025-08-03, 17:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ha, ha, "peakat", när vi oundvikligen dras in emot den tekniska singulariteten.

Bara på Flashback, bara på Flashback......

En länk:

[2507.18074] AlphaGo Moment för modellarkitekturupptäckt https://share.google/LdV3Z8LZp62k15X0J

Och det finns många fler om ni söker efter vad som publicerats på ArXiv bara de senaste månaderna.

Googles har, i vanlig panik, släppt samma modell som vann guldmedalj i mattematik olympiaden (tillsammans med OpenAI:s midell). Och OpenAI kanske lanserar GPT-5. redan i morgon förmiddag (US västkusttid).
Senast redigerad av Ola Schubert 2025-08-03 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in