2025-08-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Det behöver inte betyda att "AI" i sig är på väg ner. Snarare att andra företag, som AMD och Huawei, börjar komma ikapp och kommer lyckas ta marknadsandelar från NVidia (som länge haft i princip 100% av marknaden av GPU:er för AI-användning).

Det är ingen som sagt att AI är på väg ner och visst min trådstart kanske hade en missvisande rubrik men vad tanken var är att tekniken i sig som egentligen inte har ett skvatt med AI och göra utan är mönsterigenkänning (LLM) nått en punkt där det är svårt att hitta mer information för att förbättra modellerna. De har dammsugit världen på all text de kan hitta

Vad de nu måste göra är att försöka använda den på ett vettigt sätt men det är hejdlöst mycket svårare och frågan är om det finns intresse i att göra det för de stora IT jättarna vill äga tekniken (det är därför de satsat så mycket pengar och går back enormt).

Vad jag vet så har flera börjat sätta stopp, kostnaden för någon som har abonnemang på 1000 kronor per månad men använder tjänsten så mycket så den egentliga kostnaden överstiger 100 000 per månad är inte hållbar.
Citera
2025-08-03, 22:03
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Vad använder du det till och vad klarar du själv av?
Jag kodar mycket, och väldigt sällan webbappar och sånt som det finns i princip oändliga exempel på online (tänk på att all HTML, CSS och JS som körs i webbläsaren finns tillgänglig för LLM:arna att tränas på).
När jag kör fast på någon implementationsdetalj, ofta relaterat till felhantering i något tredjepartsbibliotek som är dåligt dokumenterad, brukar jag testa att fråga Claude eller ChatGPT.
Ibland får jag ett riktigt bra svar men oftast något som låter väldigt fint men är helt åt helvete.
Utifrån de erfarenheterna skulle jag i dagsläget aldrig släppa lös en "AI" på någon av våra kodbader.
Citera
2025-08-03, 22:17
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Det är ingen som sagt att AI är på väg ner och visst min trådstart kanske hade en missvisande rubrik men vad tanken var är att tekniken i sig som egentligen inte har ett skvatt med AI och göra utan är mönsterigenkänning (LLM) nått en punkt där det är svårt att hitta mer information för att förbättra modellerna. De har dammsugit världen på all text de kan hitta

Vad de nu måste göra är att försöka använda den på ett vettigt sätt men det är hejdlöst mycket svårare och frågan är om det finns intresse i att göra det för de stora IT jättarna vill äga tekniken (det är därför de satsat så mycket pengar och går back enormt).

Vad jag vet så har flera börjat sätta stopp, kostnaden för någon som har abonnemang på 1000 kronor per månad men använder tjänsten så mycket så den egentliga kostnaden överstiger 100 000 per månad är inte hållbar.
Att det inte ger så mycket mer "bang for the buck" att göra större modeller är väl redan konstaterat? Man har testat att öka antalet parametrar och konsumera i princip all världens data. Där håller jag med om att man inte har så mycket mer att hämta.

Nu är det väl mer applikationsspecifika modeller som är på tapeten? Vill du koda något, välj en modell som är tränad på just kodning. Eller så väljs "rätt" modell åt dig under ytan beroende på vad du vill åstadkomma.

När det gäller att bygga något som är intelligent som faktiskt liknar människohjärnan tror jag något annat än LLM:er behövs.
Citera
2025-08-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Kolla vad Dario säger här. Dom är inte i närheten av att peaka vad gäller scaling!
https://www.youtube.com/watch?v=mYDSSRS-B5U

Videon är 1h 09min lång....

Kan du möjligen ge en tidsangivelse när han säger det du påstår??
Citera
2025-08-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Att det inte ger så mycket mer "bang for the buck" att göra större modeller är väl redan konstaterat? Man har testat att öka antalet parametrar och konsumera i princip all världens data. Där håller jag med om att man inte har så mycket mer att hämta.

Det jag väntar på och skulle vara en extrem boost för mig själv är om AI klarade bättre att skanna av min programmeringskod, att den förstod vad jag höll på med istället för att köra något genomsnitt.

Nu behöver jag alltid skriva om koden eller kommentarer, det är visserligen mindre omskrivningar nu jämfört med för några månader sedan men det är inte i närheten av att stämma. Hade också gärna önskat att man kunde säga till AI försök igen, nu genereras bara ett svar. Får acceptera det och skriva om det eller skita i det och skriva själv. Hade jag kunnat säga "försök igen" så kanske man hade kunnat få AI och ge bättre svar generellt

Tor att AI kommer bli bättre på just den här biten.

Annan sak jag väntar på men där verkar det stå till, håller på med 3D skrivare och konstruerar en del. Det tar tid att konstruera med CAD och kan tycka att det vore ett grymt område för AI. Inte sett något alls där
Senast redigerad av -dev 2025-08-03 kl. 23:06.
Citera
2025-08-03, 23:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
1999: "Internet - Har det peakat?"
Internet har ju peakat för ett antal år sen, låt vara långt senare än 1999. I varje fall webben, som idag till stor del är smörja.
Citera
2025-08-03, 23:15
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Internet är något helt annat, går inte att jämföra

AI är en teknisk lösning för att lösa ett specifikt problem som annars kräver mycket kunskap. Skall man förutse "framtiden" man man antingen lära sig alla regler som gäller för det man vill förutse, se till att dessa regler kan samspela och räkna ut framtiden. Mycket svår uppgift men har andra fördelar som exakthet, drar inte lika mycket ström och så vidare.

AI använder en enkel teknik, den samlar så mycket data och tokeniserar datat på olika sätt för att kunna jämföra historiska mönster och se vilket mönster som passar bäst. Förstår du tekniken kan du förstå hel hel del vad som är möjligt och det är effektfullt i vissa områden. Kan ersätta enklare uppgifter men så mycket mer är det faktiskt inte.

Har varit med på några dragningar om AI och det är förvånande hur låg kvalitet det är på inblandade. Exempelvis forskning som använder stora mängder data. Man kan ju tro att de försöker träna upp modeller med forskningsdata. Det gör det INTE
Istället använder de LLM (large language models) och försöker hitta samma text, att forskare letar efter liknande text som de själva håller på med och jämför beräkningar om modellen de använder kan filtrera ut det specifika de söker efter.

Det är löjligt

Vad svamlar du om? Jag har sysslat med Artificial Neural Nets sedan 2010 och varit intresserad av automatisering och liknande säkert 2 decenier längre än det.

LLMs är bara den senaste i raden av större grupper av model-typer. Det finns helt andra typer av neuro nät med, och det är väl egentligen detta som är om AI i sig utvecklas eller inte. Visst att varje "grupp" har några extra populära modeller som alla förbättras och finputsas och det också leder till framsteg (det är tex detta som de olika iterationerna av ChatGPT, Claud, Grok etc hamnar inom, finputsningar och förbättringar av Transformer modeller), sen ibland så upptäcker man ju nya metoder och användningsätt som gör det bättre, som chain of thought, eller Overfitting problemen.

Just nu så utvecklas ju AI som aldrig förr. Det släpps flera raporter om helt nya typer av modeller, samtidigt som alla popular Transformer modeller samtidigt gör itterativa förbättringar och den största användarbasen någonsin tävlar om att använda det så effektivt och påhittigt som möjligt och kommer på metoder som RAG och multiagenter.

Nej, du kan inte förstå allt AI gör eller varför det fungerar. Du har rätt i att det är en enkel algoritm, men det är så kraftfullt att det leder till saker vi inte själva förstår. Modellen som skulle reportera om Diabetes risker i näthinnebilder VET vilket kön näthinnan kommer ifrån och vi har ingen aning om varför. Modeller som tränas på historiska serier med drag i olika spel bildar koncept kring spelplanen fastän ingen sådan data finns med där. Dessa koncept uppstår eftersom det hjälper till med att "se vilket mönster som passar bäst". Utan att ha fått denna datan på något sätt så skapas alltså denna informationen hos neuronätet eftersom det hjälper den göra rätt när den förstår spelplanen.

Väldigt många av våra arbeten går ut på att förstå reglerna för sitt jobb och sedan följa dem, vilket är vad olika typer av neuronät klarar perfekt redan idag, och då behöver vi alltså inte ens blanda in kategorin Transformers och LLMs med sina halucineringar i detta.
Citera
2025-08-03, 23:17
Medlem
Giant Squids avatar
Fortfarande en bit att gå till en motsvarighet av printers där man kan designa syntetiska droger. Det kommer förändra allt .
Citera
2025-08-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Just nu så utvecklas ju AI som aldrig förr.
Kan du ge ett konkret exempel?
Som jag skrivit tidigare, AI kan hjälpa till med repetitiva uppgifter och annat tråkigt. Och en duktig programmerare kan producera kanske 2-3 gånger mer medan mindre duktiga producerar 5 gånger mer skit
Det utvecklare normalt gör, löser problem, där får de fortfarande göra jobbet själva

Men var exakt förutom att det AI redan fungerar bra för, söka information och skriva text

Känner självklart till att det används för bilar, bildbehandling musik mm men där tolkar jag att det inte är i närheten av "intelligens"
Senast redigerad av -dev 2025-08-03 kl. 23:30.
Citera
2025-08-03, 23:30
Medlem
Telepatisks avatar
Jag är sjukt trött på AI-hypen, men jag tror inte att den har peakat. Men jag gissar på text-AI:n blir ännu bättre på bryta ner problem, samt att kanske den får någon bättre verifikation av vad den faktiskt skriver vilket skulle kunna ta bort mycket lögner.

AI-musik verkar redan ha kommit väldigt långt, och AI-klipp verkar ha stannat av lite tror jag? Spontant så känns det extremt dyrt att producera bra klipp, om den nu ens kan det?

Att AI inom det närmaste skulle ersätta t.ex. utvecklare tror jag knappast. Men ett bra verktyg är det ju. Dessutom kommer det väl bli svårare att träna AI med kod framöver för mycket av koden som den kommer att tränas på är AI-skräpkod som genererats tidigare och så blir det en dålig feedback av det hela.
Citera
2025-08-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Vad svamlar du om?
Eftersom du jobbade med det så en kort förklaring till varför jag tror de "fastnat"

AI har mycket svårt att fatta när rätt svar inte är majoritetens svar. Att AI tror att majoriteten har rätt. De måste lösa det på något vis för annars kommer AI förbli rätt korkat.

Det märks tydligt när du kan en del.
En programmerare som är nybörjare kan säkert tycka AI är kanon medan en erfaren utvecklare tycker AI är rätt medioker.
Är du med på vad jag menar, det blir ingen spets
Citera
2025-08-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det tog 40 år att göra en dator som kunde slå människan i schack. Ett schackbräde har bara 64 rutor och en schackdator är inte ens AI, den bara provar alla möjligheter.

En bil kör på en gata med oändliga variationsmöjligheter. Jag tror inte längre det kommer en självkörande bil inom min livslängd 30 år till. Då har ändå de projekten kostat överlägset mest av alla AI-projekt. Att ens göra en robot som kan gå och hämta vatten i ett glas, i vilket hus som helst, kommer att ta årtionden till.

Självkörande bilar används redan på gatorna i Kina... Shenzhen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in