2025-08-04, 07:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast måste det vara negativt? En skvätt transhumanism kommer att göra att många människor slipper mycket onödigt lidande. Helt meningslösa sjukdomar som bygger på genetiska buggar kommer att försvinna när människan designas om. Fula drag och egenskaper kommer att slipas bort och ersättas av skönhet. Kanske lyckas vi till och med bli av med människans benägenhet att fastna i olika missbruk om vi kan programmera om hjärnan att inte trigga belöningssystemet med socker, alkohol och sex?

AI är det första steget på vägen mot en människa som gör upp med den religiösa uppfattningen att människan är skapad i guds avbild. Istället betraktar vi människan som råmaterialet som när det förfinats genetiskt själv kommer att bli en halvgud. Det är den vägen vi måste vandra om människan någon gång ska ta steget mot en Kardashevsk Typ 2-civilisation. Som det är nu har vi bara rullat runt i en loop där vi skapar en högkultur som sedan brakar samman i spillror om och om igen, för problemet ligger i mänsklighetens inbyggda begränsningar. Att vara mänsklig innebär att vara befäst med fel och brister och det är det vi måste slipa bort. Att integrera AI i vår genetik är den väg vi måste vandra om vi inte bara ska fortsätta att loopa Romarriket om och om igen.

Jag ser det absolut inte som något negativt.

Men du vet hur en del religiösa/politiska människor kan reagera.

Nej tvärtom, jag ser det som att vi som art lämnar vår barndom.
Citera
2025-08-04, 08:04
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Repetiva uppgifter är en stor del av nästan alla människors vardagsjobb. Produktiviteten exploderar med de här grejorna. Satt med en av mina ingenjörer härom dagen. Denne höll med om att man inte kan automatisera allt men vad som brukade ta två dagar tar nu två timmar. Eller annorlunda uttryckt, vad som tidigare krävde åtta personer kräver nu en.

Och grejorna blir bara allt kraftfullare. För bara en månad sen kom en ny variant av Grok och slog Anthropics HLE-resultat med 4X.

Ett svenskt företag som heter Loveable är ett sånt där vibecodingföretag. Launch för mindre än ett år sen. Snabbst någonsin till en miljard i försäljning. 2 miljarder VC i senaste rundan. Veckan efter släppte Gemini ungefär samma funktionalitet i den "vanliga" modellen. Det är helt enkelt kapprustning och det går fort.

Hörde på Pivot att investeringarna i AI i USA just nu är större än consumer spending. Det kan vara en bubbla men inget tyder på att det hela håller på att stanna av. Snarare tvärtom.
Citera
2025-08-04, 08:27
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är väl klart att personer som Altman hypar den förestående ankomsten av en sådan transformerande teknologi. Ju mer hype som pumpas in i den kulturella atmosfären kring AGI, desto mer värdefullt kommer hans företag som påstår sig vara på väg att bygga den att bli.

Tänker på Elon musk som sedan 2016 lovat full self drivng om 3 år, väntar fortfarande....
Waymo har kört mer än 10M betalda resor. Helt automatiska bilar. Baidus Apollo har kört ännu fler. Att just Tesla ligger efter säger inget.

Om Tesla får ordning på det hela och man kan ha FSD utan en massa LIDAR och grejor så kommer alla mänskliga yrkesförare att ersättas i ungefär den takt de kan bygga bilar. Annars tar det väl ett år extra. Många som kommer att bygga.

Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Försäkringsbolagen kommer driva på utveckligen eftersom AI bilarna får lägst premie då de inte orsakar olyckorna.
SwissRe hade en rapport för inte så länge sen. Människor har ungefär 8X så många olyckor per kilometer som Waymo.

Frågan är kanske inte om samhället borde tillåta robotbilar utan om människor alls borde tillåtas köra? Vi är uppenbarligen ganska dåliga på det.
Citera
2025-08-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Repetiva uppgifter är en stor del av nästan alla människors vardagsjobb. Produktiviteten exploderar med de här grejorna. Satt med en av mina ingenjörer härom dagen. Denne höll med om att man inte kan automatisera allt men vad som brukade ta två dagar tar nu två timmar. Eller annorlunda uttryckt, vad som tidigare krävde åtta personer kräver nu en.

Och grejorna blir bara allt kraftfullare. För bara en månad sen kom en ny variant av Grok och slog Anthropics HLE-resultat med 4X.

Ett svenskt företag som heter Loveable är ett sånt där vibecodingföretag. Launch för mindre än ett år sen. Snabbst någonsin till en miljard i försäljning. 2 miljarder VC i senaste rundan. Veckan efter släppte Gemini ungefär samma funktionalitet i den "vanliga" modellen. Det är helt enkelt kapprustning och det går fort.

Hörde på Pivot att investeringarna i AI i USA just nu är större än consumer spending. Det kan vara en bubbla men inget tyder på att det hela håller på att stanna av. Snarare tvärtom.
Lovable är en hype. De finns inte kvar om 5 år.
Om 5 år finns det konsultbolag som kommer dra in miljarder på att ha skickliga utvecklare som debuggar AI-genererad kod.
Citera
2025-08-04, 09:26
Medlem
Citat:
Fel slutsats och det är uppenbart när du ser vad han faktiskt säger. Han påstår att kunskap är samma sak som smarthet, det är det inte. AI är inte intelligent för det är något helt annat än kunskap även om det krävs kunskap för att uppfattas intelligent. AI är en uppslagsbok, något som minns "allt", men AI förstår inte kunskapen, den kan bara se intränade mönster men förstår inte hur de hänger samman.

Om du skriver till ett AI verktyg så blir de aldrig arga eller irriterade på dig, eftersom den inte har egna drivkrafter. De bara tolkar din text och den texten kan vara precis hur som helst, för AI är det bara text utan sammanhang. När AI processar din text så är det bara ett mönster som den matchar med massor av hårdvara som än så länge drar enorma mängder energi.

Det är två saker som sägs
1) eftersom en AI är digital så kan saker läras parallellt

2) AI har möjlighet att på samma sätt som människan lära sig från ostrukturerad data

Så ja AI kommer vara smartare inom några år.

Utvecklingen är inte linjär. Det går fortare och fortare.
Citera
2025-08-04, 09:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Självkörande bilar hade redan varit överallt på våra vägar om de inte fick kalla fötter 2014. Man började då tycka att bilarna måste vara perfekta förare, vilket förståss inte stämmer. De måste bara vara lika bra som människor. Inom sex år kommer det vara vanligt, och sedan kommer det gå snabbt. Försäkringsbolagen kommer driva på utveckligen eftersom AI bilarna får lägst premie då de inte orsakar olyckorna. I städerna kommer man vänja sig vid att bara ange vart man vill och sen gå ut mot vägen och en bil kommer som är på väg åt det hållet... och den är på väg dit eftersom den redan hittat någon annan där som ska någon annanstans... kort efter det börjar man ta bort stora parkeringsplatser och bygger fler hus. Mänskliga förare förbjuds i stadskärnorna eftersom man ändrar vägarna till att vara tvåfiliga och tar bort trafiksignalerna i korsningar; cykelbanor och grönområden kantar de numera löjligt smala vägarna där trafiken rusar fram i en aldrig tidigare skådad effektivitet.
Jag trodde detta innan men har nu ändrat mig och ju mer tesla utvecklar så verkar deras bilar fungera sämre och sämre med självkörning och de är numera nere på retard-nivå. kanske är jag inspirerad av alla youtube-videos som visar felen. De filmerna har gjort att jag inser att deras AI-program verkligen är stendumma och (naturligtvis) inte fattar att en utdragen soptunna på vägen är en soptunna som ska köras runt utan programmet tror det är ett lekande barn och får spatt och vi är inte i NÄRHETEN av att skriva ett program som är AI, dvs Intelligent som i att fatta Detta är en soptunna.

jag såg precis ett långt program som förklarar chatgpt och LLM. Chatgpt är inte i NÄRHETEN av AI, det är bara en matematisk modell som räknar sannolikheter för meningar genom att göra triljoner jämförelser med en databas med 100 miljarder sidor textmeningar stulna från internet. Det är inte AI, det är en schackdator.

Det är så illa att LLM inte ens kan bli AI med mer utveckling, det är en återvändsgränd. Jag är matematiker.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-04 kl. 10:01.
Citera
2025-08-04, 10:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Självkörande bilar används redan på gatorna i Kina... Shenzhen...
Det är bara en myt för att öka aktiekurser. Tesla är först och störst på detta område, har hållit på i 10 år och plöjt ner 10-tals miljarder, och de bilarna kan man se snurra runt på en parkeringsplats i en evig loop om man har tur.

Apple skulle göra en självkörande bil. Apple har mest pengar i världen och är i desperat behov av en ny produkt som ersätter iphone. Det projektet skrotades förra året efter flera års utveckling, till en enorm kostnad, med noll resultat:
https://www.macworld.com/article/2551293/whats-left-of-the-apple-car.html
Citera
2025-08-04, 10:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vilken fjant du är.

Det är så tydligt att du tjafsar för tjafsandets egen skull. Sannolikt förstår du hur det här med AI kommer att påverka oss men ogillar och skräms av tanken och därför uppfinner du din egen sanning där AI är dåligt och faktiskt inte ens finns eftersom Teslas bilar inte kan köra av sig själva. Det är ett så barockt resonemang att man tar sig för pannan.

Det är dessutom bara du och den andre gamle boomergubben TS som här i tråden är övertygade om att AI är en fluga. Alla andra säger precis tvärtom. Detta tar du inte alls till dig utan börjar ifrågasätta testmodellerna som används eftersom testerna inte resulterar i vad du önskar. Maken till navelskåderi var det länge sedan jag såg.

Du är en tramsare och lögnare. Tittar man i din posthistorik ljuger du friskt. Ena året har du ett tungt fysiskt jobb, året efter är du miljonär och jobbar tolv timmar om dagen framför datorn. Visst, alla får väl fantisera fritt på internet men det blir lite fånigt.

Vänligen sluta nu svara mig. Jag har tröttnat på dig.
Så du vet inte hur man mäter AI. Ändå vet du att AI dubblar sin kapacitet var sjunde månad för det stod i Populär Vetenskap. OK.
Citera
2025-08-04, 11:41
Medlem
Citat:
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

Bubblan kommer spricka snart, sök skydd!
Citera
2025-08-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är bara en myt för att öka aktiekurser. Tesla är först och störst på detta område, har hållit på i 10 år och plöjt ner 10-tals miljarder, och de bilarna kan man se snurra runt på en parkeringsplats i en evig loop om man har tur.

Apple skulle göra en självkörande bil. Apple har mest pengar i världen och är i desperat behov av en ny produkt som ersätter iphone. Det projektet skrotades förra året efter flera års utveckling, till en enorm kostnad, med noll resultat:

Finns massvis med vlogs ifrån personer som har varit där och åkt de självkörande taxibilarna.

Wuhan har också självkörande taxis - inte bara Shenzhen.
Senast redigerad av jagvetintevadjag 2025-08-04 kl. 12:16.
Citera
2025-08-04, 12:16
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Det är så illa att LLM inte ens kan bli AI med mer utveckling, det är en återvändsgränd. Jag är matematiker.
Så har jag också förstått det. Eller åtminstone fått det berättat för mig då jag inte är varken matematiker eller ingejör (utan mer sälj och produktutveckling kanske man kan säga). Istället försöks det med en trave andra grejor som tydligen skall kunna bli AGI men jag fattade inte riktigt förklaringen.

Som jag ser det så är det vi har av AI redan nu nog att revolutionera en massa branscher. Det ser vi ju varje dag. Vogue hade AI-genererade annonser för något dyrt väskmärke. En hel bransch med hundratusentals människor med allt från sminktanter till fotografer har raderats ut av AI-genererade bilder. Rörliga bilder kommer härnäst. Vi byggde en fullt fungerande prototyp av ett SAAS-verktyg för $3000. Hade lätt kostat det tiodubbla för bara något år sedan. En kompis är chefsjurist på en investmentbank. Deras stödverktyg för att packa derivat (eller vad det nu var han förklarade att just hans org sysslar med) innebär att han kan kapa 90% av sin arbetsstyrka.

För min del gör det inget om AGI är något som dröjer en generation. Det kommer att vara nog bök att ställa om utifrån vad som redan är möjligt och händer just nu.
Citera
2025-08-04, 12:22
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:

Ingen myt. Robotbilarna finns och fungerar. Har själv åkt Waymo. Google började innan Tesla.

Tesla försöker med en variant där bilen inte behöver en massa extragrejor som LIDAR utan bara använder kameror och andra sensorer som de kan bygga in i helt vanliga "civila" Teslor. Lyckas det med den saken kommer de att krossa Waymo. Men de skall förstås lyckas med det först och Tesla leverar inte alltid sina framgångar på utlovad tid...

https://www.cbtnews.com/waymo-hits-10m-driverless-rides-eyes-expansion-across-u-s/#:~:text=Waymo%2C%20the%20self%2Ddriving%20taxi,10 %20million%20paid%20autonomous%20rides.

https://www.scmp.com/tech/big-tech/article/3311267/baidus-robotaxi-service-completes-11-million-rides-company-beats-earnings-expectations
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in