2025-08-03, 03:00
Medlem
Mm eller surfa när du inte kör dina redigeringsprogram. Singletask borde funka fint för datorn du postade.
Citera
2025-08-03, 04:27
Avslutad
Först och främst: formatera om skiten och återställ BIOS – du har ingen aning om vilket digitalt mög den förra ägaren lämnat efter sig. Kolla fläktarna också, om dem låter som dammsugare med astma är det dags att rensa.

Om det är en gammal stationär burk, släng ett öga på kylpastan för processorn – den kan mycket väl ha förvandlats till betong sen förra istiden.

Har du bara 4 GB RAM? Det räcker knappt till att öppna Windows utan att datorn får ångest. Uppgradera till minst 8 GB om det går. Och kör du fortfarande med en snurrdisk (HDD) så skaffa en SSD och installera Windows på den så kanske datorn slutar vilja dö varje gång du klickar på nåt.

Vet du inte hur man gör? Lämna in den. Annars får du helt enkelt bita ihop och lida som en hjälte.
Citera
2025-08-03, 04:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Köpte en dator på ebay och nästan exakt samma modell som jag haft innan men det var typ en modell nyare, alltså ett års skillnad.

Har redigerat videor på den dator jag hade innan och det har funkat bra men med den nya datorn så är den så sjukt jävla seg.
Den är seg på det mesta känns det som och ska man skriva nåt i sökfältet på själva datorns skrivbord så tar det flera sekunder innan nåt händer.

Tänker jag kanske kan uppgradera den och göra den snabbare men vad ska jag byta i så fall?
Är det ramminnet kanske?
Just nu är det 4gb ram på den.
Det är en hp dator.

Installera någon Linux distro.
Senast redigerad av borskungen 2025-08-03 kl. 04:36.
Citera
2025-08-03, 09:58
Medlem
Kalaskula544s avatar
Den hårdvaran är inget man kan eller ska begära något mycket av..

Även med en SSD och mer RAM skulle processorn halka efter och fortfarande hacka till i Windows.

Den kanske skulle göra sig bra som en router.
Citera
2025-08-03, 11:52
Medlem
invandrar-leffes avatar
Släng skiten och köp en ny dator.
Svårt att ta ts på allvar. Det är väl typ 20 år sedan 4 gb ram var relevant på en ordinär kontorsdator.
Citera
2025-08-03, 11:55
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Installera någon Linux distro.

Varför inte MSDOS 2.1
Citera
2025-08-03, 22:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Varför inte MSDOS 2.1

Det har ingen fönsterhantering och det blir svårt att hitta modern mjukvara.
Citera
2025-08-03, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Den suger men mer ramminne skadar inte.

4 GB räcker långt om han installerar Linux.

AntiX går att köra på en Pentium III och använder mindre än 200 MB RAM vid uppstart.
Citera
2025-08-04, 00:13
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Köpte en dator på ebay och nästan exakt samma modell som jag haft innan men det var typ en modell nyare, alltså ett års skillnad.

Har redigerat videor på den dator jag hade innan och det har funkat bra men med den nya datorn så är den så sjukt jävla seg.
Den är seg på det mesta känns det som och ska man skriva nåt i sökfältet på själva datorns skrivbord så tar det flera sekunder innan nåt händer.

Tänker jag kanske kan uppgradera den och göra den snabbare men vad ska jag byta i så fall?
Är det ramminnet kanske?
Just nu är det 4gb ram på den.
Det är en hp dator.
Du har köpt en dator som man kunde använda till att surfa på nätet och skriva anteckningar med, för ungefär 10 år sedan. Denna maskin vill du använda till att redigera videor på.

HP släpper massor av datorer i olika segment. Jämför du en super-mega-maskin mot en ett år nyare sunk-budget-maskin så kommer super-mega-maskinen spöa sunk-budget-maskinen fullständigt, även om den råkar vara äldre.

Byter du din gamla Volvo mot en helt ny barncykel från Biltema så kommer du inte vinna fler race på motorvägen om du förstår vad jag menar.

Din Celeron N3060-maskin kan du lägga in Linux på och använda som enkel surfdator. Bra som köksdator kanske att söka fram recept på eller så. Det är en väldigt enkel maskin för lätt surf och anteckningar, för nästan 10 år sedan. Det är inte en maskin för produktion. Lägg ner alla tankar på att använda den för att redigera videor är mitt råd.

Intressant att folk bitchar om 4 GB RAM och att processorn har två kärnor. Som att det är själva problemet. Flashback är inte det bästa forumet för att få råd om datorer. Folk har ingen koll, men skriver ändå.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-08-04 kl. 00:29.
Citera
2025-08-04, 07:03
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
4 GB räcker långt om han installerar Linux.

AntiX går att köra på en Pentium III och använder mindre än 200 MB RAM vid uppstart.
Ja Linux är det enda som gäller men han ville redigera video på den så jag tänkte det vore lite enkelt att få tag på mer begagnat ram minne och se om den blir bättre.
AntiX verkar bra, kan tipsa om Lubuntu också.

Men du har förstås rätt, Windows är uteslutet.
Citera
2025-08-04, 07:06
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Intressant att folk bitchar om 4 GB RAM och att processorn har två kärnor. Som att det är själva problemet. Flashback är inte det bästa forumet för att få råd om datorer. Folk har ingen koll, men skriver ändå.
Vad annars är problemet då du som vet?
Citera
2025-08-04, 10:32
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Vad annars är problemet då du som vet?
Den fastlödda Celeron N3060-processorn är inte gjord för tungt arbete. Oavsett hur mycket RAM man parar ihop den med.

Exempelvis i Cinebench R15 (Multi-Core) får Celeron N3060 omkring 77 poäng och en modern processor för arbete får tusentals poäng. Man fixar liksom inte till detta med lite mer RAM och byte av kylpasta.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-08-04 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in