Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
8Gb till videoredigering? Lever du på 2010-talet? MINST 16Gb, helst 32 och uppåt.
Bara OS lär ju sluka 8Gb som ingenting. RAM-minne är bland det billigaste som finns och som ger störst effekt mot "seghet". Processorn är #2. En långsam processor uppfattas just som "långsam", men inte "sjukt seg" enligt vad TS beskriver.
Jag sa
minst... Om du läste vad han skrev:
Citat:
Har redigerat videor på den dator jag hade innan och det har funkat bra men med den nya datorn så är den så sjukt jävla seg.
Enligt andra köpte han en dator som var ett år yngre än hans tidigare dator som då måste vara 11 år gammal, alltså 2014~ (om jag minns rätt vad som skrivits i tråden). Jag uppfattar det som att TS inte behöver så extremt bra dator / ramminnen för sitt ändamål.
Därför jag skrev: "om du inte har så stora krav dvs." som en helhetsanalys på hans behov.
Jag tror därför flaskhalsen ligger på processorn som är på 1.6 GHz 2-kärnig. Numera är väl nästan alla cpu:s 4-kärniga, alternativt 2 men extremt mycket snabbare i hastighet istället?
Notera också att han kör laptop, ramminnen kan man väl fortfarande byta ut / installera själv? Så länge han inte köper en MacBook eller ultrabook så kan han uppgradera dessa tillskillnad från cpu.