2025-08-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du behöver inte veta det heller.

Som sagt, byt Av, sätt tjänster till - Manual, och avinstalera/inaktivera ALLT du inte behöver. Det är en bra början och rensar upp massor som finns på dessa screenshots.

Skulle ta bort en grej och då fick jag upp en varning att om jag tog bort det kunde windows sluta fungera, så verkar som man ändå måste veta vad man tar bort
Citera
2025-08-02, 18:29
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Celeron N cpu, 4Gb ram, den där maskinen klarar inte av någonting, tyvärr.
Den suger men mer ramminne skadar inte.
Citera
2025-08-02, 18:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Skulle ta bort en grej och då fick jag upp en varning att om jag tog bort det kunde windows sluta fungera, så verkar som man ändå måste veta vad man tar bort

Läs inlägg # 12.
Citera
2025-08-02, 19:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Köpte en dator på ebay och nästan exakt samma modell som jag haft innan men det var typ en modell nyare, alltså ett års skillnad.

Har redigerat videor på den dator jag hade innan och det har funkat bra men med den nya datorn så är den så sjukt jävla seg.
Den är seg på det mesta känns det som och ska man skriva nåt i sökfältet på själva datorns skrivbord så tar det flera sekunder innan nåt händer.

Tänker jag kanske kan uppgradera den och göra den snabbare men vad ska jag byta i så fall?
Är det ramminnet kanske?
Just nu är det 4gb ram på den.
Det är en hp dator.

Har du nyinstallerat OSet sedan köpet?
Citera
2025-08-02, 19:23
Medlem
Citat:
Här är printscreen på datorns egenskaper
https://imgur.com/a/t8DI9Hd

Finns inget du kan göra, datorn är för klent utrustad. Du ska va glad om det funkar att surfa på den utan lagg.
Citera
2025-08-02, 19:36
Medlem
Herregud, hur länge sedan var detta som du "bytte" upp dig 1 "årsmodell"?
En Celeron N3060 är 10 år gammal och var redan då den sämsta processorn man kunde köpa.

Lägga till mer RAM då 4 GB inte räcker så längt hjälper men allt annat är så dåligt endå så det är inte lönt.
Köp ny dator eller byt tillbaka till din gamla 1 år äldre som säkert hade bättre specifikatoner än denna skrothög trots att den är ett år äldre.

Att förvänta sig en porsche när man köper en fiat uno bara för att den är ett år nyare än den gamla känns lite skevt.
Citera
2025-08-02, 19:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kanske ska köpa en ny dator! Varför köpte du en modell som bara var ett år äldre än den du hade? Var det någon mening att köpa utan att få en uppgradering?

När köpte du denna och till vilket pris?
Citera
2025-08-02, 20:11
Medlem
Citat:
Här är printscreen på datorns egenskaper
https://imgur.com/a/t8DI9Hd

Tack, som de flesta säger är processorn extremt klen.

Hur mycket hade du tänkt bekosta för ev uppgradering?

Jag skulle nog ha köpt en ny, ev en ca 2-4 år gammal dator i low-end klassen för 4.000-5.000 kr så tror jag du får betydligt mer för pengarna än att hålla på att uppgradera det där, om du inte har så stora krav dvs.

Har iof inte följt prisutvecklingen av datorer på senaste 5-7 åren då jag kör främst mobil numera så det kan ha ändrats.

Edit: sen satsa på nån processor runt 3+ GHz och 8 GB ram minst om videoredigering och liknande är det viktigaste.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-02 kl. 20:19.
Citera
2025-08-02, 22:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2025-08-03, 00:53
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan bara justera OSet till det bättre, det som ger segheten är den klena processorn.

Avinstallera allt du inte behöver, stäng ner tjänster du inte behöver, även hiberfil och pagefilen. Kör några script som justerar en del inställningar till det bättre. Byt antivirus.

Beroende på vad du gör så kan RAM vara för lite, i så fall kör bara program med lite RAM-användning samt en RAM-rens.

Nog för att processorn är klen. Men baserat på TS beskrivning så är det RAM-minnet som gör den så extremt seg. 4 Gb är för lite. Dubbla det så kommer det bli en AVSEVÄRD skillnad, som natt och dag. fyrdubbla till 16Gb så kommer inte RAM-minnet vara någon flaskhals alls längre.

Men personligen hade skrotat hela den gamla skiten och skaffat ny dator.
Citera
2025-08-03, 00:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Tack, som de flesta säger är processorn extremt klen.

Hur mycket hade du tänkt bekosta för ev uppgradering?

Jag skulle nog ha köpt en ny, ev en ca 2-4 år gammal dator i low-end klassen för 4.000-5.000 kr så tror jag du får betydligt mer för pengarna än att hålla på att uppgradera det där, om du inte har så stora krav dvs.

Har iof inte följt prisutvecklingen av datorer på senaste 5-7 åren då jag kör främst mobil numera så det kan ha ändrats.

Edit: sen satsa på nån processor runt 3+ GHz och 8 GB ram minst om videoredigering och liknande är det viktigaste.

8Gb till videoredigering? Lever du på 2010-talet? MINST 16Gb, helst 32 och uppåt.

Bara OS lär ju sluka 8Gb som ingenting. RAM-minne är bland det billigaste som finns och som ger störst effekt mot "seghet". Processorn är #2. En långsam processor uppfattas just som "långsam", men inte "sjukt seg" enligt vad TS beskriver.
Citera
2025-08-03, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
8Gb till videoredigering? Lever du på 2010-talet? MINST 16Gb, helst 32 och uppåt.

Bara OS lär ju sluka 8Gb som ingenting. RAM-minne är bland det billigaste som finns och som ger störst effekt mot "seghet". Processorn är #2. En långsam processor uppfattas just som "långsam", men inte "sjukt seg" enligt vad TS beskriver.

Jag sa minst... Om du läste vad han skrev:

Citat:
Har redigerat videor på den dator jag hade innan och det har funkat bra men med den nya datorn så är den så sjukt jävla seg.

Enligt andra köpte han en dator som var ett år yngre än hans tidigare dator som då måste vara 11 år gammal, alltså 2014~ (om jag minns rätt vad som skrivits i tråden). Jag uppfattar det som att TS inte behöver så extremt bra dator / ramminnen för sitt ändamål.

Därför jag skrev: "om du inte har så stora krav dvs." som en helhetsanalys på hans behov.

Jag tror därför flaskhalsen ligger på processorn som är på 1.6 GHz 2-kärnig. Numera är väl nästan alla cpu:s 4-kärniga, alternativt 2 men extremt mycket snabbare i hastighet istället?

Notera också att han kör laptop, ramminnen kan man väl fortfarande byta ut / installera själv? Så länge han inte köper en MacBook eller ultrabook så kan han uppgradera dessa tillskillnad från cpu.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-03 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in