2025-08-04, 12:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Den fastlödda Celeron N3060-processorn är inte gjord för tungt arbete. Oavsett hur mycket RAM man parar ihop den med.

Exempelvis i Cinebench R15 (Multi-Core) får Celeron N3060 omkring 77 poäng och en modern processor för arbete får tusentals poäng. Man fixar liksom inte till detta med lite mer RAM och byte av kylpasta.
Överens om att processorn är kass men det kan inte skada att uppgradera RAM och borde inte kosta så mycket, TS har tydligen redigerat på en äldre version av samma modell så kan va värt ett försök om man inte har råd att uppgradera till en bättre dator.
Du tror alltså inte det går att redigera på denna om den har mer RAM trots att TS har redigerat på en sämre dator förut?

Överens om att datorn inte är bra till redigering men frågan är om det går hjälpligt eller ej med mer RAM eftersom det är det man kan uppgradera.
Renderingstiden bör bli rätt lång men kanske är ett problem TS kan leva med.
Citera
2025-08-04, 12:15
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Överens om att processorn är kass men det kan inte skada att uppgradera RAM och borde inte kosta så mycket, TS har tydligen redigerat på en äldre version av samma modell så kan va värt ett försök om man inte har råd att uppgradera till en bättre dator.
Du tror alltså inte det går att redigera på denna om den har mer RAM trots att TS har redigerat på en sämre dator förut?

Överens om att datorn inte är bra till redigering men frågan är om det går hjälpligt eller ej med mer RAM eftersom det är det man kan uppgradera.
Renderingstiden bör bli rätt lång men kanske är ett problem TS kan leva med.
Hur mycket RAM man behöver beror på vad man använder datorn till. Jag skulle säga att 2 GB är lagom för den där datorn ifall man kör Linux och att 4 GB är overkill så jag skulle inte lägga mer pengar på ännu mer RAM. Som avancerad användare kanske man vill ha en fet RAM-disk? Men för ts är det bara en siffra, så visst det kanske "känns" bättre med buzzwords och mer RAM, men det gör ingen skillnad i praktiken.

Ts har inte redigerat på en sämre dator tidigare utan en äldre dator, förmodligen en "vanlig" dator och inte en liten skrutt som den nya.

Sen så kan man säkert redigare film på datorn om man verkligen vill. Men det kommer att vara en extremt plågsam upplevelse och mer RAM kommer inte att hjälpa.
Citera
2025-08-04, 12:34
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Hur mycket RAM man behöver beror på vad man använder datorn till. Jag skulle säga att 2 GB är lagom för den där datorn ifall man kör Linux och att 4 GB är overkill så jag skulle inte lägga mer pengar på ännu mer RAM. Som avancerad användare kanske man vill ha en fet RAM-disk? Men för ts är det bara en siffra, så visst det kanske "känns" bättre med buzzwords och mer RAM, men det gör ingen skillnad i praktiken.

Ts har inte redigerat på en sämre dator tidigare utan en äldre dator, förmodligen en "vanlig" dator och inte en liten skrutt som den nya.

Sen så kan man säkert redigare film på datorn om man verkligen vill. Men det kommer att vara en extremt plågsam upplevelse och mer RAM kommer inte att hjälpa.
Då skiljer sig min erfarenhet från din.
En kass processor kommer fungera bättre med mer RAM om flaskhalsen är RAM vilket det troligen är vid redigering.

TS säger sig ha redigerat liknande modell fast en äldre version men mycket möjligt att det är fel.
Förstahandsvalet är att köpa en bättre dator med både bättre processor och RAM, går inte det skulle jag ändå hävda att mer RAM kan va värt ett försök men det kommer ändå vara en långsam dator, typ så.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-08-04 kl. 12:37.
Citera
2025-08-04, 12:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Då skiljer sig min erfarenhet från din.
En kass processor kommer fungera bättre med mer RAM om flaskhalsen är RAM vilket det troligen är vid redigering.
Även om det kanske går lite, lite bättre med mer RAM så är flaskhalsen processorn och inget annat.

Men ts får gärna testa detta. Plöj ner mer pengar i detta system. Byt SSD och maxa mängden RAM. Presentera resultat före och efter. Glöm inte kylpastan.
Citera
2025-08-04, 12:39
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Även om det kanske går lite, lite bättre med mer RAM så är flaskhalsen processorn och inget annat.

Men ts får gärna testa detta. Plöj ner mer pengar i detta system. Byt SSD och maxa mängden RAM. Presentera resultat före och efter. Glöm inte kylpastan.
Kylpasta?
Processorn är typ på 6 watt?!
Du driver nog.

Skulle nog säga att vid redigering är RAM största flaskhalsen, man vill ha mycket RAM vid redigering. Vid rendering kommer det göra minimal skillnad dock.
Citera
2025-08-04, 12:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Kylpasta?
Processorn är typ på 6 watt?!
Du driver nog.
Kylpasta har nämnts i tråden och ja, jag driver.
Citera
2025-08-04, 13:33
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Kylpasta har nämnts i tråden och ja, jag driver.
Ok men om TS ändå ska göra ett försök med datorn är det typ:
1.Använda typ LXDE med linux mint eller Lubuntu.
2. Uppgradera RAM

Jag tror att det kan funka men renderingen kan ta lång tid men kan gå om man typ låter datorn rendera över natten.
Iofs ganska U-landsdator men jag tror det kan gå.
Citera
2025-08-04, 13:38
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ok men om TS ändå ska göra ett försök med datorn är det typ:
1.Använda typ LXDE med linux mint eller Lubuntu.
2. Uppgradera RAM

Jag tror att det kan funka men renderingen kan ta lång tid men kan gå om man typ låter datorn rendera över natten.
Iofs ganska U-landsdator men jag tror det kan gå.
Håller med.

Jag skulle köra XFCE som jag alltid kör, men LXDE är kanske ett bättre val för den datorn.
Citera
2025-08-04, 14:38
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Håller med.

Jag skulle köra XFCE som jag alltid kör, men LXDE är kanske ett bättre val för den datorn.
XFCE är också ett bra val.
Citera
2025-08-04, 17:29
Medlem
Citat:
Du har köpt en dator som man kunde använda till att surfa på nätet och skriva anteckningar med, för ungefär 10 år sedan. Denna maskin vill du använda till att redigera videor på.

HP släpper massor av datorer i olika segment. Jämför du en super-mega-maskin mot en ett år nyare sunk-budget-maskin så kommer super-mega-maskinen spöa sunk-budget-maskinen fullständigt, även om den råkar vara äldre.

Byter du din gamla Volvo mot en helt ny barncykel från Biltema så kommer du inte vinna fler race på motorvägen om du förstår vad jag menar.

Din Celeron N3060-maskin kan du lägga in Linux på och använda som enkel surfdator. Bra som köksdator kanske att söka fram recept på eller så. Det är en väldigt enkel maskin för lätt surf och anteckningar, för nästan 10 år sedan. Det är inte en maskin för produktion. Lägg ner alla tankar på att använda den för att redigera videor är mitt råd.

Intressant att folk bitchar om 4 GB RAM och att processorn har två kärnor. Som att det är själva problemet. Flashback är inte det bästa forumet för att få råd om datorer. Folk har ingen koll, men skriver ändå.

Självklart är hårdvaran för dålig om han ska redigera video någorlunda smidigt.

Men TS klagar även på att han inte ens kan använda den som kontorsdator. Det kan han, om han installerar Linux.
Citera
2025-08-04, 19:27
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Man borde kunna hitta något som bortskänkes på Blocket med mer prestanda än det där.
Citera
2025-11-29, 06:59
Medlem
X-and-Ys avatar
Är hårddisken nästan full ? Du måste ha minst 15% ledigt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in