Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Vad tror du om ifall nu snuten orkar göra en dna-analys på skorna (tror inte dom orkar göra det för dom är ju lata och slappa liksom) och det då hypotetiskt genererar en träff på exempelvis Shane.... Eller PU... eller BW............. Samt att ingen annan dna-träff tycks finnas.
Kan det va då så enkelt att GM hade handskar på sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Om de trots allt skulle göra detta som du säger och endast genererat en träff på skorna på en av de namnen du nämner då blir naturligtvis en av dessa namn mycket intressanta men under förutsättning att en övertygande indiciekedja också kan etableras till den misstänktes nackdel samt vad jag anser skall kunna insättas till vittneskedjan 1-8 och korrelera med denna. Då blir det väldigt övertygande och då vet familjen vem som gjort detta. Det är bara så.
Att GM hade handskar på sig i sommarnatten känns mycket långsökt. Nej, det tror jag icke han hade.
Det tycks råda en allmän villfarelse i tråden om att DNA-spåren på Helenas ena sandal
måste komma från
just gärningsmannen. Så är det naturligtvis inte. Det måste ju inte ha varit gärningsmannen som tog i sandalen, det kan faktiskt hans medhjälpare ha gjort. Det är av många skäl mycket viktigt att polisen gör allt de kan för att få fram vilka personer som kan knytas till de DNA som har påträffats. Det kan vara så tråkigt att inget namn dyker upp som leder någonvart, men det kan självklart vara så att ett för utredningen mycket intressant namn dyker upp som stärker polisens utredningsmöjligheter. Den krassa, objektiva verkligheten är att KM skulle kunna vara Helenas baneman, men att det inte var han som tog i sandalen. Den möjligheten kan faktiskt inte uteslutas om man väljer att se på saken helt förutsättningslöst.
Edit: Tänkte bara komplettera med följande tanke: Sannolikheten för att det var antingen gärningsmannen eller gärningsmannens medhjälpare som avsatte den stora mängden DNA på Helenas ena sandal torde vara skyhög. Den förklaring som jag ser här är att Helena var livlös utmed skogsstigen i Kohagen med sandalerna på sig och att hon bars till platsen där legan hittades, alltså alldeles nära lekplatsen. Jag tror att DNA:t avsattes av den personen som bar Helena i fötterna, inledningsvis medan hon alltså fortfarande hade sandalerna på sig. Sedan gled sandalerna antingen av henne alternativt var ivägen för den bärande personen, varpå högst sannolikt samma person kastade ut dem i skogen för att bli av med dem. Eftersom den stora mängden DNA har återfunnits baktill på sandalen (enligt Fredrik Undevik i TV3), torde förklaringen stå att finna ovan. Någon måste alltså ha "gnidit" ordentligt, så att säga. Det känns inte särskilt sannolikt att bara ett kast skulle ha lämnat så pass mycket DNA.