2025-08-02, 23:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
I.B är avförd kan tråden konstatera…gott o väl!
Hur går vi andra tänkande varelser till väga då?!
Jag är intresserad av B.Ws alibi för natten den 14/6-92🧐

Som du kanske möjligen har sett har vi otaliga gånger resonerat om just det i tråden, dock utan att få fram något.

Vi vet av Motown att när han/hon var inne på förhör hos polisen, var polisen "off the record" mycket intresserade av BW och ställde många frågor till Motown om just BW. Men eftersom BW tycks vara ointressant för polisen är min gissning att han har alibi av "tät" karaktär. Det skulle faktiskt räcka med att BW bevisligen umgicks med personer på torget efter det att Helena hade gått hemåt för att han ska ha ett hållbart alibi.

Men varför kan inte du kavla upp ärmarna någon gång och försöka bidra med något? Du gör ju inget annat än att vara allmänt dum samt att ideligen kasta pajer omkring dig mot andra tråddeltagare. Din enda roll verkar föga överraskande vara att titta fram för att pusha på för att rikta ljuset mot BW.
Citera
2025-08-02, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vad tror du om ifall nu snuten orkar göra en dna-analys på skorna (tror inte dom orkar göra det för dom är ju lata och slappa liksom) och det då hypotetiskt genererar en träff på exempelvis Shane.... Eller PU... eller BW............. Samt att ingen annan dna-träff tycks finnas.

Kan det va då så enkelt att GM hade handskar på sig?

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om de trots allt skulle göra detta som du säger och endast genererat en träff på skorna på en av de namnen du nämner då blir naturligtvis en av dessa namn mycket intressanta men under förutsättning att en övertygande indiciekedja också kan etableras till den misstänktes nackdel samt vad jag anser skall kunna insättas till vittneskedjan 1-8 och korrelera med denna. Då blir det väldigt övertygande och då vet familjen vem som gjort detta. Det är bara så.

Att GM hade handskar på sig i sommarnatten känns mycket långsökt. Nej, det tror jag icke han hade.

Det tycks råda en allmän villfarelse i tråden om att DNA-spåren på Helenas ena sandal måste komma från just gärningsmannen. Så är det naturligtvis inte. Det måste ju inte ha varit gärningsmannen som tog i sandalen, det kan faktiskt hans medhjälpare ha gjort. Det är av många skäl mycket viktigt att polisen gör allt de kan för att få fram vilka personer som kan knytas till de DNA som har påträffats. Det kan vara så tråkigt att inget namn dyker upp som leder någonvart, men det kan självklart vara så att ett för utredningen mycket intressant namn dyker upp som stärker polisens utredningsmöjligheter. Den krassa, objektiva verkligheten är att KM skulle kunna vara Helenas baneman, men att det inte var han som tog i sandalen. Den möjligheten kan faktiskt inte uteslutas om man väljer att se på saken helt förutsättningslöst.

Edit: Tänkte bara komplettera med följande tanke: Sannolikheten för att det var antingen gärningsmannen eller gärningsmannens medhjälpare som avsatte den stora mängden DNA på Helenas ena sandal torde vara skyhög. Den förklaring som jag ser här är att Helena var livlös utmed skogsstigen i Kohagen med sandalerna på sig och att hon bars till platsen där legan hittades, alltså alldeles nära lekplatsen. Jag tror att DNA:t avsattes av den personen som bar Helena i fötterna, inledningsvis medan hon alltså fortfarande hade sandalerna på sig. Sedan gled sandalerna antingen av henne alternativt var ivägen för den bärande personen, varpå högst sannolikt samma person kastade ut dem i skogen för att bli av med dem. Eftersom den stora mängden DNA har återfunnits baktill på sandalen (enligt Fredrik Undevik i TV3), torde förklaringen stå att finna ovan. Någon måste alltså ha "gnidit" ordentligt, så att säga. Det känns inte särskilt sannolikt att bara ett kast skulle ha lämnat så pass mycket DNA.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-03 kl. 00:09.
Citera
2025-08-03, 02:56
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Så brukar det väl vara att man kan begära ut detta material men frågan är helt meningslös ändock för denna tråd, då utredningen i detta fall ALDRIG var nedlagd.

Utredningen är nedlagd! Den öppnas upp igen om något nytt av värde skulle dyka upp!
Citera
2025-08-03, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som du kanske möjligen har sett har vi otaliga gånger resonerat om just det i tråden, dock utan att få fram något.

Vi vet av Motown att när han/hon var inne på förhör hos polisen, var polisen "off the record" mycket intresserade av BW och ställde många frågor till Motown om just BW. Men eftersom BW tycks vara ointressant för polisen är min gissning att han har alibi av "tät" karaktär. Det skulle faktiskt räcka med att BW bevisligen umgicks med personer på torget efter det att Helena hade gått hemåt för att han ska ha ett hållbart alibi.

Men varför kan inte du kavla upp ärmarna någon gång och försöka bidra med något? Du gör ju inget annat än att vara allmänt dum samt att ideligen kasta pajer omkring dig mot andra tråddeltagare. Din enda roll verkar föga överraskande vara att titta fram för att pusha på för att rikta ljuset mot BW.
Och P.U!
Vad vet du om B.Ws alibi…vadå ”tät karaktär”?!
Snicksnack som vanligt uggla!
Du vet inte ett skit om B.Ws alibi så knip din näbb!
Du närs av antaganden som är utan substans…som vanligt!
Tråden skrattar åt dig!
Men för all del Uggla, välkommen tillbaka i tråden för ett nytt försök att bidra med nånting vettigt! Vänta lite nu…jag känner att K.M kanske kommer dyka upp😆
Tönt!
Citera
2025-08-03, 09:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Utredningen är nedlagd! Den öppnas upp igen om något nytt av värde skulle dyka upp!

Exakt, utredningen mot CL är nedlagd och kommer aldrig att öppnas igen eftersom CL är död. I övrigt går utredningen om Helena Anderssons försvinnande vidare.

Notera datumet! https://www.mariestadstidningen.se/2024/09/13/kalla-fall-gruppen-om-helenafallet-vi-har-fatt-in-farska-tips-19bd2/
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-03 kl. 10:13.
Citera
2025-08-03, 10:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Och P.U!
Vad vet du om B.Ws alibi…vadå ”tät karaktär”?!
Snicksnack som vanligt uggla!
Du vet inte ett skit om B.Ws alibi så knip din näbb!
Du närs av antaganden som är utan substans…som vanligt!
Tråden skrattar åt dig!
Men för all del Uggla, välkommen tillbaka i tråden för ett nytt försök att bidra med nånting vettigt! Vänta lite nu…jag känner att K.M kanske kommer dyka upp😆
Tönt!

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag TYDLIGT markerar att jag just INTE vet! Jag skriver ju TYDLIGT att jag har en GISSNING, att jag har ett resonemang om hur det KAN vara! Är det så svårt att läsa och förstå? Jag tror att du har supit och knarkat hårt i dina dar, så någon intelligens från din sida är väl inte att vänta.

Välkommen tillbaka, ja ... Jag stod medvetet och frivilligt vid sidan om ett litet tag för att se vad som skulle hända i tråden, och föga överraskande tog du och United över tråden och började skriva löjliga och meningslösa inlägg, kasta ur er aggressioner mot främst IB03 samt började styra den mot BW. Så förutsägbart.
Citera
2025-08-03, 11:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Exakt, utredningen mot CL är nedlagd och kommer aldrig att öppnas igen eftersom CL är död. I övrigt går utredningen om Helena Anderssons försvinnande vidare.

Notera datumet! https://www.mariestadstidningen.se/2024/09/13/kalla-fall-gruppen-om-helenafallet-vi-har-fatt-in-farska-tips-19bd2/

Kalla fall-gruppen om Helenafallet: ”Vi har fått in färska tips”

Det vore väl konstigt om KF inte tog emot färska tips då utredningar om mord och dråp som har skett efter den 1 juli 1985 aldrig läggs ner. Men det finns ingen pågående förundersökning.
Citera
2025-08-03, 11:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Utredningen om Helenafallet är nedlagd, men öppnas åter så fort ngt med substans kommer upp till ytan!
Citera
2025-08-03, 11:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
[---]
Edit: Tänkte bara komplettera med följande tanke: Sannolikheten för att det var antingen gärningsmannen eller gärningsmannens medhjälpare som avsatte den stora mängden DNA på Helenas ena sandal torde vara skyhög. Den förklaring som jag ser här är att Helena var livlös utmed skogsstigen i Kohagen med sandalerna på sig och att hon bars till platsen där legan hittades, alltså alldeles nära lekplatsen. Jag tror att DNA:t avsattes av den personen som bar Helena i fötterna, inledningsvis medan hon alltså fortfarande hade sandalerna på sig. Sedan gled sandalerna antingen av henne alternativt var ivägen för den bärande personen, varpå högst sannolikt samma person kastade ut dem i skogen för att bli av med dem. Eftersom den stora mängden DNA har återfunnits baktill på sandalen (enligt Fredrik Undevik i TV3), torde förklaringen stå att finna ovan. Någon måste alltså ha "gnidit" ordentligt, så att säga. Det känns inte särskilt sannolikt att bara ett kast skulle ha lämnat så pass mycket DNA.

Finns det någon förutom "clickbait Fredrik" som kommenterat detta DNA fynd som NFC missade?

– Det måste finnas tillräckligt med dna-material kvar, och det gör det inte i alla ärenden, säger Anders Eriksson, gruppchef för kalla fall i polisregion Väst.

I dagsläget finns ett tiotal ouppklarade fall i Halland, och omkring hundra i Västra Götaland. Trots den nya tekniken ser kalla fall-gruppen i Göteborg i nuläget inga möjligheter att lösa något av dessa ärenden med hjälp av släktforskning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nya-dna-lagen-pa-plats-knappt-nagot-nytta-for-polisens-kalla-fall-i-vastsverige
Citera
2025-08-03, 13:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Skulle du kunna återberätta - eller klistra in delar av - innehållet i artikeln. Det är en låst artikel, och alla har inte tillgång till tidningen.

Tack på förhand!
Citera
2025-08-03, 17:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Skulle du kunna återberätta - eller klistra in delar av - innehållet i artikeln. Det är en låst artikel, och alla har inte tillgång till tidningen.

Tack på förhand!

I väntan på Ugglan är här lite text från Mariestads-Tidningen 2024-09-13.

– Det är faktiskt två färska tips som vi vill titta närmare på och värdera, samt bearbeta, säger Anders Eriksson, chef för Kalla fall-gruppen i Göteborg, och ursprungligen från Karlskoga.

– Vi hoppas fortfarande på att hitta Helena, men det finns inget konkret att jobba med just nu. Det är ett svårt ärende, förklarar han.
Citera
2025-08-03, 18:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I väntan på Ugglan är här lite text från Mariestads-Tidningen 2024-09-13.

– Det är faktiskt två färska tips som vi vill titta närmare på och värdera, samt bearbeta, säger Anders Eriksson, chef för Kalla fall-gruppen i Göteborg, och ursprungligen från Karlskoga.

– Vi hoppas fortfarande på att hitta Helena, men det finns inget konkret att jobba med just nu. Det är ett svårt ärende, förklarar han.

Tack, Sculley! 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in