2025-07-30, 22:15
Medlem
IB03s avatar
Precis.
Det är också bara att läsa Mariestads-Tidningen från i höstas t e x : Kalla Fall-gruppen om Helenafallet: "Vi har fått in färska tips" , 2024 -09- 13.

Utredningen lever och är inte nedlagd säger Anders Eriksson bl a här.
Citera
2025-07-30, 22:54
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jo, jag har sedan en tid tillbaka förstått att detta är din nuvarande, o kanske sista, teori om hur det gått till. (Du hade inte behövt skriva allt igen). Du menar att du vet att det gått till så, vilket jag ställer mig lite tveksam till. Scenariot ju naturligtvis inte omöjligt men kräver att en del antaganden stämmer, bl.a broobservationen.

Jag ville med mitt inlägg snarare försöka få till ett tänk "utanför boxen" s.a.s, lr utanför trådens vanligaste teorier. Naturligtvis anser o inser även jag det är mindre troligt med en för H helt obekant GM(s), bl.a pga av en del av det du tar upp. Ville mer få till en diskussion om ett sådant scenario. En random GM som är ute efter en random kvinna att våldföra sig sexuellt på brukar däremot nog inte spionera på sitt offer i förväg, men är det bevisat att GM gjorde det?

Tittade också på det här avsnittet av "Förnimmelse av mord" som dykt upp på Youtube . Givetvis med den skepticism som det kräver. Tror att de två medium som deltog anses vara bland de "bästa" i landet, vad det nu innebär. Om de nu "förnimmer" något så tror ja det ofta är lite diffust o inte pinpointat s.a.s. Iaf båda pratade om: röd/rödbrun bil, två GMs som sökte kontakt med H från bilen, H gick iaf till lr till strax efter bron, H blev drogad på nåt sätt, H blev våldtagen o strypt, H blev indragen/inlagd i bilen o transporterad till utanför stan ev. levande, skor o övriga prylar blev utplacerade i efterhand (stämmer iaf delvis på skorna), GMs bodde utanför? Mariestad. Lena menade att huvud GM? var ca 45 år vid brottstillfället, H tyckte GMs var bonniga. Jörgen nämner namnen Christer och Tommy (ev Thomas). Ta det för var det är, men det gav iaf lite motivation till att reflektera lite.

När det inte blir trovärdigt att tänka sig en random GM helt okänd för Helena så är det bara slöseri med tid och energi att fortsätta med en osannolik ide´. När jag pratade i det förra inlägget om "spionera" var det mer hypotetiskt att en helt okänd GM skulle kartlagt Helena i smyg och förblivit okänd. Det var en drift för att visa på att det inte blir trovärdigt med en helt okänd GM för Helena hur man än riktigt försöker. Men att denne GM som jag tror Helena såg på gymmet och även var denne "Mannen på Runstensvägen" hade "koll" på Helena om man säger så. Ja, det går helt i linje med denna profil av GM. Besatthet ,ägande samt uppenbarligen dålig kvinnosyn. Allt detta går hand i hand och ger svartsjuka och ilska vid krossade uppbyggda förväntningar.
Citera
2025-07-31, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
En helt okänd person som gör detta som Helena aldrig har pratat med eller sett förut är inte alls troligt. Detta innebär ändock då att han skulle haft en väldigt bra lokalkännedom i området där Helena bodde och han/de skulle varit helt säkra på i denna kritiska situation att det gick att köra in med bil på cykelvägen obehindrat.

NEJ, det förefaller mycket osannolikt. Det förefaller också väldigt osannolikt och konstigt att han utan att varit i kontakt med henne eller en vilja till kontakt, spionerat och kartlagt Helena i smyg en längre tid vart hon bodde och gick utan att hon märkt detta. Icke, nej.

Detta är en person som Helena har stött på sporadiskt på gymmet vad jag kan tro och t e x på Runstensvägens vändplan och detta var ett möte som han arrangerade själv genom att han såg Helena gå mot skogsstigen på Ekuddenvägen och då körde han in där och ställde sig inväntande Helena utan hennes vetskap på denna vändplan som vetter precis rakt emot lekplatsen och där skogsstigen då mynnar ut.

Han vill komma i kontakt med henne mer och uppmuntras av hennes vänliga sätt och vackra yttre. Det är också han som kör förbi Norra Kolarestigen vittnet på cykelvägen redan vid 23:30-00:00 i en vit mindre halvkombibil med avhugget bakparti. Jo, mycket stor sannolikhet för det och då i och med detta så vet han så färskt som denna natt att det inte finns några hinder i vägen på denna cykelväg.

Han är antagligen vad jag kan tro besatt av Helena. När han och hans kompis sitter i sin bil på Kungsgatan och ser Helena komma gåendes med en glasögonprydd man vid hennes sida ropar de till sig Helena för att erbjuda henne skjuts hem. Detta också för att redan här försöka stoppa denne man(KM) från att följa Helena hem. Självklart nekar Helena detta då hon aldrig skulle åka med någon hon inte kände. Det är här som gnistan av svartsjuka tänts än mer och nästa tillfälle att försöka stoppa detta par blir att åka upp och ställa sig i förväg och invänta detta par nära den skogsstig uppe vid Ekuddenvägen, då han ser att paret viker av höger ner på stigen efter bron och där de inte kan hänga efter med bil självklart.

Jag vet att detta har gått till på detta sätt då alla pusselbitar faller på plats så här med denna hemgång samt med en man som varit besatt av Helena en tid och kan till och med ringt hem till henne om detta nu också stämmer. Alltså detta är då en man som Helena tyckt antagligen det inte fanns så mycket att berätta om för te x Ulrika då Helena inte ens var intresserad av denne man alternativt och detta är en intressant dimension: att hemlighålla detta för att inte oroa Ulrika med detta kanske under den 3 veckors långa semestertrippen så denna inte blir förstörd. Helena kanske skämdes typ eller tyckte det var obekvämt att ta upp för andra att hon typ var stalkad. Helena var också en person som inte dömde någon/inte ville döma någon och även detta kan ha spelat in.

När GM då fullföljer i Kohagen och jagar efter Helena efter antagligen har slagit henne först på näsan därav droppblodet på skon så vet han att hon inte får nå hemmet för hon kan identifiera honom och hans rykte är då redan kört i detta läget med kvinnomisshandel. Han tystar henne för gott på skogsstigen i raseri men också för att stoppa henne då med denna handling. Mord, ja. Sedan måste kroppen distanseras bort från honom då han haft en tidigare koppling till Helena och till detta område samt från KM också som fanns med på platsen. För då gömmer de kroppen från honom också och han kan då inte berätta vart den finns för polisen. KM berättar dock inget ens om att han bevittnat detta brott men detta har jag redan tagit upp och där jag satt mig in i KMs dilemma. Ingen lätt sits för honom, vill jag mena.
Känns nästan som ett erkännande
Citera
2025-07-31, 08:34
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Känns nästan som ett erkännande

Så sant! Alternativt så är skribenten ytterst psykiskt sjuk!
Citera
2025-07-31, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, det behöver inte innebära att BW går fri om han är GM.
När en utredning har lagts ned gör inte polis och åklagare något mer med utredningen. Om ny bevisning framkommer kan en nedlagd förundersökning återupptas.
Men om en förundersökning eller utredning är nedlagd, borde inte då förundersökningsmaterialet bli offentligt och allmänt?
Citera
2025-07-31, 15:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
2022-06-20
Åklagaren har i dag fattat beslut om att lägga ner utredningen om mordet på Helena Andersson i Mariestad 1992. Detta då den man som varit misstänkt har avlidit.

Det går väldigt bra för dig när du försöker göra en insatts för tråden...Klantarsel.

Det är därför du agerar så obalanserat och attackerar mig då du står med byxorna nere...Ha, ha. Pajas.
Senast redigerad av IB03 2025-07-31 kl. 15:57.
Citera
2025-07-31, 15:49
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men om en förundersökning eller utredning är nedlagd, borde inte då förundersökningsmaterialet bli offentligt och allmänt?

Så brukar det väl vara att man kan begära ut detta material men frågan är helt meningslös ändock för denna tråd, då utredningen i detta fall ALDRIG var nedlagd.
Citera
2025-07-31, 17:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Den förundersökning som enligt Åklagarmyndigheten är nedlagd bör väl utgöra en allmän handling. Allmän handling kan beställas från Domstolsverket.

Utredningen om ”Helena-fallet” läggs ner
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2022/juni/utredningen-om-helena-fallet-laggs-ner/
Citera
2025-08-02, 05:22
Medlem
I.B är avförd kan tråden konstatera…gott o väl!
Hur går vi andra tänkande varelser till väga då?!
Jag är intresserad av B.Ws alibi för natten den 14/6-92🧐
Citera
2025-08-02, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
I.B är avförd kan tråden konstatera…gott o väl!
Hur går vi andra tänkande varelser till väga då?!
Jag är intresserad av B.Ws alibi för natten den 14/6-92🧐
Tillägg:
Samt P.Us alibin naturligtvis!
Citera
2025-08-02, 18:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
När det inte blir trovärdigt att tänka sig en random GM helt okänd för Helena så är det bara slöseri med tid och energi att fortsätta med en osannolik ide´. När jag pratade i det förra inlägget om "spionera" var det mer hypotetiskt att en helt okänd GM skulle kartlagt Helena i smyg och förblivit okänd. Det var en drift för att visa på att det inte blir trovärdigt med en helt okänd GM för Helena hur man än riktigt försöker. Men att denne GM som jag tror Helena såg på gymmet och även var denne "Mannen på Runstensvägen" hade "koll" på Helena om man säger så. Ja, det går helt i linje med denna profil av GM. Besatthet ,ägande samt uppenbarligen dålig kvinnosyn. Allt detta går hand i hand och ger svartsjuka och ilska vid krossade uppbyggda förväntningar.

Vad tror du om ifall nu snuten orkar göra en dna-analys på skorna (tror inte dom orkar göra det för dom är ju lata och slappa liksom) och det då hypotetiskt genererar en träff på exempelvis Shane.... Eller PU... eller BW............. Samt att ingen annan dna-träff tycks finnas.

Kan det va då så enkelt att GM hade handskar på sig?
Citera
2025-08-02, 22:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vad tror du om ifall nu snuten orkar göra en dna-analys på skorna (tror inte dom orkar göra det för dom är ju lata och slappa liksom) och det då hypotetiskt genererar en träff på exempelvis Shane.... Eller PU... eller BW............. Samt att ingen annan dna-träff tycks finnas.

Kan det va då så enkelt att GM hade handskar på sig?

Om de trots allt skulle göra detta som du säger och endast genererat en träff på skorna på en av de namnen du nämner då blir naturligtvis en av dessa namn mycket intressanta men under förutsättning att en övertygande indiciekedja också kan etableras till den misstänktes nackdel samt vad jag anser skall kunna insättas till vittneskedjan 1-8 och korrelera med denna. Då blir det väldigt övertygande och då vet familjen vem som gjort detta. Det är bara så.

Att GM hade handskar på sig i sommarnatten känns mycket långsökt. Nej, det tror jag icke han hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in