2025-08-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
För att det är ljust på vissa ställen på jorden, samtidigt som det är mörkt på andra..

Duktigt, du kan skillnad på vad begreppen dag och natt innebär.

Förklara nu hur det fungerar utifrån de kända fakta om vilka områden på jorden som har dag samtidigt.

Borde inte vara så svårt kan man tycka
Citera
2025-08-02, 10:58
Medlem
Citat:
Kan man visa att kraften som behövs för att accelerera ett föremål lika fort som fritt fall, motsvarar precis den kraft som vågen utsätts för när föremålet ställs på den.. har man lyckats rätt bra att härleda vad "gravitation" faktiskt är för nånting.

Har man? LoL...

Vad man möjligen har lyckats med är att visa praktiska exempel på Newtons 2:a. Men det säger ju inte ett skit om hur kraften uppstår.

Citat:
Jag hade för mig att detta var ganska väl klarlagt, att sk tung och trög massa är samma. Känner du till några belägg för nåt annat?

Att tung och trög massa är samma innebär inte att jorden är platt. Eller att jorden expanderar eller accelererar uppåt. Observationen är helt förenlig med en boll.

Samtidigt så vet vi att tyngdkraften varierar geografiskt. Vilket falsifierar din hypotes om en platt och ständigt accelererande jord.

Citat:
... har man lyckats rätt bra att härleda vad "gravitation" faktiskt är för nånting.

Så hur förklarar du att en massas tyngd varierar geografiskt?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-02 kl. 11:11.
Citera
2025-08-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Borde inte vara så svårt kan man tycka

Varför borde det inte vara svårt?
Citera
2025-08-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

För en gångs skull håller jag med dig.

Det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt, att förklara hur solen rör sig ovanför en platt jord. Våra observationer av solen går helt enkelt inte att kombinera med en platt jord.

För mig och många med mig är detta ett evidens för att jorden inte är platt. Enkla och vardagliga observationer av solen falsifierar en lokal sol.
Citera
2025-08-02, 15:01
Medlem
Citat:

Ni är ju sådana briljanta tänkare som har listat ut allting som vi andra inte har förstått...

Hur dag och natt fungerar är ju bara att ni kontrollerar 3-4 platser som har dag samtidigt, mäter vinkel till solen vid samma tillfälle så får ni fram vart solen är exakt, både i höjd och plats. Sen gör ni det varje timme under dagen så får ni fram en rörelsbana.

Detta är en mycket enkel övning att göra för en sol som rör sig över en platt yta.
Citera
2025-08-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ni är ju sådana briljanta tänkare som har listat ut allting som vi andra inte har förstått...

Hur dag och natt fungerar är ju bara att ni kontrollerar 3-4 platser som har dag samtidigt, mäter vinkel till solen vid samma tillfälle så får ni fram vart solen är exakt, både i höjd och plats. Sen gör ni det varje timme under dagen så får ni fram en rörelsbana.

Detta är en mycket enkel övning att göra för en sol som rör sig över en platt yta.

Jag omformulerar min fråga:
Varför ska det enligt dig vara lätt att förklara fenomen vi observerar idag som bevis för att vi bor på en sfärisk jord, när vi ska försöka förklara dem under ett scenario där jorden istället är platt? Varför ska det vara en enkel sak att göra? Hur resonerar du när du kommer fram till den slutsatsen?
Citera
2025-08-02, 20:41
Medlem
Citat:
Varför ska det enligt dig vara lätt att förklara fenomen vi observerar idag som bevis för att vi bor på en sfärisk jord, när vi ska försöka förklara dem under ett scenario där jorden istället är platt? Varför ska det vara en enkel sak att göra? Hur resonerar du när du kommer fram till den slutsatsen?
Vissa fenomen vi observerar idag är helt omöjliga att förklara om jorden vore platt. Varken du eller någon annan har kunnat förklara soluppgång, solnedgång, ekvatorns längd och avstånd från polerna samt sol- och månförmörkelse. För att nu ta fem exempel.

Notera också att ingen har lyckats avbilda den platta jorden på ett platt papper så att vinklar, avstånd och ytor stämmer.
Citera
2025-08-02, 20:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Om det är så svårt som du antyder kanske det beror på att det inte går - pga jorden inte är platt.

Varför ser stjärnhimlen ut att rotera åt olika håll på norra respektive södra halvklotet?
Citera
2025-08-02, 21:37
Medlem
Citat:

Men va fan, fattar du inte att han är ironisk? Inlägget är ett försök till att driva med plattskallar som är helt oförmögna att tolka sin omgivning

Det är inte lätt utan det är omöjligt att förklara vardagliga observationer som t.ex solen på en platt jord.

För normalt funtade människor innebär det att man kan dra slutsatsen att FE-modell är värdelös. Ja till och med att idén fullständigt omöjlig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-02 kl. 21:50.
Citera
2025-08-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har man? LoL...

Vad man möjligen har lyckats med är att visa praktiska exempel på Newtons 2:a. Men det säger ju inte ett skit om hur kraften uppstår.

Man har lyckats, i så fall, med att visa på mekanismen. Allra mest sannolikt.

Föremålet har en viss vikt enligt vågen, eftersom det blir accelererat av marken, och vågen befinner sig mellan marken och föremålet.
Citera
2025-08-03, 08:46
Medlem
Citat:
Man har lyckats, i så fall, med att visa på mekanismen. Allra mest sannolikt.

Föremålet har en viss vikt enligt vågen, eftersom det blir accelererat av marken, och vågen befinner sig mellan marken och föremålet.

Jo, du har sagt samma sak i hundra inlägg. Men det innebär knappast att det är sant.

Citat:
... Allra mest sannolikt. ...

Nä... Det är extremt osannolikt. Vill nog till och med säga att det är fullständigt omöjligt.

Du kommer väl ihåg att föremålets vikt (tyngd) på vågen varierar geografiskt? Det skulle ju isf innebära att marken accelererar olika mycket på olika platser.

Och dessutom vet vi av hundra andra orsaker att jorden är ett klot. Och vi vet även att det inte är ett expanderande klot.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-03 kl. 09:19.
Citera
2025-08-03, 11:37
Avslutad
De värdelösa "bevisen" i form av kartor, WGS84 och nån annan hittar har ju som bekant nyligen pulveriserats av mig. Det är en sak att spamma antaganden och felslut om dessa vilket ständigt görs här det är något annat att kontrollera det hela i verkligheten som professionella seglaren Hervé Riboni gjort. Han förstod att globen ej stämde pga detta. Mycket intressant information i videon bland annat ändrades hastigheterna på båtarna i Americas cup race.

https://x.com/SheepDogLegend/status/1761811985702724029?t=7wAEA9kzU3So8aOBe191rw&s=19

"Det bästa bevis vi har"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in