2025-08-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigVitalis
Helt enig med Dig! Alla svulstiga vallöften som uteblev. Ingen folkräkning, inget stopp på invällare. Ser ingen som helst anledning att rösta på nuvarande regeringspartier. INGET!

Och hur hade det sett ut om de rödgröna hade fortsätt styra ? Bättre eller sämre ?
Citera
2025-08-02, 18:19
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jimmie Åkesson har tydligt visat att han inte är rätt man att leda Sverige.

Bara en sån sak som att han släppte igenom Tidö-regeringen utan att bli en del av regeringen och utan att kräva ministerposter gör honom direkt olämplig som ledare.

Det var smart av Åkesson och krattat manegen inför de kommande valet.

Citat:
Ursprungligen postat av StigVitalis
Helt enig med Dig! Alla svulstiga vallöften som uteblev. Ingen folkräkning, inget stopp på invällare. Ser ingen som helst anledning att rösta på nuvarande regeringspartier. INGET!

Sverige är ju faktiskt en demokrati och reformarbete tar tid. De också SD:s politik som tvingat S att göra sin helomvändning. jag beskriver ju också hur moderaterna är de verkliga problemet.
Senast redigerad av Flickpojken 2025-08-02 kl. 18:25.
Citera
2025-08-02, 18:30
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Gå ut med Åkesson som kandidat vore effektivt sätt att få KD och L att missa 4 %spärren, och därmed ge S-sidan en minst sagt solid majoritet. Kör på det ;-)

Visst de är en intressant teori att L, KD och M väljare kan acceptera SD i regeringen men aldrig som ledande parti. Men man kan göra enormt mycket med strategisk kommunikation. jag tror absolut att man kan sälja in Jimmy till Svenskarna. Jag ser de dessutom faktiskt som den enda vägen. En till mandatperiod med såsiga moderater är faktiskt inte hållbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Då blir det förhoppningsvis inget val. Då behöver arbetarklassen och flyktingarna ta över med vapen i hand och slakta ut hela högerbyken till tredje släktled.

Jag förstår inte riktigt vill du utveckla?
Senast redigerad av Flickpojken 2025-08-02 kl. 18:32.
Citera
2025-08-02, 18:42
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vänsterpartiet har deklarerat att de inte tänker vara sidoparti efter nästa val. De ska ingå i regeringen om de ska stötta den. Gör de allvar av detta så har vi ett scenario där många farliga vänsteraktivister och muslimer får mycket att säga till om samt att Socialdemokraterna är allt mer infiltrerat av Muslimska Brödraskapet.

Om dessa kommer till makten och börjar utveckla samhället än mer med en muslimsk agenda så kan det göra att högern bli än mer splittrad och partier som AFS faktiskt kommer över spärren. Ett parti som högersidan kanske måste ha med sig i regeringsalternativet om de ska kunna ta makten.

Det vi ser framför oss är en tid med en mycket större klyfta mellan höger och vänster. Det kommer allt mer att bli en klyfta mellan muslimer och svenskar (muslimer på vänstersidan och svenskar på högersidan).

När det gäller att utse en statsministerkandidat så skulle de högerextrema Moderaterna aldrig utse någon annan än sitt egna partis ledare i en valkamp. Om de sen skulle acceptera Åkesson som statsminister efter valet är en annan sak. Något jag inte tror att högerpartierna är beredda på redan efter nästa val. Sen kommande val så tror jag att SD kommer gå in i en tid där de får sjunkande siffror kommande val där partier som AFS, Medborglig samling och sånt skräp kommer öka.

När partier som Nyans börjar locka över folk på riktigt så är även Socialdemokraterna körda om de inte själva kör en närmast islamistisk politik. Visst de är på god väg redan nu som det är så steget kanske inte är så långt. Om ett par val så kanske muslimerna också har majoritetsmakten helt och fullt i Socialdemokraterna.

På sikt är det faktiskt ganska sannolikt att både S och SD blöder åt varsitt håll.
S förlorar väljare till islamistiska partier, och SD till extremhögern. Därefter kan nog S och SD förenas.

Men det kommer inte att ske redan nästa val.
Citera
2025-08-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det skulle förvåna mig mycket, med tanke på att Maggan har högst förtroende av alla partiledare och därmed sitter säkrast.

För att återgå till topic får högern gärna utse führer Åkesson till statsministerkandidat. Det skulle avskräcka varenda anständig väljare från att rösta på det blocket.

Man måste vara smått efterbliven om man tror att framför allt arbetslösa, pensionärer, sjuka och folk med låga inkomster kommer rösta på högern i nästa val LOL. Sen har vi medelinkomsttagare som inte fick mycket att hänga i granen heller.

SD har även ett enormt problem i att locka kvinnliga väljare. Då deras politik anses kvinnofientlig och nedvärderande emot kvinnor. Han är ingen kvinnor vill ha som statsminister. Förutom en del 60-70 åriga damer som fortfarande befinner sig i 50-talets Sverige. Det är det konservativa som lockar som äldre till detta parti.

Det är faktiskt nästan gulligt hur många av dessa panik trådar som börjar poppa upp var och varannan dag nu. Svettigt värre för högersidan Mer fuck ups på ingång dessutom LOL!
Citera
2025-08-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det skulle förvåna mig mycket, med tanke på att Maggan har högst förtroende av alla partiledare och därmed sitter säkrast.

För att återgå till topic får högern gärna utse führer Åkesson till statsministerkandidat. Det skulle avskräcka varenda anständig väljare från att rösta på det blocket.
Klart hon har högst förtroende då det är enda statsministerkandidaten på vänstersidan, flesta av dessa har svarat henne, så det hon har i förtroende är ungefär den siffra som oppositionen kommer få i valet.
Citera
2025-08-02, 19:05
Medlem
Yes
Citera
2025-08-02, 19:07
Medlem
CyberIngmars avatar
SD fick fler röster än alla småpartier tillsammans i valet 2022. Men partiet har sedan dess gjort bort sig genom sitt enade stöd till Israels regering under Netanyahu och har utvecklats till ännu ett parti som förespråkar en migrationspolitik man tidigare själv kritiserade. Jimmie Åkesson kunde inför valet fungera som en posterboy för statsministerposten – men det förtroende som en gång lockade väljare har bleknat i takt med SD:s vägval.

Det blir dock ett spännande val. Kommer de som en gång röstade på M men valde S inför valet 2022 fortfarande att lägga sin röst på Socialdemokraterna – nu när det står klart att Vänsterpartiet kräver platser i en framtida regering?

Samtidigt visar statistiken att det faktiskt inte var särskilt många väljare som bytte från M till S inför valet 2022. Det handlade snarare om ett mindre segment – framför allt äldre moderater i storstädernas innerområden – och inte om någon större väljargrupp.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-08-02 kl. 19:12.
Citera
2025-08-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Man måste vara smått efterbliven om man tror att framför allt arbetslösa, pensionärer, sjuka och folk med låga inkomster kommer rösta på högern i nästa val LOL. Sen har vi medelinkomsttagare som inte fick mycket att hänga i granen heller.

SD har även ett enormt problem i att locka kvinnliga väljare. Då deras politik anses kvinnofientlig och nedvärderande emot kvinnor. Han är ingen kvinnor vill ha som statsminister. Förutom en del 60-70 åriga damer som fortfarande befinner sig i 50-talets Sverige. Det är det konservativa som lockar som äldre till detta parti.

Det är faktiskt nästan gulligt hur många av dessa panik trådar som börjar poppa upp var och varannan dag nu. Svettigt värre för högersidan Mer fuck ups på ingång dessutom LOL!

SD gick mycket bra i skolvalet och dessa personer kommer få rösta på riktigt denna gången. Tjejer som killar.

Jag vet många kvinnor som röstar SD. Inklusive mig själv. 42 år gammal. Det finns alla.
Citera
2025-08-02, 19:17
Medlem
Wyrdkins avatar
Problemet är att SDs kärnväljare ÄR socialdemokrater.

Vi gillar gemensamt ägande, fack. Gemensamma vårdcentraler m.m.

Högern är ett nödvändigt ont för att få igenom viss politik men många av oss går tyvärr till S om SD blir ett högerparti.
Citera
2025-08-02, 19:26
Medlem
CyberIngmars avatar
Tittar vi på EU-valet gick SD varken framåt eller bakåt – vilket i sig är anmärkningsvärt, med tanke på att valdeltagandet bland deras väljare traditionellt är lågt i just EU-val. Det svänger snabbt i politiken, och kanske kan Jimmie Åkesson som statsministerkandidat locka vissa väljare.

Samtidigt har vi det rödgröna blocket med Socialdemokraterna i spetsen. Om de ska bilda regering krävs samarbete med Vänsterpartiet, som öppet kräver ministerposter – och inte minst en hantering av frågor kopplade till islamistiska grupper, där Socialdemokraterna tidigare pekats ut i internationella medier. Bland annat uppmärksammade en fransk tidning just Socialdemokraternas relation till vissa islamistiska nätverk.
Citera
2025-08-02, 19:30
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Problemet är att SDs kärnväljare ÄR socialdemokrater.

Vi gillar gemensamt ägande, fack. Gemensamma vårdcentraler m.m.

Högern är ett nödvändigt ont för att få igenom viss politik men många av oss går tyvärr till S om SD blir ett högerparti.

Jag har själv aldrig gått tillbaka till ett parti vars ledare och företrädare kallat mig för rasist, fascist eller white trash.

Däremot – om det hade kommit ett riktigt arbetarparti, utan svek, utan klassförakt – då hade det fått min röst direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in