Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
På sikt är det faktiskt ganska sannolikt att både S och SD blöder åt varsitt håll.
S förlorar väljare till islamistiska partier, och SD till extremhögern. Därefter kan nog S och SD förenas.
Men det kommer inte att ske redan nästa val.
Det tror jag inte kommer hända.
Jag tror att Socialdemokraterna kommer liera sig med de mer renodlade muslimska partierna och uttala att de mer islamistiska detaljerna de måste acceptera ska förklaras som eftergifter.
Muslimska Brödraskapet kommer aldrig att släppa makten i Socialdemokraterna. De kommer strategiskt sitta kvar och göra Socialdemokraterna till ett slavparti till de muslimska partierna.
När det gäller kommande val så kommer som sagt inte Moderaterna att göra Åkesson till statsministerkandidat. Frågan är vad de gör om de har möjlighet att ta makten ihop med SD och SD kräver att Åkesson blir statsminister.
Du kan räkna med att förhandlingar tar vid och SD kommer inte räkna med att Åkesson blir statsminister, men de kommer använda det som förhandling när det gäller att få ministerposter och pressa lagom hårt så de högerextrema Moderaterna plus de andra skräppartierna i deras röra ska godkänna spektaklet.
Men det ser ut att gå mot att Socialdemokraterna kommer styra landet efter nästa val. Så frågan är hur valkampen till näst-nästa val kommer se ut. Då tror jag att SD kommer köra stenhårt på Åkesson för statsminister. Om Åkesson är kvar så länge. Jag tror att Åkesson kommer droppa av ett tag efter nästa val. Då är det vilket som kört för SD att kunna kräva statsministerpost då de utan Åkesson förmodligen kommer tappa runt 10% av väljarstödet ganska snabbt.