2025-08-02, 14:56
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Men det jeg skrev var ikke basert på lenken til artikkelen jeg la ved. Det var bare for å vise til egenskapene til et akselerometer og gyroscope.

I innlegget jeg har sitert øverst, så ser du at det fantes akselerometer på iPhone 5.
Det finnes informasjon tilgjengelig at iPhone 5 fra 2012 hadde både akselerometer og gyroscope, i tillegg til gps-chip som visstnok var veldig presis.

Uansett, politiet har fått et resultat "mulig fall i trapp", de har undersøkt mobilen, og har nok ikke vært like avhengig av en tredjepartsapp, siden nødvendig data er registrert på mobilen.

Så får vi se om den faktiske mobilen var en iPhone 5 2012, iPhone 5S 2013 eller en helt annen mobil.

For siste gang. Det hjelper ikke å ha en sensor eller måler dersom ingen apper registrerer bevegelse. iPhone5 hadde ikke mulighet til å registrere data sånn uten at det på FORHÅND fikk kommando om dette fra en eller flere apper. Det er den vesentlige forskjellen fra iPhone5 og nyere modeller med m7-chip. Jeg skriver med luft her. Du er fast bestemt på å konstruere din egen sannhet.
Citera
2025-08-02, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Ti tusen sider med diskusjon til tross, det er jo egentlig bare så enkelt som at mannen er den eneste med noe potensielt motiv. Det var han smart nok til å skjønne–derav hele utpressingsgreia. Men når den falt bort, så var jo ting tilbake til det igjen... er jo bare gubben som har noe som helst å potensielt tjene (evt. spare) på å bli kvitt gamlemor.

Er vel derfor politiet bare la seg 100% på det også. Nå skal ikke jeg si noe positivt om norsk politi, de er vel noen av de mest inkompetente etterforskerne det går an å finne her i verden. Men akkurat her er det jo ganske forståelig.
TH har ikke motiv. Ekteparet hadde en ektepakt som sørget for at en eventuell skilsmisse ikke ville fått konsekvenser for ham. Det hadde kostet ham ca 20 millioner. Men det finnes ikke noe bevis for at AEH ville skilles. Det var nok heller det at hun ønsket å bo i leilighet, mens TH ville bo i Sloraveien. Det var isåfall noe ekteparet hadde diskutert med andre, ifølge TN.
Citera
2025-08-02, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
For siste gang. Det hjelper ikke å ha en sensor eller måler dersom ingen apper registrerer bevegelse. iPhone5 hadde ikke mulighet til å registrere data sånn uten at det på FORHÅND fikk kommando om dette fra en eller flere apper. Det er den vesentlige forskjellen fra iPhone5 og nyere modeller med m7-chip. Jeg skriver med luft her. Du er fast bestemt på å konstruere din egen sannhet.
Du tar feil. iphone 5 (2012) registrerte hele tiden akselerometerdata, så lenge du holdt mobilen i hånden, og appene trengte ikke godkjenning for å motta akslerometerdata fra iphone. I tillegg til data fra gyrometer og gps-chip. Det er den informasjonen jeg finner.
Det er jo ikke snakk om å bruke dataene i en treningsapp. Det er snakk om å hente ut det som er registrert og regne ut hvordan bevegelsen har vært sett utifra hvordan åstedet er. Og jeg tror absolutt at det er lettere å regne ut "bevegelsen" når åstedet er inne i et hus, så kan jo du anta hvorfor jeg tror det.
Citera
2025-08-02, 15:24
Medlem
Citat:

Nå når TH er grundig etterforsket i mange år og sjekket ut av saken, som fullstendig renvasket, og stemplet som uskyldig, så er løsningen å snu på det:

Kidnapperne måtte lage et lite troverdig trusselbrev, slik at politiet trodde det var et partnerdrap og all fokus ble satt på ektefellen, eller andre i familien.

Det kan tyde på at kidnapperne tilhører hverken familien eller den nære kretsen, og ønsker derfor at all fokus skal rettes den veien.

Trusselbrevet er ikke troverdig av den enkle grunn at den/de som lagde det ønsket å peke i retning av ulike kandidater med et motiv for å begå ugjerningen. Dette er ikke ulikt det TH allerede i sin første samtale med politiet prøver seg på.
Citera
2025-08-02, 15:31
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
TH har ikke motiv. Ekteparet hadde en ektepakt som sørget for at en eventuell skilsmisse ikke ville fått konsekvenser for ham. Det hadde kostet ham ca 20 millioner. Men det finnes ikke noe bevis for at AEH ville skilles. Det var nok heller det at hun ønsket å bo i leilighet, mens TH ville bo i Sloraveien. Det var isåfall noe ekteparet hadde diskutert med andre, ifølge TN.

TH har motiv. Ektepakten er signert ved hjelp av en 9 millimeter mot tinningen. Anne ville mest sannsynlig prøve for retten å få den ektepakten ugyldiggjort, og da kunne TH i verste fall risikert å miste halve formuen. Regelen ved skilsmisse er at alt skal deles likt. Husk at hvis det ikke var for henne, så ville ikke TH hatt muligheten til å kunne tjene alle pengene han har i dag. Det var hun som måtte slite hjemme. Og alt hun skulle få igjen var en liten leilighet, og en Citroen BX eller hva det var slags dritbil.
Hun ønsket å bo i leilighet, mens TH ville bo i Sloraveien? Link til dette med TN?
Hva kaller du det hvis det ikke kan kalles skilsmisse? Separasjon? De bodde allerede hver for seg slik det var i Sloraveien. De hadde hvert sitt bad, hver sin stue, og hvert sitt soverom. De hadde ikke noe intimt liv, men TH løste dette på sin egen måte, med en gjenstand gjemt i nattbordskuffen.
Senast redigerad av Skaanseth 2025-08-02 kl. 15:38.
Citera
2025-08-02, 15:33
Medlem
Citat:

Hun hadde aldri tatt til takke med 20 mill. Hun hadde som kjent av flere grunner nådd punktet nok. Kanskje særlig av en helt spesifikk grunn. Det er alltid noe som utgjør den siste dråpen.
At BolleNilsen flyr rundt og forsøker skape en virkelighet som ikke fantes til fordel for sin drapssiktede kompis kan ikke vektlegges.
Citera
2025-08-02, 15:44
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Enhver som har vært gift vet vel at det alltids finnes noe motiv for å kverke kjerringa. Men fra spøk til alvor, tingen her er ikke nødvendigvis at det ikke kan stilles spørsmålstegn ved motivet... problemet er at ingen som helst annen som har blitt presentert har noe klart motiv.

Igjen, husk på at jeg (som en outsider i denne tråden) argumenterer ikke for hva som faktisk hendte. Jeg argumenterer for hva de fleste har avfunnet seg med, og hva som kommer til å være ettermælet i denne saken. Kan jo hende at TH ikke er skyldig, men har vært utsatt for et eller annet komplekst komplott hvor noen har manipulert omstendighetene til å få ham til å se ut som eneste sannsynlige alternativ for gjerningsmann. Er jo ikke 100% umulig. Bare ekstremt usannsynlig.
Citera
2025-08-02, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
TH har motiv. Ektepakten er signert ved hjelp av en 9 millimeter mot tinningen. Anne ville mest sannsynlig prøve for retten å få den ektepakten ugyldiggjort, og da kunne TH i verste fall risikert å miste halve formuen. Regelen ved skilsmisse er at alt skal deles likt. Husk at hvis det ikke var for henne, så ville ikke TH hatt muligheten til å kunne tjene alle pengene han har i dag. Det var hun som måtte slite hjemme. Og alt hun skulle få igjen var en liten leilighet, og en Citroen BX eller hva det var slags dritbil.
Hun ønsket å bo i leilighet, mens TH ville bo i Sloraveien? Link til dette med TN?
Hva kaller du det hvis det ikke kan kalles skilsmisse? Separasjon? De bodde allerede hver for seg slik det var i Sloraveien. De hadde hvert sitt bad, hver sin stue, og hvert sitt soverom. De hadde ikke noe intimt liv, men TH løste dette på sin egen måte, med en gjenstand gjemt i nattbordskuffen.

Citat:
Side 8878:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro (2018-10-31)
Citera
2025-08-02, 15:57
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Hun hadde aldri tatt til takke med 20 mill. Hun hadde som kjent av flere grunner nådd punktet nok. Kanskje særlig av en helt spesifikk grunn. Det er alltid noe som utgjør den siste dråpen.
At BolleNilsen flyr rundt og forsøker skape en virkelighet som ikke fantes til fordel for sin drapssiktede kompis kan ikke vektlegges.

Bollenilsen er alkoholdement og er knapt i stand til å gjøre rede for seg. Han drikker DR.Nielsen 38% brennevin hele dagen. Også når han drar til sin ferieleilighet i Baran Residence i Alanya, så har han jaggu med seg DR Nielsen 38% da også.
Citera
2025-08-02, 16:03
Medlem
Citat:
Enhver som har vært gift vet vel at det alltids finnes noe motiv for å kverke kjerringa. Men fra spøk til alvor, tingen her er ikke nødvendigvis at det ikke kan stilles spørsmålstegn ved motivet... problemet er at ingen som helst annen som har blitt presentert har noe klart motiv.

Igjen, husk på at jeg (som en outsider i denne tråden) argumenterer ikke for hva som faktisk hendte. Jeg argumenterer for hva de fleste har avfunnet seg med, og hva som kommer til å være ettermælet i denne saken. Kan jo hende at TH ikke er skyldig, men har vært utsatt for et eller annet komplekst komplott hvor noen har manipulert omstendighetene til å få ham til å se ut som eneste sannsynlige alternativ for gjerningsmann. Er jo ikke 100% umulig. Bare ekstremt usannsynlig.

Jeg mener det er ekstremt usannsynlig at en 70 år gammel mann, som liker å ha kontroll på ting, har fått ideen om dette kryptorigget.

Når det gjelder motiv, er ni millioner euro betalt i monero et ganske godt motiv. Så kan man lure på hvorfor motparten (om det er ekte kidnappere, eller noen som har fått betalt for å operere som motpart) avsluttet kontakten.
Citera
2025-08-02, 16:10
Avslutad
Citat:

Citat:
Jeg argumenterer for hva de fleste har avfunnet seg med
Det gjør du nok ikke. Jeg tror f.eks. fremdeles at saken blir løst. Jeg tror at motivet var penger. Men "andre" kan ha utnyttet situasjonen og satt press på familien. Det finnes sikkert mange oppfinnsomme måter. Politiet har avslørt endel "falske kidnappere" eller "andre", fikk vi vite allerede april 2019. Gamle tema. Penger er et gammelt motiv.
Citera
2025-08-02, 16:15
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Side 8878:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro (2018-10-31)

Det var isåfall noe ekteparet hadde diskutert med andre, ifølge TN., skriver du. Men det er jo ikke det som står.

Tror nok uansett heller at hun bare pynter og prater luftig. Hun har vel ikke noen interesse av å fortelle alle sammen om hvordan det egentlig står til i forholdet, spesielt ikke til TN som er en nær venn av TH. L!v Eng0m har nok noe annet å fortelle, men hun vil du ikke snakke om, annet enn hvis du klarer å grave fram noe dritt om henne. At AE ville skille seg er det ikke noen tvil om. Hun ville bo på Gjøvik, langt langt unna TH. Hun hadde søkt på om hvordan å gå frem ved en skilsmisse, og hun hadde vært inne på tanken tidligere, siden det ble funnet skilsmissepapirer på kjøkkenet.
Jeg skreiv at dette papiret var fra 2012, noe som den gang ikke var kommet ut i media, og det viste seg å stemme. Hun hadde også snakket om dette i foreningen hun var med i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in