I det läget hade min exman och jag bestämt, att om den anhörige inte hinner fram innan vi måste gå genom gaten, så reser den av oss som vi bestämt. Hade vi inte kunnat komma överens, så hade vi singlat slant om vem som skulle få resa. Sedan skulle ekonomin för tillfället fått avgöra, om den andre skulle försöka komma efter med barnet senare (då hade ju flygbiljetterna med stor sannolikhet kostat mer, med så kort varsel). Fast mest troligt hade det inte hunnits med att få ett nytt pass utfärdat, och då hade vi fått ta detta som lärpengar: kolla upp att allas pass är giltiga i god tid före resan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Förstår inte hur detta blev en nyhet.
Om krångel med passet, det behöver ju inte vara utgånget kan vara annat oförutsett problem och föräldrarna kan förlora betalade flygbiljetter, de kontaktar anhörig som ska hämta barnet och sen åker de.
Min pappa och styvmamma har gjort värre saker med mig sen jag var 7 år gammal och det har inte uppmärksammats alls.
Fast man kan ju inte åka om den anhörige inte hunnit fram. Tänk om han eller hon inte kommer dit av någon anledning (trafikolycka t.ex.)! Och tänk om något händer med barnet under tiden. Tänk en pedofil t.ex., som hittar ett övergivet barn som inte fattar vad som händer, och erbjuder att skjutsa honom till hans anhörige...
Kontakta någon tidningsredaktion då, om du vill prata ut om detta. Det kan ju inte uppmärksammas om ingen får höra om det från början.