2025-08-01, 18:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Avtalen är bra för USA.

Tror därför man kommer att hålla dem under lång tid framöver åtminstone.
Det du skriver är säkert korrekt om man tittar strategiskt på det hela. Tyvärr är Trump 100% transaktionsdriven och ganska oförmögen att tänka långsiktigt. Han blandar dessutom in hämnd, ogillande och småsinthet i detta.

Ett avtal som möjligen är ekonomiskt givande på sikt har Trump inga problem att riva upp så fort någon petitesd i ett land inte går hans väg och därmed ytterligare cementera USAs handelspolitik som driven av tvång och hämnd. Länder kommer behöva handla med USA men inte vilja det.

Det är en superdålig grogrund för framtiden.
Citera
2025-08-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det du skriver är säkert korrekt om man tittar strategiskt på det hela. Tyvärr är Trump 100% transaktionsdriven och ganska oförmögen att tänka långsiktigt. Han blandar dessutom in hämnd, ogillande och småsinthet i detta.

Ett avtal som möjligen är ekonomiskt givande på sikt har Trump inga problem att riva upp så fort någon petitesd i ett land inte går hans väg och därmed ytterligare cementera USAs handelspolitik som driven av tvång och hämnd. Länder kommer behöva handla med USA men inte vilja det.

Det är en superdålig grogrund för framtiden.

Jag tror bara det här är svammel från din sida.

Du kan ju ha rätt men går inte att motbevisa.

Vi får se.
Citera
2025-08-01, 19:11
Medlem
Zeta9s avatar
Lilla Island får en tullsats på 15 procent trots att Island importerar mer från USA än det exporterar. Vi får se hur förhandlingarna slutar.
Citera
2025-08-01, 19:15
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Eu är den stora spelaren och är anti-innovation och företagsdödare genom dyr energi och byråkrati.

Stora länder som Frankrike, Italien och numera Tyskland går trögt.

Befolkningen vill nog att det ska gå dåligt. Något slags självskadebeteende.

Att energin blivit så dyr beror delvis på påtvingande sanktioner från USA att inte köpa billig gas och olja från Ryssland. EU har ingen egen utrikespolitik.
Citera
2025-08-01, 19:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Finns det något avtal som inte har respekterats ? Vilket?

Ja handelsavtalet med EU, handelsavtalet med Kanada och Mexiko som trump själv skrev på sist han var president. USA hade ju handelsavtal med de flesta länder tills i Januari. De är ju ensidigt uppsagda utan parlamentariskt godkännande. De gällande avtalen var lagliga till skillnad från dessa som beslutas med "dekret".
Citera
2025-08-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja handelsavtalet med EU, handelsavtalet med Kanada och Mexiko som trump själv skrev på sist han var president. USA hade ju handelsavtal med de flesta länder tills i Januari. De är ju ensidigt uppsagda utan parlamentariskt godkännande. De gällande avtalen var lagliga till skillnad från dessa som beslutas med "dekret".

Nu har det ju skett en hel översyn efter en valrörelse och ett presidentval.

De nuvarande avtalen är ju mycket fördelaktigare.

De kommer nog också att ändras någon gång så klart. Inget är för evigt
Citera
2025-08-01, 19:26
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Finns det något avtal som inte har respekterats ?

Vilket?

Syftar du till avtal han själv skrivit under i handelssammanhang ligger USMCA och Phase-One (Kina) i topp.

Vill du veta vilka avtal Trump brutit för USAs räkning under sina ämbetsperioder är det bara googla det jag skrev. Knappt så skärmen räcker till ens i kondenserat format.
Citera
2025-08-01, 19:30
Medlem
Citat:
Eu är den stora spelaren och är anti-innovation och företagsdödare genom dyr energi och byråkrati.

Stora länder som Frankrike, Italien och numera Tyskland går trögt.

Befolkningen vill nog att det ska gå dåligt. Något slags självskadebeteende.

Jag tror att framförallt Tyskland kommer att rycka upp sig. Bara betänk så mycket tyska firmor jobbade med sanering i Murmansk och andra områden då när Ryzzland var fredligt. Det verkar som om Tyskland kan få fram expertis till allting och dom byggde faktiskt upp Ungern och fick igång deras industri. Jag vill se mer samarbete mellan envisa Polen och skickliga Tyskland, Polen har viljan och Tyskland Know How. Lite skämtsamt, Sverige har tuffe Uffe.
Ja skämt åsido, både Tyskland och Frankrike har dessutom framstående försvarsindustri. Det kommer en dag då Tyskland reser sig även om man får dras med de gröna och en del skadade sossar. Vi måste se spjutspetsteknologin som Europa har och kan utveckla. USA kommer väl att gå bättre genom att många investerar. Ja mitt inlägg blev lite rörigt.
Citera
2025-08-01, 19:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Detta skulle vara ett bra tillfälle för EU att locka till sig kapital och investeringar som annars hade gått till USA, men EU avvecklar ju sin energiproduktion och reglerar sönder allting istället.
Citera
2025-08-01, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur kan det komma sig att USA, under andra kvartalet, har en årstillväxt i BMP beräknat till 3,0%
Hur mycket av det var Trumps stora ökning av anställda inom ICE? Eller är den uppgiften lika mycket FALSK som de ursprungliga siffrorna om nya jobb?
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ett diplomatiskt sätt att säga att det inte går att lita på Trump. Trump devalverar USA som handelspartner och efter bara sex månader som president har han etablerat sig som en opålitlig och nyckfull ledare vars utttalanden knappast kan tas på allvar.
Det var känt redan INNAN att Trump är en storbedragare som inte går att lita på.
Nu har Trump gjort att det inte går att lita på avtal med USA HELLER.
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När man läser detta, så undrar man hur de ens kommit fram till alla dessa konstiga siffror.
Jag röstar för att det är den där piltavlan de använt, för ingen intelligens kan räknat ihop detta spektaklet.
Trumps idiotiska uträkning är känd.
Hur mycket tullinkomster behövs för att täcka upp underskottet USA har i handelsballansen med respektive land. Omräknat till procent av importen.
Citat:
Avtalen är på plats.
Det är de ju INTE ens för (en del) av de 8 USA påstår är klara...
Citat:
Precis, han har ju rivit upp alla handelsavtal som fanns. Dessa förhandlingar är ju just för att han brutit alla avtal. Nästa vecka kan han säga att alla bilar och mediciner får 50 % oavsett land (Som med stål, aluminium, koppar) och då faller ju hela avtalen med Japan, Sydkorea och EU som exporterar mycket bilar. 15 % som de har nu blir ju oväsentligt.
Trump har redan pratat om 200 % tullar på mediciner...
Fast Trump har även pratat om att sänka medicinkostnader med 1500 % vilket är omöjligt eftersom det inte går att sänka med mer än 100 %
så jag undrar om Trump ens förstår vad procent är...
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Tull != Moms.
Du hade rätt för en gångs skull!!!
Jag visste inte att "inte lika med" skrivs så OLOGISKT nu för tiden. Eftersom original är ett sträck SNETT över = borde det ju skrivas /= istället.
Och så utgick jag ifrån att du hade fel igen eftersom du har det ofta
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..TDS'n har verkligen skrynklat ihop hjärnan på dig. Släpp sargen och försök tänka utan en bild på Trump på näthinnan. Livet blir enklare då.
Som fel av dig nu igen

Jag tänker en massa på annat. T ex på fotboll och mina företag.
Citera
2025-08-01, 19:46
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Detta skulle vara ett bra tillfälle för EU att locka till sig kapital och investeringar som annars hade gått till USA, men EU avvecklar ju sin energiproduktion och reglerar sönder allting istället.

EU och Kanada håller i detta nu på med utökningar av CETA-avtalet angående energi. Kanada säljer nog hellre mot EU än via "tidigare handelsvägar" av skäl inte endast kända för dem.

Det pågår garanterat liknande förhandlingar överallt men det basuneras inte ut i media.
Citera
2025-08-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Hur mycket av det var Trumps stora ökning av anställda inom ICE? Eller är den uppgiften lika mycket FALSK som de ursprungliga siffrorna om nya jobb?
Det var känt redan INNAN att Trump är en storbedragare som inte går att lita på.
Nu har Trump gjort att det inte går att lita på avtal med USA HELLER.
Trumps idiotiska uträkning är känd.
Hur mycket tullinkomster behövs för att täcka upp underskottet USA har i handelsballansen med respektive land. Omräknat till procent av importen.
Det är de ju INTE ens för (en del) av de 8 USA påstår är klara...
Trump har redan pratat om 200 % tullar på mediciner...
Fast Trump har även pratat om att sänka medicinkostnader med 1500 % vilket är omöjligt eftersom det inte går att sänka med mer än 100 %
så jag undrar om Trump ens förstår vad procent är...
Du hade rätt för en gångs skull!!!
Jag visste inte att "inte lika med" skrivs så OLOGISKT nu för tiden. Eftersom original är ett sträck SNETT över = borde det ju skrivas /= istället.
Och så utgick jag ifrån att du hade fel igen eftersom du har det ofta
Som fel av dig nu igen

Jag tänker en massa på annat. T ex på fotboll och mina företag.

Jag tror vi får börja titta på Trumps popularitetssiffror. Jag har inte gjort det på mer än ett halvt år. Jag tror faktiskt hans popularitet inom USA bara ökar när han TULLAR...Han har arbetarna med sig och kanske jobben räddas. På med fracken och starta fracking om det lönar sig. Just nu känns det som om Trump har medvind även om han misslyckas skapa fred i Ukraina. Oljepriserna är kanske just nu för låga för fracking men vi får se. Drill, baby drill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in