2025-05-08, 15:17
Medlem
wwrs avatar
Storbritannien skriver handelsavtal med både USA och Indien.

EU planerar hämndtullar

https://www.theguardian.com/politics/2025/may/08/keir-starmer-statement-us-trade-talks-donald-trump
Citera
2025-05-08, 17:19
Medlem
GustavAnders avatar
Fantastiskt!
Otroligt! Seger!!

" handelsavtal " mellan USA och GB

Men innan Trump fanns det redan handel, nästan frihandel.
Det som korkade maga utropar som en seger är sämre än det som fanns tidigare.
Citera
2025-05-08, 17:41
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Fantastiskt!
Otroligt! Seger!!

" handelsavtal " mellan USA och GB

Men innan Trump fanns det redan handel, nästan frihandel.
Det som korkade maga utropar som en seger är sämre än det som fanns tidigare.
Vi vet inga detaljer ännu, kan vara vad som helst.
Citera
2025-05-09, 12:05
Medlem
whogivesafucks avatar
Nu börjar han tydligen prata om att han skall sänka tullarna mot Kina. Börjar det brinna under röven på honom nu när han ser effekterna av det han ställt till med?
Ursäkterna lär följa.
Citera
2025-05-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det har jag inte sagt. Jag har pekat på ovilja då det innebär att en hel familj måste flytta och att då kanske maka/make blir arbetslös i stället.

Visst förekommer det att en del flyttar 100 mil. Typiskt då ungdomar. T ex från Norrland till Stockholm.
Jag själv har flyttat 100 mil för att gå utbildning. Men som ensamstående ungdom då.

Men tittar jag där jag växte upp så har de i min grundskoleklass knapp klarat av att flytta till annan stadsdel i samma stad. Det är det jag talar om. Dom går hellre arbetslösa än flyttar till grannkommunen.

Det va det du skrev!
Dina personliga känslor och upplevelser har ingenting med att göra hur det fungerar i usa
Citera
2025-05-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det va det du skrev!
Nej, nu berättar du bara för alla att du inte klarar av att läsa en enkel mening och få det rätt.

Detta påstod du: Det va ett svar på att du påstod att inget flyttar 100 mil för att få jobb

Men detta var vad jag skrev: Och givet avstånden så drar sig folk för att flytta 100 mil för att ta ett nytt jobb.
Citera
2025-05-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nu börjar han tydligen prata om att han skall sänka tullarna mot Kina. Börjar det brinna under röven på honom nu när han ser effekterna av det han ställt till med?
Ursäkterna lär följa.
Det beror nog på att man i Kina inte visar något intresse till diskussioner så länge Trump håller astronomiska tullar.

Kina synar helt enkelt, och så visade det sig att Trump bara bluffade.
Citera
2025-05-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Svårt att diskutera med någon som dig.
Den som bara klarar känslosvammel får det ju svårt. Så är det.

Citat:
Vet inte vad som försiggår i din hjärna
Rationellt tänkande baserat på fakta, kallas det.

Citat:
men du verkar mer oförstående om världen än jag trodde.
Dina skriverier visar inte att du har vare sig kunskaper eller erfarenheter att avgöra det.

Som du ser blir det mest bara personangrepp från dig när du exponeras för rationellt tänkande.

Citat:
Anledningen till att de tar jobben är för att det inte finns några andra, och det är något som en sådan som dig borde vara väldigt ödmjuk inför då du verkar typexemplet på medelmåtta som bara blivit serverad av samhället. Universitetet är bara medelmåttigt. Ett dagis.
Det finns tvärtom ganska gott om lediga jobb i USA. Många högavlönade dessutom.

Men man skall kunna leverera motsvarande värde också. Den som packar kassar på Walmart kan inte leverera så mycket mer värde. Och då är detta ett ok jobb för dom.
Eller så är det någon studerande ungdom som vill ha ett extraknäck några timmar i veckan. Och då är detta en bra deal.

Med lite mer kunskaper om verkligheten hade du redan förstått detta.

I en region kan man bara konsumera så mycket värde man producerar.
Att öka på lågavlönad industriproduktion och minska högavlönad tjänsteproduktion kommer bara sänka levnadsstandarden.
Citera
2025-05-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Storbritannien skriver handelsavtal med både USA och Indien.

EU planerar hämndtullar

https://www.theguardian.com/politics/2025/may/08/keir-starmer-statement-us-trade-talks-donald-trump
Det står inget om strafftullar, det är nog något du själv hittat på. Däremot framgår att avtalet betyder att USA får behålla tullfrihet på de flesta områden medan britterna får tillbaka tullfrihet på några specifika områden men i övrigt gäller 10% Detaljernna är ännu inte specificerade så det kommer nog ta några år.

Avtalet med Indien består för britternas del i att Indiens tull på whisky och gin sänks från 150% till 75% och tullen på brittiska bilar sänks över tid. Så ingen frihandel direkt.
Citera
2025-05-09, 13:37
Medlem
wwrs avatar
Vad jag kunnat se så måste SSAB:s amerikanska kunder betala 25% tull på det stål SSAB och andra europeiska stålverk exporterar. Men de som köper brittiskt betalar bara 10%. Gäller även aluminium. Stämmer inte det?
Senast redigerad av wwr 2025-05-09 kl. 13:41.
Citera
2025-05-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Ursäkterna lär följa.

Jag önskar verkligen att hans röv brann konstant men några ursäkter kommer aldrig ur den munnen. Det enda bra som nånsin kommer att komma ur hans mun är hans sista andetag.
Han sover säkerligen inte illa på grund av tarifferna och ekonomin, han förstår inte ens nu hur de verkligen fungerar och det påverkar inte hans plånbok. Dessutom är allting alltid någon annans fel.

När opinionssiffrorna kom och han låg på 39-44% kallade han det för fake news och han skulle stämma alla som presenterade falska siffror.
Innan han tillträdde och det var Bidens ekonomi som var strålande så kallade han det för sin egen ekonomi. Nu drygt tre månader in när ekonomin faller så skyller han i stället på Biden. Det senaste var att ha sa att det som är bra med ekonomin nu (finns det något?) är hans förtjänst och det som är dåligt är Bidens fel.

Angående tarifferna och avtalen så kommer han att presentera sin sedvanliga ordsallad samt skylla på fake news och på Biden och hävda att resultaten kommer senare. Det är alltid senare.
Dessutom så bryr han sig inte om annat än att fylla sina egna, släktens, och miljardärernas fickor genom att utnyttja sitt ämbete maximalt genom sitt memecoin, andra kryptobedrägerier och sådant som givetvis pågår bakom stängda dörrar som vi inte vet något om. Det kan inte bli mer korrupt men kongressen sitter på sina händer och är tysta och eftersom republikanerna är i majoritet och böjer sig för allt som kejsaren säger och gör händer ingenting.

Det andra han sysselsätter sig med är att försöka upphöja sig själv till skyarna genom en militärparad för sisådär en miljard på till hans ära på sin födelsdag och försöka fixa in sig bland presidenterna på Mount Rushmore. Eller beställa ett nytt Air Force One med guldinredning.
https://www.congress.gov/bill/119th-congress/house-bill/792
Citera
2025-05-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej, nu berättar du bara för alla att du inte klarar av att läsa en enkel mening och få det rätt.

Detta påstod du: Det va ett svar på att du påstod att inget flyttar 100 mil för att få jobb

Men detta var vad jag skrev: Och givet avstånden så drar sig folk för att flytta 100 mil för att ta ett nytt jobb.

Ja, du har ingen aning om att folk drar sig för att flytta.
Själv tror jag att många kan tänka sig att flytta för att få ett bättre liv

Du som är en söndercurlad svensk har ingen aning om hur de tänker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in