2025-08-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Nödläget har godkänts av Högsta Domstolen, tror jag. Fast det gällde utvisning av illegala med vissa förbehåll. Har inte sett någon slutgiltig dom vad gäller tullarna. Det har varit en hel del överklaganden eller stämningar på den punkten.
Det ska väl upp i en domstol snart har jag för mig. Då HD blivit bruntungat så spelar det nog mindre roll vad beslutet blir nu i den lägre domstolen. HD klubbar säkert igenom Trumps rätt att sätta tullar till slut
Citera
2025-08-01, 16:35
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Ja, du är nog lite virrig allt...
Ingen i tråden har påstått att inga avtal finns. Inget avtal är däremot ännu juridiskt bindande fullt ut. Det är en viss skillnad på de båda yttrandena som jag är tämligen säker på att även du förstår.

Ta nu en kopp gott, starkt kaffe och läs en god bok. Jag rekommenderar gärna denna för den som är lite novis på området. https://www.larcier-intersentia.com/en/customs-duties-9781839705632.html

Om du nu skall sänka tråden med ovidkommande teknikaliteter så tycker jag att vi återgår till huvudfrågan. Är avtalet med EU (det som existerar) bra som en överväldigande majoritet av bedömarna säger eller inte? Är det inte rent av fantastiskt bra och ett av dom bästa USA förhandlat fram? Du kan hålla i din snuttefilt medans du erkänner Trumps förkrossande framgång ifall det känns bättre.
Citera
2025-08-01, 16:54
Medlem
Zeta9s avatar
Det så kallade handelsavtalet mellan USA och EU är ”det värsta avtalet man kan tänka sig”, säger den norska statsvetaren Glenn Diesen. Det är helt förnuftsvidrigt, anser han.

Intervju med Judging Freedom.

https://www.youtube.com/watch?v=h8qyq4cokgM
Citera
2025-08-01, 16:54
Medlem
Fentanylkrisen ledde nog initialt till att Trump deklarerade ett nödläge vilket rättfärdigade tullar mot Kanada och Mexiko med stöd av IEEPA. Samtidigt har tullar mot andra länder motiverats av handelsobalanser eller geopolitiska spänningar vilket har gjort användningen av IEEPA för tullar kontroversiell och kritiserad för att tänja på lagens ursprungliga syfte.
Senast redigerad av 2006 2025-08-01 kl. 17:02.
Citera
2025-08-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det var nog fentanylkrisen som initialt utlöste ett nödläge i USA, vilket ledde till att Trump använda International Emergency Economic Powers Act (IEEPA) för att införa tullar på import från bland annat Kanada och Mexiko. Sedan dess har Trump fortsatt att använda detta nödläge för att införa tullar mot andra länder, men med andra förklaringar och orsaker.
Att utlysa nödläge är mycket vanligt när man vill ta total kontroll över politiken. Då kan presidenten mer eller mindre styra med diktat.
Citera
2025-08-01, 17:04
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Om du nu skall sänka tråden med ovidkommande teknikaliteter så tycker jag att vi återgår till huvudfrågan. Är avtalet med EU (det som existerar) bra som en överväldigande majoritet av bedömarna säger eller inte? Är det inte rent av fantastiskt bra och ett av dom bästa USA förhandlat fram? Du kan hålla i din snuttefilt medans du erkänner Trumps förkrossande framgång ifall det känns bättre.

Att du kallar de allra viktigaste delarna i ett handelsavtal, dvs ratificerande från båda parter, för ovidkommande teknikaliteter visar på en enorm okunskap i trådens ämne.

Som sagts, njut av en god bok, gärna i eftermiddagssolen. Förslagsvis i hängmattan tillsammans med en god valfri dricka nu när dagen lider mot kvällning.

Du och jag kommer inte gräva några kaninhål tillsammans.
Citera
2025-08-01, 17:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Eftersom USA befinner sig i "nödläge" gentemot omvärlden gäller presidentens order. Datumet från när det gäller är det som står i ordern om det inte står omedelbart exempelvis. Jag vet inte men jag tror han skriver ordern på det datum han sagt det ska gälla ifrån och då använder sig av "omedelbart". Det finns exempel på skeppning som hade "normaltull" då det lämnade hamn, var 50% dyrare på vattnet för att slutligen vara 20% dyrare när det nådde destination för att Trump skrivit ordrar under tiden. Jag kan bara inte komma på var jag läste det. Men det måste varit snurrigt på kontoret för importören ett tag.

En gång efter tullar på Kina så gällde de nya reglerna när fartygen lämnade Kina; d.v.s. de fartyg som var på havet fick den gamla lägre tullsatsen. Men jag vet inte om det är en generell regel.
Citera
2025-08-01, 17:52
Medlem
Kommerskollegium har sammanställt:
Frågor och svar om handeln med USA
https://www.kommerskollegium.se/HandelnmellanUSAEU/hur-paverkas-svenska-foretag-av-usas-tullar/
Citera
2025-08-01, 18:13
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En gång efter tullar på Kina så gällde de nya reglerna när fartygen lämnade Kina; d.v.s. de fartyg som var på havet fick den gamla lägre tullsatsen. Men jag vet inte om det är en generell regel.

Kan ju varit skillnad på ett som inte lämnat hamn. Jag har ingen jättekoll på hur de tillämpar regler eller om reglerna varierar likadant som tullarna. Det var något jag läste för ett bra tag sedan i förbifart.
Citera
2025-08-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du är nog den enda som tycker att detta är förutsägbart. Ingen håller de här avtalen för något bestående och inget litar på att detta kommer lugna ner sig.

Det är som att Trump vaknar och beroende på humör och blodsocker så tar han en slev på måfå och rör om i en gryta i närheten och så ser vad som händer. Det uppskattas knappast av någon. Varken nu eller i längden och det är inte många som tror att det kommer leda till något positivt.

Trump kanske tycker att han styr och ställer men i själva verket ser man hur andra, små och stora, stater låter honom vifta och sparka en bra stund innan de blandar sig. Lite som man gör med ett trotsigt barn. De vet att det inte är lönt att blanda sig när han tar de värsta brösttonerna och tiden har visat att han till slut börjar förhandla med sig själv och skjuta upp beslut.

Avtalen är bra för USA.

Tror därför man kommer att hålla dem under lång tid framöver åtminstone.
Citera
2025-08-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men Europa har innovationsrika länder som exempelvis Danmark. Och energifrågan borde vi kunna lösa utan att tillväxten hämmas i den omfattningen. Men jag skall studera läget bättre.

Eu är den stora spelaren och är anti-innovation och företagsdödare genom dyr energi och byråkrati.

Stora länder som Frankrike, Italien och numera Tyskland går trögt.

Befolkningen vill nog att det ska gå dåligt. Något slags självskadebeteende.
Citera
2025-08-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad vi framför allt har lärt oss sedan Trump blev president är att avtal och lagar inte är värda pappret som de står på. Det är vad han säger som gäller och han kan ändra sig från dag till dag.

Finns det något avtal som inte har respekterats ?

Vilket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in