Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Konstigt nog passar mina "gissningar" ihop med kända fakta.

Det kan man inte direkt säga att sneddarseglarnas påhittade historia gör.

Men, alla blir lyckliga på sitt. Alla ska trivas!

Jasså vart i materialet kan man läsa om detta vittne som sett Engström lufsa i gränden och tro att Engström är GM ?

Har någon polis påstått sig neka Engström?

Har du bevis för att Engström varit inne på Bohemia?

Ta fram fakta nu..
Citera
2025-07-31, 17:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, det är bara du som inte kan läsa Roland Bergströms förhör ordentligt.

Roland antyder ganska kraftigt att det inte är från väktarna han fått uppgiften om att SE passerat den inre skjutdörren:

Och jag trodde att han hade stannat ute hos vakterna när han kom tillbaka. Men jag har fått information här av vårt folk, säkerhetsfolk att han har gått in genom skjutdörrarna men inte ens dom har han öppnat med vårt kort utan det tyder på att vakterna skulle öppnat den dörren åt honom också så han gått in.

Han gör alltså åtskillnad mellan ”säkerhetsfolk” och ”vakterna”. Och han säger att det ”tyder” på att vakterna öppnat den dörren. Det låter inte som att han fått den uppgiften direkt från vakterna.

”Säkerhetsfolk” betyder sannolikt PH.

Säkerhetsfolk = väktarna.

PH var utredare av försäkringsfrågor.

Det är Anér som kallar honom säkerhetsansvarig.
Citera
2025-07-31, 17:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Säkerhetsfolk = väktarna.

PH var utredare av försäkringsfrågor.

Det är Anér som kallar honom säkerhetsansvarig.

Dina ständiga tvärsäkra gissningar förstör bara tråden.

Om det inte är PH som RB menar kan det mycket väl vara säkerhetschefen. Notera att han använder både ”säkerhetsfolk” och ”vakterna” i samma mening och även säger ”vårt säkerhetsfolk”. Det rimmar illa med väktarna, som inte var anställda av Skandia utan Securitas.
Citera
2025-07-31, 17:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jasså vart i materialet kan man läsa om detta vittne som sett Engström lufsa i gränden och tro att Engström är GM ?

Har någon polis påstått sig neka Engström?

Har du bevis för att Engström varit inne på Bohemia?

Ta fram fakta nu..

För mig var det nytt att vittnet verkar se SE djupt inne i gränden, ungefär som att han garderar sig mot att ha blivit sedd av LJ. Sedan kanske SE insåg att han inte kunde inkludera trappen i sitt förväxlingstrolleri ...

Well done. Det går att hitta nyheter, bara man läser noga!
Citera
2025-07-31, 17:43
Medlem
Citat:
För mig var det nytt att vittnet verkar se SE djupt inne i gränden, ungefär som att han garderar sig mot att ha blivit sedd av LJ. Sedan kanske SE insåg att han inte kunde inkludera trappen i sitt förväxlingstrolleri ...

Well done. Det går att hitta nyheter, bara man läser noga!

Två saker här är bra !

Språngmarschen var alltså anledningen till att bli förväxlad

Det andra är mer subtilt men Engström påstår ju lite senare att han tvärnitar vid Luntmakargatan men då har han släppt detta vittne eftersom det annars blir helt korkat att bli förväxlad..

Så varför springer han inte till trappan vid senare förhör...Då krockar han med Poliserna

Varför kom aldrig detta vittne fram som förväxlade Engström inne i gränden springandes ?

MOP Spanaren har ju ofta lyft fram YN med sällskap eller Delsborn som detta vittne...

Jaha hur fan skulle dom förväxla Engström med GM..

Nej , detta blev ett ytterligare bevis för att Språngmarschen är skapad så Engström kunde skapa ett vittne som sen kunde förväxla honom
Citera
2025-07-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Nej , detta blev ett ytterligare bevis för att Språngmarschen är skapad så Engström kunde skapa ett vittne som sen kunde förväxla honom

Så är det. En ny pusselbit har hamnat rätt.
Citera
2025-07-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så är det. En ny pusselbit har hamnat rätt.

Den uppgiften var bra av dig !

Det är faktiskt en liten och viktig detalj som skapar nytt ljus på hur förväxlingen började skapas..
Citera
2025-07-31, 20:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Idiot = du.

Du är överlägsen etta i intellektuell ohederlighet i tråden. Ingen annan lägger fram lika många tvärsäkra gissningar när det finns flera alternativ. Och till skillnad från en del som kanske har glimten i ögat är du alltid gravallvarlig.

Skandia hade både outsourcade väktare och eget säkerhetsfolk. Om RB då säger ”vårt säkerhetsfolk” är det fullt möjligt att han menar ”vårt säkerhetsfolk” och inte väktarna.

Hur är det möjligt att det var någon annan än väktarna? Endast de var där, och endast de kan veta om SE gick in innanför de inre dörrarna.

Det enda "säkerhetsfolket" på plats var väktarna, HO och ALG.
Citera
2025-07-31, 21:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Dispyten handlade om huruvida det framgår av materialet att GM sneddade in vid annonspelaren.

Och användaren ursprungligen har föredömligt förklarat att det inte framgår av materialet.
Exakt var på den här sträckan han sneddade in kanske är svårt att säga. Anledningen till att han först gick på trottoarens utsida var väl att han ville undvika att exponera sig i onödan (risken att makarna Palme skulle titta bakåt, mötet med Nicola F, folket som jobbade i lokalerna osv.). Det var mörkare där ute vid vägbanan än närmare husväggen (ljuset från skyltfönstren). Skulle tro att han gick därute nära vägbanan så länge som möjligt innan han sedan fick anledning att snedda in (minns inte vad han själv sade, men det var väl att han skulle ha sneddat in strax innan södra reklampelaren?).
Citera
2025-07-31, 22:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Hur är det möjligt att det var någon annan än väktarna? Endast de var där, och endast de kan veta om SE gick in innanför de inre dörrarna.

Det enda "säkerhetsfolket" på plats var väktarna, HO och ALG.

Uppgiften kan naturligtvis ha förmedlats till RB i andra hand.

Vi vet att Skandia hade ett eget säkerhetsfolk som inte bestod av de outsourcade väktarna. Och om en Skandia-anställd är misstänkt för Palmemordet tror jag inte att Skandias ”säkerhetsfolk” är helt ointresserade. ”Säkerhetsfolket” kan naturligtvis ha hört sig för med väktarna och spridit det vidare till RB.

Igen, RB säger genomgående ”vakterna” när vi vet att han pratar om dem. Men på just det här stället säger han alltså ”vårt säkerhetsfolk”. Och han har själv inte koll på om vakterna släppt in SE förbi den inre dörren. Vilket han kanske borde haft om han själv frågat dem om det.

Det kan heller inte uteslutas att RB trodde att PH ingick i ”säkerhetsfolket”. En före detta polis som håller i Skandias interna utredning av SE. Och sett till PH:s personlighet tvekade han säkert inte att låta alla veta att han varit polis.

Här behandlar RB nästan samma sekvens igen. Var och en får bedöma om det låter som om väktarna själva sagt till RB att de släppt in SE bakom kulisserna, eller om RB försöker lista ut det genom andrahandsuppgifter och datasystemet:

Men tanken är att man ska öppna dörren med kortet när man går in här. Och vi ska ha möjlighet i efterhand att kunna se som har gått in i huset med kortet. Framför allt på sådana tider då lokalerna är obemannade.

Och när han då gått ut klockan 23:19 här och sedan hade han också sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen. Det var av ren nyfikenhet.

Men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet. Och det här är då ett bekymmer vi har med vakterna här, de känner en del, en hel del av våra anställda, känner en del ganska väl, framförallt de som jobbar över lite grann då och då, och då när dom står utanför så är dom bussiga och öppnar innefrån.

F: Trycknappssystem då..

B: Ja, precis. Och vad jag förstår så måste det ha skett så. Per Häggström har ju pratat med mig om det här också och jag har sagt att jag vet inte.

Men det tycker jag att vakten skulle få svara på, om det är möjligt att dom har gjort så.
Senast redigerad av Knattarna 2025-07-31 kl. 22:07.
Citera
2025-07-31, 23:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Uppgiften kan naturligtvis ha förmedlats till RB i andra hand.

Vi vet att Skandia hade ett eget säkerhetsfolk som inte bestod av de outsourcade väktarna. Och om en Skandia-anställd är misstänkt för Palmemordet tror jag inte att Skandias ”säkerhetsfolk” är helt ointresserade. ”Säkerhetsfolket” kan naturligtvis ha hört sig för med väktarna och spridit det vidare till RB.

Igen, RB säger genomgående ”vakterna” när vi vet att han pratar om dem. Men på just det här stället säger han alltså ”vårt säkerhetsfolk”. Och han har själv inte koll på om vakterna släppt in SE förbi den inre dörren. Vilket han kanske borde haft om han själv frågat dem om det.

Det kan heller inte uteslutas att RB trodde att PH ingick i ”säkerhetsfolket”. En före detta polis som håller i Skandias interna utredning av SE. Och sett till PH:s personlighet tvekade han säkert inte att låta alla veta att han varit polis.

Här behandlar RB nästan samma sekvens igen. Var och en får bedöma om det låter som om väktarna själva sagt till RB att de släppt in SE bakom kulisserna, eller om RB försöker lista ut det genom andrahandsuppgifter och datasystemet:

Men tanken är att man ska öppna dörren med kortet när man går in här. Och vi ska ha möjlighet i efterhand att kunna se som har gått in i huset med kortet. Framför allt på sådana tider då lokalerna är obemannade.

Och när han då gått ut klockan 23:19 här och sedan hade han också sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen. Det var av ren nyfikenhet.

Men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet. Och det här är då ett bekymmer vi har med vakterna här, de känner en del, en hel del av våra anställda, känner en del ganska väl, framförallt de som jobbar över lite grann då och då, och då när dom står utanför så är dom bussiga och öppnar innefrån.

F: Trycknappssystem då..

B: Ja, precis. Och vad jag förstår så måste det ha skett så. Per Häggström har ju pratat med mig om det här också och jag har sagt att jag vet inte.

Men det tycker jag att vakten skulle få svara på, om det är möjligt att dom har gjort så.

Det låter långsökt. RB: "han har tydligen gått in i lokalerna och druckit kaffe säger dom". Dom kan knappast syfta på några andra än HO och ALG.

Det där med "säkerhetsfolk" är troligen bara en variation på "väktarna".
Citera
2025-07-31, 23:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Exakt var på den här sträckan han sneddade in kanske är svårt att säga. Anledningen till att han först gick på trottoarens utsida var väl att han ville undvika att exponera sig i onödan (risken att makarna Palme skulle titta bakåt, mötet med Nicola F, folket som jobbade i lokalerna osv.). Det var mörkare där ute vid vägbanan än närmare husväggen (ljuset från skyltfönstren). Skulle tro att han gick därute nära vägbanan så länge som möjligt innan han sedan fick anledning att snedda in (minns inte vad han själv sade, men det var väl att han skulle ha sneddat in strax innan södra reklampelaren?).

Du prickar in något viktigt här. "Tensonmannen" / GM / SE i stealth-mode.

Inte minst att han ville undvika att bli sedd från receptionen när han passerade Sveavägen 44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in