Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
Det er en annen sak, at gjerningspersonen(e) kan være serieforbryter(e), som har benyttet samme krypto-oppsettet i mange andre forbrytelser (narkotika/svindel/utpressing/kidnapping). Men passordet "Anne", som har blitt benyttet, tyder på at gjerningspersonen(e) ikke tilhører Hagen-familien.
Det vil likevel være en planlagt kriminell handling.
Det gir ingen mening å benyttet "Anne" som passord, ved opprettelsen av kryptokontoer ett halvt år i forveien, dersom drapet på "Anne" i denne saken var et affektdrap.
Passordet, "Anne", tyder på at gjerningspersonen(e) ønsket å sette TH i en felle.
Derfor er det vanskelig å vurdere om motivet er personlig eller økonomisk. Kanskje det er begge deler?
Jeg lurer på hvor den fårepelsen i entréen kom fra?
Frem til det ble kjent at "Anne" ble brukt som passord, hadde jeg en teori om at noe hadde skjedd i affekt og så dekt over. Hvilken annen planlegging som er gjort, kjenner vi ikke til, men noe må det har vært siden den/de som har utført dette ikke har blitt tatt.
Det er nok gjennombrudd i kryptosporet eller at den ukjente DNAet blir identifisert som kan føre saken fremover nå.
Selv om spor på åstedet kan tyde på at AEH ble drept, er det ikke sikkert det var meningen. Hun kan ha satt seg mer til motverge enn det var tenkt eller at hun har fått hjerteinfarkt eller lignende. Dette må holdes åpent som et alternativ.
Jeg har hatt en teori om RU, selv om han er sjekket ut, er innblandet på en måte. Jeg tviler på at TH har fått til å overføre kryptovaluta som trusselbrevet sier uten hjelp. Og han skulle ikke kontakte politiet for hjelp. For å utføre en slik plan om kidnapping og få penger, måtte kidnapperne sørget for at TH eller noen han kjenner har kunnskap om kryptovaluta. Jeg tror at RU kan enten være sendt for å vise sin "store" kunnskap om kryptovaluta for at TH skulle kontakte han da han leste brevet for å unngå å gå til politiet. Et annet alternativ kan være at noen andre visste at RU viste sin kunnskap om krypto til TH, og antok at TH tok kontakt med RU etter å ha sett brevet.
Som kidnapper sender man ikke trusselbrev til en 70-åring der kravet kun kan innfris om man har en del kunnskap om kryptovaluta.
Og jeg ser ikke logikken i at TH skal ha regissert alt der trusselbrevet inneholder krypto når han ikke kan noe om det og får overført. Det er det samme som at han tvinger seg selv til å gå rett til politiet selv om han ville hatt mer igjen for å betalt i stillhet og ventet.
Hvis jeg var TH og skulle planlagt noe lignende, hadde jeg etter å ha lest brevet kontaktet noen med kryptokompetanse(RU eller TEH), for å betale(for gjennomføring av drapet). Etter å ikke fått svar eller noe skjedde, så kontakter man politiet, og man har sikret seg et forsprang at spor var utfordrende å finne. Samtidig kunne man spilt på at det står at man er under overvåkning og ikke kan gå til politiet.
Man kan si at det går relativt kort tid fra TH kommer hjem og til han kontakter politiet. Man er ikke sikker på at det ligger spor eller noe som føres tilbake til han. Han har sikret seg bedre om han kunne dratt ut tiden med påskudd av at han var redd og ikke kunne kontakte politiet.