Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Kineserna byggde historiskt murar i norra Kina, för att skydda sig mot nomadfolks rövartåg ner i det välmående Kina.
("Kinesiska muren" är en serie med ett 10-tal olika murar.)
Det är mycket mer troligt kineserna återigen gör (hela)Korea till en kinesisk lydstat, som det nästan alltid varit historiskt!
Just den ryska delen av Manchuriet är till största delen vildmark. Det bor bara några enstaka miljoner där, området är alltså extremt glest befolkat och ganska fattigt. Det är ingenting att bygga murar gentemot.
När det gäller Nordkorea så är det väl mest intressant hur det går med Vladivostock som ju är den enda icke-kinesiska eller sydkoreanska staden i närheten av Nordkorea. Det är också via denna ganska lilla gränssträcka mot Ryssland som Nordkorea och Ryssland självständigt utan inblandning från Kina kan idka handel via järnväg.
Det är också denna lilla gränssträcka som gör att man säger det finns bara ett land mellan Nordkorea och Finland. Lite kul kuriosa.
Nordkorea lär bli väldigt arga på Kina om Kina skulle ta över den ryska delen av Manchuriet, för då blir det såklart kinesiskt gräns hela vägen och Nordkorea klipps av från sin direktförbindelse med moskvastaten.
Som jag förstått det så ligger inte Vladivostock i Manchuriet utan är en annan del rent geografiskt så därför skulle rent tekniskt staden kunna kvarstå i moskvastatens ägo, men historiskt sett så finns det flera motiv att grannländerna vill/kan/bör/ska ta över området Primorskij kraj.
Området tillhörde Kina på 1800-talet och erövrades av tsarRyssland 1860.
Nordkorea har inga historiska kopplingar.
Japan ockuperade området under första världskriget, men har inga anspråk och bör inte heller ha det.
Ryssland, självklart de vill behålla Primorskij kaj då det är en viktig hamnstad och livlina till Nordkorea som är en av ytterst få allierade.
I mina ögon så är det mest Japan och USA som inte vill se Kina expandera och ta över ryska Manchuriet och Primorskij kraj. För Primoskij kaj kanske man diskuterar självständighet och eget land, men med bara 1,8 miljoner invånare så blir det svårt.
Om Kina skulle ta över Vladivostock, så skulle en hamn öppnas med enorma fördelar för handeln mellan Kina och Japan i fredstid vilket förmodligen även skulle gynna hela området Manchuriet. Ett samarbete mellan Kina och Japan på det sättet skulle gynna länderna väldigt mycket, såpass mycket att jag tror USA skulle nästan löpa amok av bara tanken.
I krigstid skulle möjligen Kina kunna dominera i Japanska havet, men då har de bara en hamn medan Japan och Sydkorea har många. Så jag tror inte det är någon direkt fördel.
Ärligt så i ett längre perspektiv så måste Nordkorea någon gång förändras. Om så sker så tror jag att Kina blir mer positivt om man lever i fred, har tillgång till Manchuriet och en hamn Vladivostock. Finns liksom ingen anledning att bråka med vare sig Nordkorea, Sydkorea eller ett Korea förutom i ett världskrig.
Detta är lite vad jag tror. Att om Kina tillåts att expandera på Rysslands bekostnad när moskvastaten kollapsar, så ökar möjligheterna till både en fredlig samvaro i området mellan länderna Kina, Nordkorea, Sydkorea och Japan. Handeln kan blomstra med bra handelsvägar för alla parter. Eventuellt i framtiden öppnar sig Nordkorea och förblir antingen ett självständigt land eller så slår de ihop länderna till ett Korea (dock ingen lätt process!!).