2025-07-29, 19:06
Medlem
rex144s avatar
Visst fick de konkurrens till Ozempic och Wegovy men de har väl andra läkemedel och licenser som de tjänar pengar på.
Kan de bli uppköpta?
Kan de vända trenden eller kommer de stagnera?
2025-07-29, 19:23
Avstängd
1871s avatar
(FB) Novo Nordisk - NOVO B (Danmark)
2025-07-29, 19:24
Medlem
Det har ju varit tal om att deras läkemedel kan ge svåra biverkningar. Om så är fallet kan tillståndet att saluföra dessa komma att dras in och bolaget blir i princip värdelöst. Slut på framgångssagan i sådant fall.
2025-07-29, 19:57
Medlem
Adelsdams avatar
Novo Nordisk råkade ut för ungefär samma sak som tidigare hände Nibe. Ett i grunden bra och högt värderat bolag går starkt under en period och blir extremt uppmärksammat i media varvid "småspararen" dyker upp i slutskedet av kursrusningen och driver upp kursen lite till tills den blir så övervärderad att bolaget till slut inte kan leverera i enlighet med de högt ställda förväntningarna. En serie dåliga nyheter får folk att sälja av och aktiekursen går in i en ond cirkel.

I Nibes fall var det miljöhajpen under Covid som drev upp kursen till skyarna. Nibe är en av de mest ägda aktierna på Avanza och jag gissar att det finns mängder med småsparare som "köpt dippen" och försöker komma ur innehavet men kursen har bara fortsatt ned. I enlighet med sunk cost fallacy sitter de kvar med sina aktier.

I Novos fall var det fettbubblan som sprack och ett antal dåliga beslut verkar ha påverkat distributionsmöjligheterna. Läkemedelsmarknaden är extremt komplex och det krävs stor expertis för att kunna göra välgrundade bedömningar av marknaden och företagen som verkar på den.
2025-07-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Visst fick de konkurrens till Ozempic och Wegovy men de har väl andra läkemedel och licenser som de tjänar pengar på.
Kan de bli uppköpta?
Kan de vända trenden eller kommer de stagnera?

Dagens industri tipsade sina läsare om NoVo i februari och säg den som fortsatt köpvärd…
2025-07-29, 21:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dagens industri tipsade sina läsare om NoVo i februari och säg den som fortsatt köpvärd…

DI snackar en massa skit, är min erfarenhet. Jag testade en provprenumeration i vintras men blev besviken. De har ringt och mejlat en masse sen dess för att få tillbaka mig som prenumerant, men jag nobbar dem. Att de är så enträgna säger kanske nåt om att de har svårt att behålla och locka nya läsare. Att de anställt från topp till tå beslöjade somaliskor för att göra filmade inslag - och på så sätt rättfärdigar det institutionaliserade, kulturella kvinnoförtrycket - gör mig inte vänligare inställd till DI (men kanske lockar det nån förvirrad woke-aktivist, vad vet jag?).

Affärsvärlden känns betydligt seriösare. Rejäl rabatt som Avanzakund får man också.
2025-07-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
DI snackar en massa skit, är min erfarenhet.
Bäst är att göra precis tvärtemot de tips man ser i den blaskan.
2025-07-29, 21:52
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Novo Nordisk råkade ut för ungefär samma sak som tidigare hände Nibe. Ett i grunden bra och högt värderat bolag går starkt under en period och blir extremt uppmärksammat i media varvid "småspararen" dyker upp i slutskedet av kursrusningen och driver upp kursen lite till tills den blir så övervärderad att bolaget till slut inte kan leverera i enlighet med de högt ställda förväntningarna. En serie dåliga nyheter får folk att sälja av och aktiekursen går in i en ond cirkel.

I Nibes fall var det miljöhajpen under Covid som drev upp kursen till skyarna. Nibe är en av de mest ägda aktierna på Avanza och jag gissar att det finns mängder med småsparare som "köpt dippen" och försöker komma ur innehavet men kursen har bara fortsatt ned. I enlighet med sunk cost fallacy sitter de kvar med sina aktier.

I Novos fall var det fettbubblan som sprack och ett antal dåliga beslut verkar ha påverkat distributionsmöjligheterna. Läkemedelsmarknaden är extremt komplex och det krävs stor expertis för att kunna göra välgrundade bedömningar av marknaden och företagen som verkar på den.

Jag trodde det var trumps tullar och bråket med Danmark som var problemet. Iom att de inte kommer att få en chans på den amerikanska marknaden och Eliy Lilly mfl. tar hela den kakan, ja då var halva uppsidan borta.

Alla vet att det är amerikanska flodhästar som behöver dessa läkemedel mest.
2025-07-29, 22:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Som sagt: (FB) Novo Nordisk - NOVO B (Danmark) ta frågorna där istället. /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in