Jag flög nyligen utomlands.
När jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så blippade det rött på mig. De ber mig att ställa mig vid någon scanner som visst ska skanna min kropp. Jag ser i någon skärm, att scanern visar att jag har något på ryggen strax under axeln. Då tog säkerhetsvakten på sig ett par handskar, men det jag reagerar på är att han i princip bara "petar till" på min rygg jättesnabbt, han kollade inte ens under min tröja vilket de väl får?
Hur som, vad kan det ha varit som gjorde att jag blev blippad rött? Och varför just på ryggen? Skulle min tröja ha haft nåt sprängämne?
...Du blir av alltså utvinkad efter första "bågkontrollen" det blippar till och och man tog en så kallad personlighetscanner på dig? - Den där halvsmala-saken som ser ut som att ha varit med sen 1983?
Det kan ha varit vad som helst som satt sig i kläderna.
Hur åkte du till [Flygplats] - Samma kläder hela vägen eller haft jacka, tröja eller vad som över dig?
Var med om samma sak för några år sedan och då drog jag slutsatsen att det var min klocka samt svett som syntes på skärmen. Var en varm dag och jag hade gått runt med ryggsäck på stan i några timmar och var rejält svettig på ryggen/skjortryggen.
För att säkerhetskontroller är en cirkus. Gamla tanter och små barn får sina kläder scannade efter spängämnen när Muhammed vandrar rakt genom kontrollen. Rent trams. Det är större risk att dö på IKEA än i ett flygplan.
Jag flög nyligen utomlands.
När jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så blippade det rött på mig. De ber mig att ställa mig vid någon scanner som visst ska skanna min kropp. Jag ser i någon skärm, att scanern visar att jag har något på ryggen strax under axeln. Då tog säkerhetsvakten på sig ett par handskar, men det jag reagerar på är att han i princip bara "petar till" på min rygg jättesnabbt, han kollade inte ens under min tröja vilket de väl får?
Hur som, vad kan det ha varit som gjorde att jag blev blippad rött? Och varför just på ryggen? Skulle min tröja ha haft nåt sprängämne?
Det har hänt mig flera gånger. Det är stickprov helt enkelt. Maskinen är inställd på att lysa rött med ett visst intervall.
Händer mig titt som tätt . Blir lätt stressad över flygplatser . Inte för att jag är rädd att flyga men för att jag inte direkt kan slappna av förens jag nått min gate. Så ser väll extra nervös ut.