2025-07-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du ska inte skriva när du dricker, vi kan inte utesluta skadligt bruk för dig när du uppenbart får minnesluckor, försök hitta igen någonstans jag skjutit mig själv med flit, jag är glad spiken inte träffa något ben eller något, det kändes som man drog ut ett långt hårstrå när läkaren drog ut den, sedan spola med saltlösning där han tryckte spolslangen genom handen vart spiken suttit några ggr för att spola rent, var en syn i sig, men fullt frisk direkt, märktes inte ens den suttit där, läkare förstod det var via jobbet jag skada mig o ville göra sin anmälningsplikt, men nå runt en som kan juridik det är inte det lättaste.

Du bör tänka på ditt drickande, minnesluckor är aldrig bra tecken på sunt drickande.
Allt jag refererar till har du skrivit själv, uppenbarligen är din demens eskalerande eftersom du har så grova minnesluckor.
Vi har alla sett tidigare att du skrivit obegripliga inlägg, men den här tar priset.
Men det är klart att det är senildementa som är rädda för sitt eget drickande som kan stödja myndigheter som missköter sig.
Men det är tätt beklämmande att ni faktiskt inte försöker förstå vad ni skriver själva och vad ni länkar till
2025-07-27, 17:59
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Nej tråden handlar om transportstyrelsen gjort fel via PEth värdet.

Det är alltså ni som ska bevisa här att TS gjort fel.

Det har du helt rätt i. Det enda vi ser är konspirationsteorier och killgissningar. Så länge det inte kommer fram något konkret och trovärdigt så har jag fullt förtroende för Transportstyrelsen.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-27 kl. 18:01.
2025-07-27, 18:01
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Jag har ingen information om att expertgruppen skall gå igenom de 40 återkallningar som gjordes under 2024. Har du en länk?

Men dessa fall är inte det mest intressanta, framtida praxis blir intressant att följa.

Samma här, vet inte var det kommer ifrån. Troligen ett missförstånd.

Citat:
I väntan på att de nya föreskrifterna träder ikraft inrättar Transportstyrelsen en särskild expertgrupp som får till uppgift att bedöma de ärenden som enbart innehåller ett fåtal PEth-tester och om de behöver kompletteras med ytterligare information från läkare eller en kontakt med patienten. Detta blir extra angeläget i ärenden som ligger nära gränsvärdet på 0,3 mikromol/l. Beslut om återkallelser enbart på grund av PEth-värden kommer därmed inte att fattas utan expertgruppens bedömning.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024/

Det här tolkar jag som att det gäller nya ärenden, inte de 40 från 2024.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-27 kl. 18:09.
2025-07-27, 18:10
Medlem
[quote=fakbab|92539621]
[/https://www.svd.se/a/zAJvwO/transportstyrelsen-sa-manga-korkort-har-aterkallats-efter-peth-testerna
2025-07-27, 18:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det har du helt rätt i. Det enda vi ser är konspirationsteorier och killgissningar. Så länge det inte kommer fram något konkret och trovärdigt så har jag fullt förtroende för Transportstyrelsen.
Nej, TS gjorde fel. Det är fullt med artiklar etc med forskare och andra relevanta experter som överbevisat detta. Utöver att TS var nu tvungna att puddla och
2025-07-27, 18:13
Medlem
[quote=Milla2025|92539701]
Citat:
[/https://www.svd.se/a/zAJvwO/transportstyrelsen-sa-manga-korkort-har-aterkallats-efter-peth-testerna
https://www.svd.se/a/zAJvwO/transportstyrelsen-sa-manga-korkort-har-aterkallats-efter-peth-testerna
2025-07-27, 18:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej, TS gjorde fel. Det är fullt med artiklar etc med forskare och andra relevanta experter som överbevisat detta. Utöver att TS var nu tvungna att puddla och

Majoriteten av dessa artiklar bygger på okunskap och missförstånd, exempelvis det där med att man tror att PEth-värdet skulle kunna visa hur mycket en person har druckit och när, att man inte förstår att PEth > 0,3 i första hand är ett kvalitativt mått och inte ett kvantitativt mått. Tyvärr har de grövsta missförstånden snurrat runt i många artiklar och dessutom spätts på via desinformation eller utebliven information exempelvis i snyftreportagen om Linn. När man väl har tittat på domarna kommer en helt annan blid fram. För att inte tala om Centrum för "rättvisas" oärliga argumentation.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-27 kl. 18:21.
2025-07-27, 18:17
Medlem
fakbabs avatar
[quote=Milla2025|92539732]
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025

https://www.svd.se/a/zAJvwO/transportstyrelsen-sa-manga-korkort-har-aterkallats-efter-peth-testerna

Hur vore det om du läste artikeln? Det står mycket tydligt att det gäller inkommande ärenden, alltså inte tidigare ärenden.
2025-07-27, 18:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Majoriteten av dessa artiklar bygger på okunskap och missförstånd, exempelvis det där med att man tror att PEth-värdet skulle kunna visa hur mycket en person har druckit och när, att man inte förstår att PEth > 0,3 i första hand är ett kvalitativt mått och inte ett kvantitativt mått. Tyvärr har de grövsta missförståndet snurrat runt i många artiklar och dessutom spätts på via desinformation eller utebliven information exempelvis i snyftreportagen om Linn. När man väl har tittat på domarna kommer en helt annan blid fram. För att inte tala om Centrum för "rättvisas" oärliga argumentation.
Nej, det är lögn att artiklarna bygger på okunskap.

Du fabulerar igen.
2025-07-27, 18:26
Medlem
Citat:
Du missförstår, bara för du måste blåsa för att starta bilen menas inte man undviker rattonykterhet, börja du kl 06 blåser o sedan ta en återställare o utför dina uppdrag inom jobbet, på bilens dekaler står det vi kör nykter på jobbet, vi har alkolås.

Har man ofta förhöjda värden blir det som mina polare, man super, sitter o blåser i sin dräger mätare, konstatera nu kan jag köra, sedan avståndet från Umeå ner till Ystad, ganska sjukt att vi inte har fler PEth tester som krav, dessa är vana drickare, varje helg o tar någon öl bra för det var en bra dag på jobbet, solen skiner eller vad som helst, utgör dom har extrem koll på promille nivån, men att förmågan gått ner det bryr man sig inte om.

Och dom är inte ensamma om att leva köra bil på detta sättet, var o festa förra året med en tjej i hennes husvagn på en Camping nästan samtliga hade en dräger mätare man blåste för o se man inte hade promille innan man drog hem.

Citat:
Bevis på abstinens nu när PEth värdet ligger på topp efter helgens supande o alkoholen gått ur kroppen, detta är varför man checka PEth värde.

Har aldrig skjutit mig med flit, det skulle försämra, jag jobba alltid med betalt efter jobbet är utfört, det ger kunder en trygghet allt utförts korrekt genom att dom själva eller utomstående kan besikta o sedan betala.
Varför gör jag det? dels ger det mig fördelar o gott rykte, har aldrig behövt annonsera, kunder vet att dom blir inte stående med ett halvfärdigt projekt.

Det är även varför jag offra mig även om jag är sjuk, extrem smärta, så jobbar jag tills det är klart, det är få som klara av det, men det är även få som klara av o vara företagare.

Liknade med blodprov, går igenom själv checka om något känns fel, känns inget fel finns det inte heller någon panik med tester, läkaren kommer ändå ändra ut efter det jag själv berätta ifall jag skulle få problem.

Uppenbarligen vet du inte vad du själv skriver, om det beror på din bristande läs/ analysförmåga eller en begynnande demens kan bara din läkare svara på.

Att PEth värden skulle vara bevis för abstinens får du nog försöka söka bevis för.
Finns nämligen ingen sådan i den forskning du länkat till.

Men uppenbarligen är du och kanske din läkare oroliga för ditt drickande.

Du missar fortfarande frågeställningen. Kritiken handlar om att transportstyrelsen mot tillgänglig expertis använt enstaka PEth värden för att bevisa att en förare har ett riskfyllt förhållande till alkohol.
Men det finns det inget stöd för, vilket t.o.m transportstyrelsen erkänt och pudlar på.

Sen har du vimsat runt med dina läkarbesök, att du skjuter dig med spikpistol för att få sjukpenning och att dina kompisar har alkoholisttendenser.

Vad är det som får dig att försvara transportstylelsen i ett ärende de själva pudlar i.
2025-07-27, 18:35
Medlem
Citat:
Majoriteten av dessa artiklar bygger på okunskap och missförstånd, exempelvis det där med att man tror att PEth-värdet skulle kunna visa hur mycket en person har druckit och när, att man inte förstår att PEth > 0,3 i första hand är ett kvalitativt mått och inte ett kvantitativt mått. Tyvärr har de grövsta missförstånden snurrat runt i många artiklar och dessutom spätts på via desinformation eller utebliven information exempelvis i snyftreportagen om Linn. När man väl har tittat på domarna kommer en helt annan blid fram. För att inte tala om Centrum för "rättvisas" oärliga argumentation.
Tycker snarare att transportstylesen i sin tidigare tolkning och du och hjorten som missförstått PEth.
PEth kan användas som ett bevis för att en person har druckit alkohol, dock inte hur mycket eller när.
Förhöjda värden kan indikera ett risk bruk, men inte ensamt som bevis.
Det är det som ifrågasatts och som transportstyrelsen pudlat för.

Det är inte användningen av PEth i en utredning som man kritiserar, utan hur utredningarna i vissa fall genomförts slentrianmässigt med enbart några enstaka förhöjda PEth som bevis.
Men du verkar ha svårt att förstå kritiken och innebörden av transportstyrelsens förändrade riktlinje.
2025-07-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen vet du inte vad du själv skriver, om det beror på din bristande läs/ analysförmåga eller en begynnande demens kan bara din läkare svara på.

Att PEth värden skulle vara bevis för abstinens får du nog försöka söka bevis för.
Finns nämligen ingen sådan i den forskning du länkat till.

Men uppenbarligen är du och kanske din läkare oroliga för ditt drickande.

Du missar fortfarande frågeställningen. Kritiken handlar om att transportstyrelsen mot tillgänglig expertis använt enstaka PEth värden för att bevisa att en förare har ett riskfyllt förhållande till alkohol.
Men det finns det inget stöd för, vilket t.o.m transportstyrelsen erkänt och pudlar på.

Sen har du vimsat runt med dina läkarbesök, att du skjuter dig med spikpistol för att få sjukpenning och att dina kompisar har alkoholisttendenser.

Vad är det som får dig att försvara transportstylelsen i ett ärende de själva pudlar i.
Vart står det om mitt drickande?

Lider du av extrem bakis eller är du onykter?

Kompisar är vuxna människor som sköter sina egna liv, vill dom dricka varje helg är det inte som stör mig, inte ens mitt bekymmer, jag var nykter även hela midsommar, har inga problem med en vit månad, mest troligt har du problem genom att du verka så rädd för TS ska peth testa dig o du kan inte hålla dig utan alkohol.

Du som har bristande läsförmåga, jag skrev abstinens och att peth värde låg på topp, dvs det är två olika saker, hur mår du egentligen? du verkar gilla o kasta skit, vad har gjort dig så negativ till livet o folk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in