2025-07-27, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Dom satt inne i rummet med mig. 2-3 personer åt gången sen avlöste dom varandra.

Personalen var de faktiskt inget fel på. Dom var trevliga och förstående men handfängselna fick jag inte av hur många gånger jag än fråga.

Då blir egentligen själva kärnfrågan för om bojorna var berättigade överhuvudtaget om du överhuvudtaget var i ett sådant skicka att du överhuvudtaget skulle ha kunnat överfalla dom bägge Kriminalvårdarna och tillfogat dom skada samt varit i så god fysik att du kunnat rymma. Förmodligen så faller det redan på första kriteriet här.

Det är helt sjukt hur staten håller på alltså, dom tror dom får göra hur fan dom vill och det blir mer och mer likt USA.
Citera
2025-07-27, 16:02
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Dom satt inne i rummet med mig. 2-3 personer åt gången sen avlöste dom varandra.

Personalen var de faktiskt inget fel på. Dom var trevliga och förstående men handfängselna fick jag inte av hur många gånger jag än fråga.
Detta låter som en vendetta från åklagaren som inte verkar inte ha alla hästar i stallet.

Att ha handklovar på i fem dygn t om på sjukhuset och trots ett flertal personer i rummet måste vara lagvidrigt...är åklagaren frisk?
Citera
2025-07-27, 16:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Detta låter som en vendetta från åklagaren som inte verkar inte ha alla hästar i stallet.

Att ha handklovar på i fem dygn t om på sjukhuset och trots ett flertal personer i rummet måste vara lagvidrigt...är åklagaren frisk?
Åklagaren detaljstyr inte andra myndigheters verksamhet, se 12 kap 2 § Regeringsformen:

Kod:
12 kap. 2 § RF   Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpningen av lag. Lag (2010:1408).
Citera
2025-07-27, 16:17
Medlem
Citat:

Det tror jag inte hon är faktiskt. Åklagaraspirant är hon så det förklarar ju en hel del.
Citera
2025-07-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Då blir egentligen själva kärnfrågan för om bojorna var berättigade överhuvudtaget om du överhuvudtaget var i ett sådant skicka att du överhuvudtaget skulle ha kunnat överfalla dom bägge Kriminalvårdarna och tillfogat dom skada samt varit i så god fysik att du kunnat rymma. Förmodligen så faller det redan på första kriteriet här.

Det är helt sjukt hur staten håller på alltså, dom tror dom får göra hur fan dom vill och det blir mer och mer likt USA.

Ja asså jag hade ju förstått grejen med handbojorna om jag visat tendens till våld eller varit utåtagerande men det var jag inte i detta fallet utan mådde bara dåligt och var sjuk. Får se vad JK säger!
Citera
2025-07-27, 16:38
Avslutad
Citat:
Ja asså jag hade ju förstått grejen med handbojorna om jag visat tendens till våld eller varit utåtagerande men det var jag inte i detta fallet utan mådde bara dåligt och var sjuk. Får se vad JK säger!

Låter helt orimligt faktiskt. Speciellt om du varit i sådant skick att det bedömdes att du skulle vara sängliggande mestadels av tiden också. Liknande situation finns med klienter som har permission från låst klass 1 eller 2 anstalt, dom har ett par kriminalvårdare med sig och kan tom ha långa straff utdömda så det finns alltid en risk för att "klienten" avviker. Men inte sitter dom och tex äter på restaurang i handbojor med kriminalvårdarna, eller rör sig ute på promenad med handfängsel på under dom förutsättningarna. I ditt fall härmed så var du ju inte ens dömd och blev till och med friad. Det låter sjukt alltså.
Citera
2025-07-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Konstigt att man inte har en lucka i gallret/dörren som i USA där man sträcker fram händerna och så får pliten låsa upp handfängseln när man ska sova. Sen när man vaknar gör man om proceduren fast tvärtom.

Lite svårt att fixa på ett sjukhus.
Citera
2025-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Låter helt orimligt faktiskt. Speciellt om du varit i sådant skick att det bedömdes att du skulle vara sängliggande mestadels av tiden också. Liknande situation finns med klienter som har permission från låst klass 1 eller 2 anstalt, dom har ett par kriminalvårdare med sig och kan tom ha långa straff utdömda så det finns alltid en risk för att "klienten" avviker. Men inte sitter dom och tex äter på restaurang i handbojor med kriminalvårdarna, eller rör sig ute på promenad med handfängsel på under dom förutsättningarna. I ditt fall härmed så var du ju inte ens dömd och blev till och med friad. Det låter sjukt alltså.

Ja jag var sängliggande 90% av tiden. Fick inte vistas på avdelningen då jag hade restriktioner. Ända gången jag var utanför rummet var när jag gick på toaletten i handbojorna och även där så var de bevakat då jag inte fick stänga dörren ordentligt utan kriminalvårdarna höll koll på mig.
Citera
2025-07-27, 17:35
Medlem
Citat:
Det är ju inte det vi diskuterar här och de är off topic.

Du vet om att det är flera hundra om inte tusen personer om året som blir häktade och sedan visar de sig att dom va oskyldiga ?

Eller den delen har du helt missat?
Jag tror att det är du och alla de där andra som är grundproblemet.
Skärp er.
Citera
2025-07-27, 17:47
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Åklagaren detaljstyr inte andra myndigheters verksamhet, se 12 kap 2 § Regeringsformen:

Kod:
12 kap. 2 § RF   Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpningen av lag. Lag (2010:1408).
Ok, det begriper nog dom flesta med normalt förnuft att en åklagare detaljstyr inte andra myndigheter...har jag skrivet det eller vad är du ute efter?
Citera
2025-07-27, 18:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ok, det begriper nog dom flesta med normalt förnuft att en åklagare detaljstyr inte andra myndigheter...har jag skrivet det eller vad är du ute efter?
Du skrev
Vad har åklagaren med kriminalvårdens myndighetsutövning att göra?
Citera
2025-07-27, 18:38
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du skrev
Vad har åklagaren med kriminalvårdens myndighetsutövning att göra?
För det första så förlorade kärringen (åklagaren) i tingsrätten och offret i historien har klarlagt att TS säger sanningen...h*n gick endast emellan och försökte avstyra bråket och blev senare frikänd.

Åklagaren (kärringen) är inte nöjd av nån anledning och överklagar till högre instans (hovrätten). I samma ögonblick anhålls/häktas(?) TS och h*n blir sjuk och behöver omvårdnad och blir i samma ögonblick fängslad (handklovad) samt övervakad av ett flertal personer i fem dygn trots att h*n inte är en misstänkt brutal gängmedlem eller mördare och är enligt egen utsaga lugn som en filbunke under sjukhusvistelsen endast orolig och deprimerad.

Luktar sur batik-kärring(vendetta) som inte tål ett bakslag på långa vägar

Men detta övergrepp är alltså bestämt och godkänt av kriminalvården och utan åklagarens inblandning?

Är inte detta förfarande lagvidrigt (om nu TS stämmer så klart) så är det fan en skandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in