2025-07-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
För det första så förlorade kärringen (åklagaren) i tingsrätten och offret i historien har klarlagt att TS säger sanningen...h*n gick endast emellan och försökte avstyra bråket och blev senare frikänd.

Åklagaren (kärringen) är inte nöjd av nån anledning och överklagar till högre instans (hovrätten). I samma ögonblick anhålls/häktas(?) TS och h*n blir sjuk och behöver omvårdnad och blir i samma ögonblick fängslad (handklovad) samt övervakad av ett flertal personer i fem dygn trots att h*n inte är en misstänkt brutal gängmedlem eller mördare och är enligt egen utsaga lugn som en filbunke under sjukhusvistelsen endast orolig och deprimerad.

Luktar sur batik-kärring(vendetta) som inte tål ett bakslag på långa vägar

Men detta övergrepp är alltså bestämt och godkänt av kriminalvården och utan åklagarens inblandning?

Är inte detta förfarande lagvidrigt (om nu TS stämmer så klart) så är det fan en skandal.

Jag har läst i min journal ifrån sjukdomsvistelsen och de bekräftar de jag skriver.

Vid samtal med patienten så är patienten nedstämd och sitter i handfängsel.

Hur är de med Kriminalvården, dokumenterar dom även detta likt sjukvården? Att bojorna va på från en viss tidpunkt tills dom togs av då jag blev släppt?
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-27 kl. 19:44.
Citera
2025-07-27, 22:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hejsan Flashback!

Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.

Dock så under tiden jag var frihetsberövad så var jag 5 dagar inlagd på sjukhus då jag inte mådde något vidare.

Min advokat poängterade detta till mig att ha med i min ansökan om mitt skadestånd, även JK sa att detta va viktigt att ha med.

Under tiden jag va på sjukhuset så låg jag i handbojor konstant. Alltså när jag åt , sov , borstade tänderna, när jag träffade läkare. Bokstavligen konstant i 5 dagars tid. Inte en enda gång så lossade häktespersonalen handbojorna. Det va inte så behagligt och de gjorde rätt ont i mina handleder, även min sömn påverkades då jag fick ligga i en speciell ställning med handbojorna så de inte skulle göra ont i handlederna. När man läser detta så drar man slutsatsen att jag va handfängslad pga jag va utåtagerad vilket inte var fallet. Jag var lugn och mådde bara dåligt.

Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.

Tack på förhand för era råd!

Det är naturligtvis omöjligt att bedöma om ifall du kan vara berättigad till extra skadestånd därför att du varit övervakad och haft handfängsel under sjukhusvistelsen. Vad du anger i detta spelar ingen större roll

Allt beror ju på varför du varit övervakad (du uppger "oavbrutet") och skälet till att du haft handfängsel. Finner JK att detta varit fullt motiverat, eftersom omständigheterna krävt det (du säger en sak, häktet lär säga något annat - vem som har mest rätt blir en bedömningssak) får du inget extra för att du övervakats extra. Sedan kommer anledningen till sjukhusvistelsen att vägas in, ifall den varit nödvändig och om drastiska tvångsmedel varit motiverade att värderas.

Däremot KAN det vara så att handfängslen varit ett onödigt, olämpligt eller felaktigt tvångsmedel, och då kan den som beslutat detta (det är INTE åklagaren) bli ansvarig. Då kan det tänkas att ersättningen för frihetsberövandet kan påverkas.

Har du ett juridiskt biträde lär du få bäst råd där, eftersom ditt ombud har full information och bäst kan bygga en lämplig argumentation med hänsyn till omständigheterna. Omständigheterna känner vi inte till, och det behövs inte heller - ingen anledning för dig att berätta saker i onödan.
Citera
2025-07-27, 23:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1

Men detta övergrepp är alltså bestämt och godkänt av kriminalvården och utan åklagarens inblandning?

Är inte detta förfarande lagvidrigt (om nu TS stämmer så klart) så är det fan en skandal.
Ja, detta är utan åklagarens direkta inblandning. När man talar om skadestånd ställs krav på kausalitet. Det innebär att man inte kan åberopa indirekta samband, vilket är precis vad du illustrerar (satte det i spoiler). Åklagarens indirekta samband är därmed irrelevant sett till frågan om skadestånd för KV:s eventuella felaktiga hantering av TS.
Citera
2025-07-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är naturligtvis omöjligt att bedöma om ifall du kan vara berättigad till extra skadestånd därför att du varit övervakad och haft handfängsel under sjukhusvistelsen. Vad du anger i detta spelar ingen större roll

Allt beror ju på varför du varit övervakad (du uppger "oavbrutet") och skälet till att du haft handfängsel. Finner JK att detta varit fullt motiverat, eftersom omständigheterna krävt det (du säger en sak, häktet lär säga något annat - vem som har mest rätt blir en bedömningssak) får du inget extra för att du övervakats extra. Sedan kommer anledningen till sjukhusvistelsen att vägas in, ifall den varit nödvändig och om drastiska tvångsmedel varit motiverade att värderas.

Däremot KAN det vara så att handfängslen varit ett onödigt, olämpligt eller felaktigt tvångsmedel, och då kan den som beslutat detta (det är INTE åklagaren) bli ansvarig. Då kan det tänkas att ersättningen för frihetsberövandet kan påverkas.

Har du ett juridiskt biträde lär du få bäst råd där, eftersom ditt ombud har full information och bäst kan bygga en lämplig argumentation med hänsyn till omständigheterna. Omständigheterna känner vi inte till, och det behövs inte heller - ingen anledning för dig att berätta saker i onödan.

Jag var sjuk och mådde dåligt och behövde enligt häktets sjuksköterska att komma in för bedömning och där bedömde en läkare att jag skulle läggas in på sjukhus.

Därefter gick de till som jag har beskrivit här för er.

Jag var inte utåtagerande mot varken sjukhuspersonalen eller mot kriminalvårdarna.

Liksom hade jag varit ”farlig” eller fara för mig själv eller någon annan så har ju sjukhuset full rätt att bälteslägga mig och även Kriminalvården. Så liksom grejen med handfängselna förstår jag ju inte och något mer svar fick jag inte mer än de va deras rutin.

Ja min advokat har anmält detta till JK och tyckte de lät helt galet med handfängsel när jag låg i sängen. Även jag har beskrivit och anmält detta till JK i min ansökan om skadestånd.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-27 kl. 23:38.
Citera
2025-07-27, 23:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag var sjuk och mådde dåligt och behövde enligt häktets sjuksköterska att komma in för bedömning och där bedömde en läkare att jag skulle läggas in på sjukhus.

Därefter gick de till som jag har beskrivit här för er.

Jag var inte utåtagerande mot varken sjukhuspersonalen eller mot kriminalvårdarna.

Liksom hade jag varit ”farlig” eller fara för mig själv eller någon annan så har ju sjukhuset full rätt att bälteslägga mig och även Kriminalvården. Så liksom grejen med handfängselna förstår jag ju inte och något mer svar fick jag inte mer än de va deras rutin.

Ja min advokat har anmält detta till JK och tyckte de lät helt galet med handfängsel när jag låg i sängen. Även jag har beskrivit och anmält detta till JK i min ansökan om skadestånd.

Naturligtvis låter det "helt galet" när DU får berätta det. Varför du bevakades och handfängslades på sjukhuset behöver inte VI veta (och KAN inte veta), utan det får JK ta ställning till.

Nu är det så bra ordnat att du har all rätt att ta upp varje detalj och du behöver heller inte värdera tvångsåtgärdernas rimlighet eller korrekthet. Men det är heller inte självklart att tvångsåtgärderna på sjukhuset anses felaktiga eller olämpliga när de prövas. Men allt du vill ha prövat skall anges i din ansökan om gottgörelse.
Citera
2025-07-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
100% spekulation.
Har du verkligen helt utan anledning (inte bara att du upplevt det som obefogat) legat bojad under den tid du säger så hoppas jag du får skälig ersättning.

Inte ovanligt att polisen sätter fängsel på folk det "upplever agiterade" trots att personen inte är utåtagerande eller högljudd alls. Den vidriga verkligheten.

//Jobbat med poliser
Citera
2025-07-29, 12:22
Medlem
Citat:
Hejsan Flashback!

Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.

Dock så under tiden jag var frihetsberövad så var jag 5 dagar inlagd på sjukhus då jag inte mådde något vidare.

Min advokat poängterade detta till mig att ha med i min ansökan om mitt skadestånd, även JK sa att detta va viktigt att ha med.

Under tiden jag va på sjukhuset så låg jag i handbojor konstant. Alltså när jag åt , sov , borstade tänderna, när jag träffade läkare. Bokstavligen konstant i 5 dagars tid. Inte en enda gång så lossade häktespersonalen handbojorna. Det va inte så behagligt och de gjorde rätt ont i mina handleder, även min sömn påverkades då jag fick ligga i en speciell ställning med handbojorna så de inte skulle göra ont i handlederna. När man läser detta så drar man slutsatsen att jag va handfängslad pga jag va utåtagerad vilket inte var fallet. Jag var lugn och mådde bara dåligt.

Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.

Tack på förhand för era råd!

Först och främst skall sägas att du inte får skadestånd (ersättning) för "olaga frihetsberövande", utan för felaktigt frihetsberövande. Olaga frihetsberövande är ju ett brott i straffrättslig mening, medans "felaktigt frihetsberövande" är en civilrättslig fråga.

Min bedömning är att Kriminalvården inte nödvändigtvis gjort fel - och att du därmed inte kommer ha rätt till skadestånd/ersättning för detta. I 4 kap. 10§ Häkteslagen framgår följande:
"En intagen får beläggas med fängsel
1. vid förflyttning inom förvaringslokalen och vid transport eller annan vistelse utanför lokalen, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, eller
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa
".

Man kan ju konstatera att du lever upp till punkten 1 då du varit ute på transport samt annan vistelse utanför lokalen (häktet). Att man ansett att det varit nödvändigt av säkerhetsskäl kan ju bero på många olika delar. Främst handlar det ju om att du befunnit dig på en plats utanför skalskyddet/häktet, vilket gör att risk för rymning eller fritagning ökar markant. Men också utifrån att jag tolkar det som att du befunnit dig på psyk ("då jag inte mådde något vidare") vilket betyder att det funnits någon form av psykisk instabilitet att beakta.

Tilläggas skall att kriminalvårdspersonal har möjlighet att tillfälligt avlägsna handfängsel med godkännande av vakthavande befäl. Så det som möjligen kan ifrågasättas var varför inte inte detta kunde göras exempelvis vid toalettbesök eller för att korrigera fängslet när du fick ont i handlederna.
Citera
2025-07-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Skulle inte förvåna mig om det är praxis att man som häktad måste ha handfängsel på sig på sjukhus med tanke på att man ju är frihetsberövad och egentligen ska vara bakom lås och bom, oavsett om man häktad pga att man ska ha begått något våldsamt eller ej.

Alla som är häktade måste väl ha handfängsel när de lämnar häktet och t.ex. ska åka bil till rättegång etc, så då kanske man måste ha det om man "bor" utanför häktet också.

I 4 kap. 10§ Häkteslagen framgår följande:
1. vid förflyttning inom förvaringslokalen och vid transport eller annan vistelse utanför lokalen, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, eller
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa
".

Man lever troligen upp till punkten 1 då vederbörande varit ute på transport samt annan vistelse utanför lokalen (häktet). Att man ansett att det varit nödvändigt av säkerhetsskäl kan ju bero på många olika delar. Främst handlar det ju om att vederbörande befunnit sig på en plats utanför skalskyddet/häktet, vilket gör att risk för rymning eller fritagning ökar markant. Men också utifrån att han vårdats för någon form av psykisk instabilitet, som då behöver beaktas. Tilläggas skall att kriminalvårdspersonal har möjlighet att tillfälligt avlägsna handfängsel med godkännande av vakthavande befäl. Så det som möjligen kan ifrågasättas var varför inte inte detta kunde göras exempelvis vid toalettbesök eller för att korrigera fängslet för att avlasta handlederna.
Citera
2025-07-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ja men jag var ju på ett sjukhus hade jag varit utåtagerande och risken att jag skada någon eller mig själv så hade dom bältat mig. Och även där så finns där regler, var 4 timme ska du släppas ut eller så gör läkare en bedömning att du ska bältas vidare och då ska även IVO kontaktas och informeras om detta.

Handbojorna va enligt deras ”rutin”. Och jag påpekade flera gånger att de gör ont och kan ni lossa dom men fick kalla handen och svar att de va deras rutin.

5 dagar är ganska lång tid och va bojjad. Läste ett fall där en person va bältad i nästan 2 dygn i sträck och dog. Lite skillnad på och va bojjad och bältad är där ju. Men liknelse finns där ju.

1. Du har absolut en poäng med att du hade blivit bältad om du varit utåtagerande eller om det funnits risk att du skadade dig själv eller någon annan. Men som jag tidigare nämnt så bygger Kriminalvårdens fängselbeslut även på risk för rymning/fritagning. När man pratar om säkerhetsskäl och säkerhetsbedömningar så får man också komma ihåg utsattheten för personalen på plats. För händer någonting på sjukhuset; oavsett om det är en våldssituation, försök till rymning/fritagning eller något försök att bryta restriktionerna så är man ju begränsat med folk (i ditt fall bara två) vilket också måste beaktas.

2. Jag förstår om du upplevt det som att Kriminalvården aldrig omprövade ditt fängselbeslut. Men faktum är att alla fängselbeslut i princip omprövas varje dag. Detta är en del av lagkravet i 1 kap. 6§ Häkteslagen som anger att verkställigheten inte får innebära andra begränsningar i den intagnes frihet än som följer av lag eller som är nödvändiga för att ordningen eller säkerheten ska kunna upprätthållas. Samt att en kontroll- eller tvångsåtgärd endast får användas om den står i rimlig proportion till syftet med åtgärden - och om en mindre ingripande åtgärd är tillräcklig ska den användas (behovs- och proportionalitetsprincipen). Det som troligen gjorde att ditt fängselbeslut trots detta kvarstod var det uppenbara och att situationen inte förändrades. Dvs att du befann dig på transport samt utanför förvaringslokalen, att risk för rymning/fritagning därmed ökat, att du vårdades för någon form av psykisk instabilitet - som dessutom var av sådan dignitet att du blev kvar där i fem dagar.

3. Även om det inte har någonting med detta att göra så vill jag bara informera om att även Kriminalvården har rätt/möjlighet till bältesläggning (vissa anstalter/häkten är utrustade med bältessäng) och att detta regleras i Kriminalvårdens säkerhetshandbok/bestämmelser kring fängsel.

I övrigt läs mitt tidigare inlägg: (FB) Skadestånd för handfängsel på sjukhus?
Citera
2025-07-29, 13:25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Du var ju inte bojad för att du var utåtagerande utan för att du var på sjukhus och inte inlåst
på häktet. Bojad så du inte kunde vandra ut från sjukhuset.
Dom hade ju två val: På sjukhus med boja eller på häkte utan boja
Citera
2025-07-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst skall sägas att du inte får skadestånd (ersättning) för "olaga frihetsberövande", utan för felaktigt frihetsberövande. Olaga frihetsberövande är ju ett brott i straffrättslig mening, medans "felaktigt frihetsberövande" är en civilrättslig fråga.

Min bedömning är att Kriminalvården inte nödvändigtvis gjort fel - och att du därmed inte kommer ha rätt till skadestånd/ersättning för detta. I 4 kap. 10§ Häkteslagen framgår följande:
".

Man kan ju konstatera att du lever upp till punkten 1 då du varit ute på transport samt annan vistelse utanför lokalen (häktet). Att man ansett att det varit nödvändigt av säkerhetsskäl kan ju bero på många olika delar. Främst handlar det ju om att du befunnit dig på en plats utanför skalskyddet/häktet, vilket gör att risk för rymning eller fritagning ökar markant. Men också utifrån att jag tolkar det som att du befunnit dig på psyk ("då jag inte mådde något vidare") vilket betyder att det funnits någon form av psykisk instabilitet att beakta.

Tilläggas skall att kriminalvårdspersonal har möjlighet att tillfälligt avlägsna handfängsel med godkännande av vakthavande befäl. Så det som möjligen kan ifrågasättas var varför inte inte detta kunde göras exempelvis vid toalettbesök eller för att korrigera fängslet när du fick ont i handlederna.

Men sjukhuset är en låst plats? Avdelningen var låst! Låter ju inte särskilt troligt att jag skulle kunna rymma därifrån, visade ingen tendens till det iheller och jag är ju ingen terrorist eller en gängkriminell utan en vanlig svensson. Och dessutom var dom 2-3 stycken som höll koll på mig. Hur skulle jag om dom uppfattade situationen som ”hotfull” vilket den inte var hur skulle jag ta mig förbi 3 kriminalvårdare när jag dessutom är sängliggande och mår pyton? Sen till råga på de har vi all sjukhuspersonal som jag skulle ta mig förbi också. Allt sånt kommer ju JK ta i beaktning.
Citera
2025-07-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du var ju inte bojad för att du var utåtagerande utan för att du var på sjukhus och inte inlåst
på häktet. Bojad så du inte kunde vandra ut från sjukhuset.
Dom hade ju två val: På sjukhus med boja eller på häkte utan boja

Jag fick inte ens gå ut ur rummet till toaletten utan kriminalvårdarnas tillåtelse. Dom satt vid dörren. Sen dessutom var avdelningen låst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in