Citat:
Ursprungligen postat av
Cassius58
Hejsan Flashback!
Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.
Dock så under tiden jag var frihetsberövad så var jag 5 dagar inlagd på sjukhus då jag inte mådde något vidare.
Min advokat poängterade detta till mig att ha med i min ansökan om mitt skadestånd, även JK sa att detta va viktigt att ha med.
Under tiden jag va på sjukhuset så låg jag i handbojor konstant. Alltså när jag åt , sov , borstade tänderna, när jag träffade läkare. Bokstavligen konstant i 5 dagars tid. Inte en enda gång så lossade häktespersonalen handbojorna. Det va inte så behagligt och de gjorde rätt ont i mina handleder, även min sömn påverkades då jag fick ligga i en speciell ställning med handbojorna så de inte skulle göra ont i handlederna. När man läser detta så drar man slutsatsen att jag va handfängslad pga jag va utåtagerad vilket inte var fallet. Jag var lugn och mådde bara dåligt.
Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.
Tack på förhand för era råd!
Det är naturligtvis omöjligt att bedöma om ifall du kan vara berättigad till
extra skadestånd därför att du varit övervakad och haft handfängsel under sjukhusvistelsen. Vad du anger i detta spelar ingen större roll
Allt beror ju på varför du varit övervakad (du uppger "oavbrutet") och skälet till att du haft handfängsel. Finner JK att detta varit fullt motiverat, eftersom omständigheterna krävt det (du säger en sak, häktet lär säga något annat - vem som har mest rätt blir en bedömningssak) får du inget extra för att du övervakats extra. Sedan kommer anledningen till sjukhusvistelsen att vägas in, ifall den varit nödvändig och om drastiska tvångsmedel varit motiverade att värderas.
Däremot KAN det vara så att handfängslen varit ett onödigt, olämpligt eller felaktigt tvångsmedel, och då kan den som beslutat detta (det är INTE åklagaren) bli ansvarig. Då kan det tänkas att ersättningen för frihetsberövandet kan påverkas.
Har du ett juridiskt biträde lär du få bäst råd där, eftersom ditt ombud har full information och bäst kan bygga en lämplig argumentation med hänsyn till omständigheterna. Omständigheterna känner vi inte till, och det behövs inte heller - ingen anledning för dig att berätta saker i onödan.