Citat:
Ursprungligen postat av
SoberZealot
Jadu. Hur tänker du dig att vi vanliga medborgare skall få någon som helst förtroende för er lagvrängare som du håller på?
Du skrev:
När jag läser lagen, så verkar det vara som att det är ett temporär tvångsåtgärd. 5 dagar är inget temporärt enligt normala människor.
När man läser vad människor som du skriver, så spyr man. En vänlig normal människa arbetar efter att göra sin omgivning bättre. Och det tror jag TS har lyckats bättre med än du.
Bara en sådan sak att behöva sova med handfängsel verkar helt vansinnigt. De gånger jag sett sängar på sjukhus, så finns det stålramar. Man kunde lossat en arm åtminstone för att visa empati.
Sämsta inläggen i världshistorien om man skulle vilja få ett yrke få status. Ni verkar ju vara värre psykopater än de som ni skall fängsla.
Om du ursäktar så är ju jag en av få i denna tråden som faktiskt har kunskap i ämnet. Jag verkar också vara en av få som kan vara saklig och lyfta fram båda sidorna (rätt som fel, för som emot). Det är bara att läsa mina inlägg här i tråden så märker du själv! Det jag försökt att göra är bara att påvisa hur svårt det kan vara med individuella beslut - och framförallt när det gäller bedömningar kring säkerhet och risker, eftersom ingen som gör dessa bedömningar är synska och kan förutspå vad som skall hända och inte hända. Om du vill kalla mig för "lagvrängare" och att jag skrivit "sämsta inlägget i historien" för detta så får du väl göra det, men det äger knappast sin rätt!
Att en kontroll- eller tvångsåtgärd endast får användas om den står i rimlig proportion till syftet med åtgärden, och att en mindre ingripande åtgärd skall användas om den är tillräcklig, är ju en del av behovs- och proportionalitetsprincipen - vilken är sprungen ur Regeringsformen och ett krav på alla myndigheter som kan utöva någon form av våld eller tvång. Visst kan den vara temporär, men kontroll- eller tvångsåtgärden kan ju också behövas över tid - OM det anses behövligt och proportionerligt vill säga. Därför kan ju "max 20 minuter" vara lika befogat som "fem dagar" beroende på hur situationen ser ut.
För att klargöra eventuella missförstånd oss emellan så är vi helt överens om att ju längre tid en kontroll- eller tvångsåtgärd pågår ju större ansvar och krav har myndigheten/beslutsfattaren att hitta kompensatoriska lösningar. Vi är också överens om att ju längre tid som går desto "mindre blir proportionaliteten" till att beslutet skall kvarstå; eller i vart fall skall kraven öka för att beslutet skall kvarstå.
Egentligen behöver jag inte försvara mig eller upprepa mig för jag har ju i tidigare inlägg skrivit att fängselbeslutet skall omprövas kontinuerligt/dagligen - Och att man då behöver se till behovs- och proportionalitetsprincipen och frågeställningar som: "
Är beslutet nödvändigt?", "
Är beslutet riskeffektivt?", "
Är beslutet acceptabelt?", "
Vad gör att beslutet behöver ändras just nu?" följt av frågeställningar som: "
Vad har ändrats sedan tidigare?", "
Har mindre riskfyllda alternativ prövats?". Jag har också skrivit att möjligheterna att
inte göra undantag i fängselbeslutet och avlägsna fängslet tillfälligt i samband med t ex toalettbesök, att äta måltider, att undersökas av läkare eller att korrigera fängslet för att minimera skav/ansträngning på handlederna - torde vara mycket små eftersom det handlar om hälsa och grundläggande behov.
"
Bara en sådan sak att behöva sova med handfängsel verkar helt vansinnigt. De gånger jag sett sängar på sjukhus, så finns det stålramar. Man kunde lossat en arm åtminstone för att visa empati" - Nu vet jag inte om du syftar på staketet/"bommen", och att den vara uppfälld, när du pratar om "stålramar". Men om du menar stålramar som sängens konstruktion och att man fängslas fast i sjukhussängen så är detta inte fallet, eftersom att man inte får fängsla i fast föremål.
/Jag uppmanar dig att läsa mina inlägg och då läsa vad jag FAKTISKT säger. Jag har nyanserat denna frågan på ett bra sätt - och beträffande ditt behov av "att skydda" TS (vilket jag bara tycker är behjärtansvärt och humanitärt) så kommer du kunna konstatera att jag gett honom rätt i vissa delar och t.o.m sagt att det kan finnas ett case för honom.
Läs:
(FB) Skadestånd för handfängsel på sjukhus? samt
(FB) Skadestånd för handfängsel på sjukhus?