2025-07-26, 17:31
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Skulle inte förvåna mig om det är praxis att man som häktad måste ha handfängsel på sig på sjukhus med tanke på att man ju är frihetsberövad och egentligen ska vara bakom lås och bom, oavsett om man häktad pga att man ska ha begått något våldsamt eller ej.

Alla som är häktade måste väl ha handfängsel när de lämnar häktet och t.ex. ska åka bil till rättegång etc, så då kanske man måste ha det om man "bor" utanför häktet också.
Om dom inte ändrat något hyfsat nyligen så är jag relativt säker på att det inte är praxis utan att det görs en individuell bedömning utifrån den häktades flyktbenägenhet, om den är våldsam eller om det finns kopplingar till yrkeskriminella.
Citera
2025-07-26, 17:35
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Ja men jag var ju på ett sjukhus hade jag varit utåtagerande och risken att jag skada någon eller mig själv så hade dom bältat mig. Och även där så finns där regler, var 4 timme ska du släppas ut eller så gör läkare en bedömning att du ska bältas vidare och då ska även IVO kontaktas och informeras om detta.

Handbojorna va enligt deras ”rutin”. Och jag påpekade flera gånger att de gör ont och kan ni lossa dom men fick kalla handen och svar att de va deras rutin.

5 dagar är ganska lång tid och va bojjad. Läste ett fall där en person va bältad i nästan 2 dygn i sträck och dog. Lite skillnad på och va bojjad och bältad är där ju. Men liknelse finns där ju.
Nu bältas man ju inte bara för att man har varit hotfull eller liknande, men för att man vart hotfull absolut…är ju som sagt en jävla skillnad på bältning och att ha handfängsel på sig.
Men absolut, det kan vara ny praxis. Är ett tag sen jag hade insyn i verksamheten.
Citera
2025-07-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ja men jag var ju på ett sjukhus hade jag varit utåtagerande och risken att jag skada någon eller mig själv så hade dom bältat mig. Och även där så finns där regler, var 4 timme ska du släppas ut eller så gör läkare en bedömning att du ska bältas vidare och då ska även IVO kontaktas och informeras om detta.

Handbojorna va enligt deras ”rutin”. Och jag påpekade flera gånger att de gör ont och kan ni lossa dom men fick kalla handen och svar att de va deras rutin.

5 dagar är ganska lång tid och va bojjad. Läste ett fall där en person va bältad i nästan 2 dygn i sträck och dog. Lite skillnad på och va bojjad och bältad är där ju. Men liknelse finns där ju.

Dom satte inte handbojor på dig för att dom misstänkte att du var självmordsbenägen då, men inte vill gå så långt som att bälta?

Citat:
Jag har skrivit detta till JK då jag sökte min ersättning för frihetsberövande. Då förklarade jag som jag förklara för er här. Jag behöver väl inte skicka in något mer än dokumentation av mitt frihetsberövande tills dom begär de ?

Jag vet inte om dom frågar eller bara beslutar. Det är ju bra med dokumentation för annars kan ju vem som helst påstå vad som helst så att säga. Grejen är ju att man inte kan överklaga ett beslut så det är bra att skicka in allt direkt tycker jag, eller så kanske du kan fråga om du kan skicka in mer dokumentation nu. Det kan ju ta ganska länge innan man för beslut i alla fall.

När jag hade varit oskyldigt häktad så fixade jag läkarintyg/journalanteckningar från 1177 från både innan och efter häktningstiden när jag haft kontakt med psykiatrin, träffat kurator och läkare för att få det dokumenterat att jag hade psykisk ohälsa, mådde otroligt dåligt under frihetsberövandet och att det således var extra påfrestande för mig.
Citera
2025-07-26, 18:45
Medlem
scoremaxs avatar
Detta låter MYCKET märkligt.

Man eftersträvar oavsett omständigheter att få av Handbojor så snart det går, och isåfall ersätta det med bältning/lugnande.

Utan att bli otrevlig (jag menar verkligen inte att insinuera att du hittar på) finns det någon möjlighet att bojorna suttit på ”Till och från” under den här tiden, att du fått lite skev verklighetsuppfattning pga sedering exempelvis?
Citera
2025-07-26, 18:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Bojor på i 5 dygn är att jämställa med Tortyr skulle jag vilja påstå.
Citera
2025-07-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Detta låter MYCKET märkligt.

Man eftersträvar oavsett omständigheter att få av Handbojor så snart det går, och isåfall ersätta det med bältning/lugnande.

Utan att bli otrevlig (jag menar verkligen inte att insinuera att du hittar på) finns det någon möjlighet att bojorna suttit på ”Till och från” under den här tiden, att du fått lite skev verklighetsuppfattning pga sedering exempelvis?

Förstår va du menar. Nej dom va på konstant i 5 dygn, dom lossade dom när jag släpptes. Värsta va ju sömnen, fick hålla händerna ovanför huvudet för de skulle göra mindre ont i mina handleder. Jag påpekade flera gånger detta till personalen som höll koll på mig ifrån kriminalvården men dom sa att de va deras rutiner.

Ja de va ju mer än trevligt ska jag ju säga. Finns även dokumenterat i min journal att jag satt bojjad hela tiden och förmodligen även hos Kriminalvården. Har även framfört detta till JK då dom tyckte de va väldigt viktigt att ta med.
Citera
2025-07-26, 19:11
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Förstår va du menar. Nej dom va på konstant i 5 dygn, dom lossade dom när jag släpptes. Värsta va ju sömnen, fick hålla händerna ovanför huvudet för de skulle göra mindre ont i mina handleder. Jag påpekade flera gånger detta till personalen som höll koll på mig ifrån kriminalvården men dom sa att de va deras rutiner.

Ja de va ju mer än trevligt ska jag ju säga. Finns även dokumenterat i min journal att jag satt bojjad hela tiden och förmodligen även hos Kriminalvården. Har även framfört detta till JK då dom tyckte de va väldigt viktigt att ta med.

Det skall nästintill inte kunna hända.
Jag skulle tro att huvuden kommer rulla för det faktiskt.
Citera
2025-07-26, 19:13
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det skall nästintill inte kunna hända.
Jag skulle tro att huvuden kommer rulla för det faktiskt.

Har jag rätt utöver de olagliga frihetsberövande att få förhöjd ersättning för detta ?
Citera
2025-07-26, 19:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Har jag rätt utöver de olagliga frihetsberövande att få förhöjd ersättning för detta ?

Den delen kan jag bara spekulera i.

Men att ha handbojor på i 5 dygn är helt way out.
Citera
2025-07-26, 20:55
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.

Detta är ju en del av kärnfrågan, eftersom du kräver skattepengar i ersättning.
Vad var du misstänkt för?
Var du oskyldig eller "oskyldig", det vill säga att åtalet ogillades?

Edit: Fem dagar i fängsel verkar helt rubbat, kan omöjligen vara försvarligt.
Citera
2025-07-26, 20:57
Medlem
Citat:
Hejsan Flashback!

Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.

Dock så under tiden jag var frihetsberövad så var jag 5 dagar inlagd på sjukhus då jag inte mådde något vidare.

Min advokat poängterade detta till mig att ha med i min ansökan om mitt skadestånd, även JK sa att detta va viktigt att ha med.

Under tiden jag va på sjukhuset så låg jag i handbojor konstant. Alltså när jag åt , sov , borstade tänderna, när jag träffade läkare. Bokstavligen konstant i 5 dagars tid. Inte en enda gång så lossade häktespersonalen handbojorna. Det va inte så behagligt och de gjorde rätt ont i mina handleder, även min sömn påverkades då jag fick ligga i en speciell ställning med handbojorna så de inte skulle göra ont i handlederna. När man läser detta så drar man slutsatsen att jag va handfängslad pga jag va utåtagerad vilket inte var fallet. Jag var lugn och mådde bara dåligt.

Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.

Tack på förhand för era råd!
Det beror på din bakgrund. Vad har du gjort osv.
Citera
2025-07-26, 21:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Det beror på din bakgrund. Vad har du gjort osv.

Ja fast ändå.

Då blir man bältad/sederad detta skall vara helt omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in