2025-07-26, 15:01
Medlem
Hejsan Flashback!

Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.

Dock så under tiden jag var frihetsberövad så var jag 5 dagar inlagd på sjukhus då jag inte mådde något vidare.

Min advokat poängterade detta till mig att ha med i min ansökan om mitt skadestånd, även JK sa att detta va viktigt att ha med.

Under tiden jag va på sjukhuset så låg jag i handbojor konstant. Alltså när jag åt , sov , borstade tänderna, när jag träffade läkare. Bokstavligen konstant i 5 dagars tid. Inte en enda gång så lossade häktespersonalen handbojorna. Det va inte så behagligt och de gjorde rätt ont i mina handleder, även min sömn påverkades då jag fick ligga i en speciell ställning med handbojorna så de inte skulle göra ont i handlederna. När man läser detta så drar man slutsatsen att jag va handfängslad pga jag va utåtagerad vilket inte var fallet. Jag var lugn och mådde bara dåligt.

Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.

Tack på förhand för era råd!
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 15:52.
Citera
2025-07-26, 15:18
Avstängd
Det görs alltid en individuell säkerhetsprövning om användande av handfängsel under inläggning på sjukhus. I ditt fall kan det vara med hänsyn till att du var häktad för grov misshandel eller med anledning av det som fick dig att tillbringa fem dagar på sjukhus.

Om du önskar kräva ersättning för detta, så är det ett separat skadeståndskrav du måste rikta till Kriminalvården. Det är inte kopplat till att du var frihetsberövad och sedan frikänd.
Citera
2025-07-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det görs alltid en individuell säkerhetsprövning om användande av handfängsel under inläggning på sjukhus. I ditt fall kan det vara med hänsyn till att du var häktad för grov misshandel eller med anledning av det som fick dig att tillbringa fem dagar på sjukhus.

Om du önskar kräva ersättning för detta, så är det ett separat skadeståndskrav du måste rikta till Kriminalvården. Det är inte kopplat till att du var frihetsberövad och sedan frikänd.

Klart det är kopplat till jag va frihetsberövad? Det är JK som har hand om skadestånd och jag har läst fall där JK betalat ut för häktet har gjort fel. Finns flera fall där.

Här är ett tex. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/blev-kvar-nio-manader-i-hakte-far-4500-kronor-i-skadestand/#:~:text=Under%2520nio%2520m%C3%A5nader%2520satt%2 520mannen%2520i%2520h%C3%A4kte,att%2520staten%2520 ska%2520betala%2520skadest%C3%A5nd%2520till%2520ho nom.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 15:39.
Citera
2025-07-26, 15:31
Avslutad
Konstigt att man inte har en lucka i gallret/dörren som i USA där man sträcker fram händerna och så får pliten låsa upp handfängseln när man ska sova. Sen när man vaknar gör man om proceduren fast tvärtom.
Citera
2025-07-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Konstigt att man inte har en lucka i gallret/dörren som i USA där man sträcker fram händerna och så får pliten låsa upp handfängseln när man ska sova. Sen när man vaknar gör man om proceduren fast tvärtom.

Ja att sova med handfängsel är inte kul ska du veta. Eller att ha dom på sig konstant 24timmar om dygnet. Hade jag varit utåtagerande eller dylikt hade jag ju förstått dom. Men så var inte fallet, utan de var deras rutiner enligt Kriminalvården.

Dessutom så var där minst 2 stycken ifrån häktet som vaktade mig. Hade de varit några timmar enbart hade man ju överlevt, men 5 dagar? Det är rätt lång tid.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 15:46.
Citera
2025-07-26, 15:47
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Du har ju inte legat bojad för att personalen tyckt att det vart roligt, du har väl vart utåtagerande och förtjänat att ha den typen av tvångsmedel på dig.
Olyckligt såklart men kanske oundvikligt.
Citera
2025-07-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Du har ju inte legat bojad för att personalen tyckt att det vart roligt, du har väl vart utåtagerande och förtjänat att ha den typen av tvångsmedel på dig.

Nu spekulerar du enbart! Förståeligt men i mitt förra inlägg så skrev jag att så inte var fallet! Jag var lugn och mådde dåligt enbart. Finns ingen dokumentation att jag va utåtagerande mot personal på sjukhuset eller mot häktespersonalen.

Vi kan ju göra en liknelse.
Tex är man bältad på psykiatrin så finns där regler har du hört folk som varit bältade 5 dagar i sträck? Där folk är utåtagerande och anses farliga, där gör Läkare bedömningar efter en viss tid och där IVO måste kontaktas om bältningen ska förlängas. Här gjordes inga bedömningar utan det var bara härda ut och där jag poängterade flera gånger att jag hade ont i handlederna och bad dom lossa dom och fick nej till svar.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 16:05.
Citera
2025-07-26, 16:34
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Nu spekulerar du enbart! Förståeligt men i mitt förra inlägg så skrev jag att så inte var fallet!

Tex är man bältad på psykiatrin så finns där regler har du hört folk som varit bältade 5 dagar i sträck? Där folk är utåtagerande och anses farliga.
100% spekulation.
Har du verkligen helt utan anledning (inte bara att du upplevt det som obefogat) legat bojad under den tid du säger så hoppas jag du får skälig ersättning.
Citera
2025-07-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.

Tack på förhand för era råd!

Om du ska få ersättning för frihetsberövandet så kan du få förhöjd ersättning om det anses ha varit särskilt påfrestande för dig under själva tiden då du var frihetsberövad.

Det är bra i så fall om man skickar in någon sorts dokumentation, t.ex. läkarintyg/utlåtande eller om sjukhuset skrivit i dina journaler att du mår dåligt och sitter i handfängsel så gör ju detta skäl för att du hade det än mer påfrestande än normalt.
Senast redigerad av Harrison1 2025-07-26 kl. 17:04.
Citera
2025-07-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:

Skulle inte förvåna mig om det är praxis att man som häktad måste ha handfängsel på sig på sjukhus med tanke på att man ju är frihetsberövad och egentligen ska vara bakom lås och bom, oavsett om man häktad pga att man ska ha begått något våldsamt eller ej.

Alla som är häktade måste väl ha handfängsel när de lämnar häktet och t.ex. ska åka bil till rättegång etc, så då kanske man måste ha det om man "bor" utanför häktet också.
Citera
2025-07-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Om du ska få ersättning för frihetsberövandet så kan du få förhöjd ersättning om det anses ha varit särskilt påfrestande för dig under själva tiden då du var frihetsberövad.

Det är bra i så fall om man skickar in någon sorts dokumentation, t.ex. läkarintyg/utlåtande eller om sjukhuset skrivit i dina journaler att du mår dåligt och sitter i handfängsel så gör ju detta skäl för att du hade det än mer påfrestande än normalt.

Jag har skrivit detta till JK då jag sökte min ersättning för frihetsberövande. Då förklarade jag som jag förklara för er här. Jag behöver väl inte skicka in något mer än dokumentation av mitt frihetsberövande tills dom begär de ?
Citera
2025-07-26, 17:27
Medlem
Citat:
100% spekulation.
Har du verkligen helt utan anledning (inte bara att du upplevt det som obefogat) legat bojad under den tid du säger så hoppas jag du får skälig ersättning.

Ja men jag var ju på ett sjukhus hade jag varit utåtagerande och risken att jag skada någon eller mig själv så hade dom bältat mig. Och även där så finns där regler, var 4 timme ska du släppas ut eller så gör läkare en bedömning att du ska bältas vidare och då ska även IVO kontaktas och informeras om detta.

Handbojorna va enligt deras ”rutin”. Och jag påpekade flera gånger att de gör ont och kan ni lossa dom men fick kalla handen och svar att de va deras rutin.

5 dagar är ganska lång tid och va bojjad. Läste ett fall där en person va bältad i nästan 2 dygn i sträck och dog. Lite skillnad på och va bojjad och bältad är där ju. Men liknelse finns där ju.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 17:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in