2025-07-26, 12:23
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Förstår inte hur man kan vara blind för ovan fakta.

Jag har inte brytt mig nämnvärt om TA sedan dess att ETF:erna gick live för 1.5 år sedan. Det är inte TA:t som drivit kursen upp, utan det är det fundamentala som dominerat narrativet. TA:t blir i mångt och mycket bara en drake i vinden i sammanhanget.

Så länge momentum indikatorerna inte flashar sälj, så lägger jag inte så stor vikt vid teknisk analys. Speciellt inte på de små tidsramarna.

Samtidigt är ni ju båda två hodlare som jag har uppfattat det och är beredda att käka en nedgång på 80% och då kan man väl kanske kosta på sig lyxen att låta sin outlook färgas av diverse narrativ. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-07-26, 12:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Samtidigt är ni ju båda två hodlare som jag har uppfattat det och är beredda att käka en nedgång på 80% och då kan man väl kanske kosta på sig lyxen att låta sin outlook färgas av diverse narrativ. 🤷🏼‍♂️
Må hända, å andra sidan så säger ni TA förespråkare väldigt lite. Ena dagen är ni bullish och andra dagen är ni bearish. Helt omöjligt att agera på eran info.

Hade hedrat er mer om ni postat tydliga tradingstrategier snarare än att bara konstatera var det finns olika svaga/starka stöd och motstånd (vilket det finns exakt över allt, om man så vill).

Polisen var den senaste som gjorde det. Han blev likviderad 3 gånger på kort tid, på de trades han var tydlig storlek, entry och likvideringsnivåer. Ursäktade det hela med att påstå att han gjorde grymma vinster på alla de trades han var betydligt defusare med...
Försvann när Bitcoin gick från 100k till 125k istället för neråt.

Sedan har vi det här gänget som säger sig pricka en topp, men försvinner utan att lyckas pricka den andra delen av traden, dvs nästa botten. Dvs dom som blir kvar på stationen när tåget går.
Senast redigerad av Leaston 2025-07-26 kl. 13:04.
Citera
2025-07-26, 13:09
Medlem
Citat:
Nej, men det var också den största back swanen någonsin med FTX debaclet, som drev ner kursen. Detta har jag förklarat för dig otaliga gånger, så jag fattar inte varför du drar upp det fortfarande.

Du hade aldrig fått +70% nedställ utan det. Förövrigt är ju den dubbeltoppen innan debaclet exempel på vad jag säger, att Bitcoin priset börjar te sig annorlunda med tanke på att du aldrig haft en sådan tidigare.
1. Det är också trams att prata om vad som skulle ha hänt om omständigheterna varit annorlunda. Det är omöjligt att veta.

2. Låt oss ändå leka med tanken av att det inte blivit -70% om "black swan" inte inträffat. Hur kan du vara så dödssäker på att det inte sker något liknande igen? Människan tenderar att inte lära sig. Vi kommer fortsätta genomlida finanskriser och geopolitiska kriser, men tydligen är BTC nu helt immun mot detta för all evig framtid. Eller?

Det räcker med att det inträffar någon oväntad skandal inom t.ex. USDC eller USDT, eller hos någon större exchange för att BTC ska falla som en sten. Det finns så många events som skulle kunna orsaka en ny kris inom kryptovärlden. Listan kan göras lång.
Senast redigerad av david-taxi 2025-07-26 kl. 13:12.
Citera
2025-07-26, 13:20
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Må hända, å andra sidan så säger ni TA förespråkare väldigt lite. Ena dagen är ni bullish och andra dagen är ni bearish. Helt omöjligt att agera på eran info.

Hade hedrat er mer om ni postat tydliga tradingstrategier snarare än att bara konstatera var det finns olika svaga/starka stöd och motstånd (vilket det finns exakt över allt, om man så vill).

Ja du brukar ju framhärda i det, personligen tycker jag att jag har varit ganska tydlig i mina veckorapporter. (Som du inte läser enligt egen utsago) Någon som swingtrade:ar aktivt borde dock inte ha några som helst problem med att formulera egna tradingstrategier utifrån underlaget jag postar på forumet.

Nåväl, alla får väl närma sig det här efter bästa förmåga.
Citera
2025-07-26, 13:23
Medlem
Citat:
Sedan har vi det här gänget som säger sig pricka en topp, men försvinner utan att lyckas pricka den andra delen av traden, dvs nästa botten. Dvs dom som blir kvar på stationen när tåget går.
Man kommer inte behöva pricka nån topp eller botten. Skulle man sälja nu kommer man med stor sannolikhet kunna köpa tillbaka BTC mycket billigare.

Just nu: 118k

Ser fram emot nästa "black swan" som ni BTC-maxis kommer skylla på när priset väl faller.
Citera
2025-07-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Man kommer inte behöva prick nån topp eller botten. Skulle man sälja nu kommer man med stor sannolikhet kunna köpa tillbaka BTC mycket billigare.

Just nu: 118k

Ser fram emot nästa "black swan" som ni BTC-maxis kommer skylla på när priset väl faller.

Det är farligt att sprida sådana föreställningar, då folk kan ta det som givet att de kommer att kunna köpa tillbaka mycket billigare om de säljer nu. Det kanske kan bli så, men det är ingalunda säkert, och få har den psykologiska disciplinen att köpa in sig igen för ett högre pris än de sålde. Risken är att de blir sittande med en läckande påse fiat på stationen i åratal framåt.

Tumregeln måste vara att man ska ligga all in om man inte är i stort sett säker (på goda grunder) på en betydande nedgång i närtid. Vi vet ju att fiat är på väg ner och bitcoin upp, på lite längre sikt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-07-26 kl. 13:31.
Citera
2025-07-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är farligt att sprida sådana föreställningar, då folk kan ta det som givet att de kommer att kunna köpa tillbaka mycket billigare om de säljer nu. Det kanske kan bli så, men det är ingalunda säkert, och få har den psykologiska disciplinen att köpa in sig igen för ett högre pris än de sålde. Risken är att de blir sittande med en påse fiat på stationen i åratal framåt.

Tumregeln måste vara att man ska ligga all in om man inte är i stort sett säker (på goda grunder) på en betydande nedgång i närtid.
Nej, det är farligt att så fanatiskt avguda en tillgång som du gör. Och sen skriva att alla borde gå "all-in" trots att det fortfarande skulle kunna ske kraftiga svängningar.

Jag skrev aldrig att man ska sälja allt. Inget kontroversiellt med att ta hem vinster.

Fiat är inte den enda tillgången man behöver hålla bara för man sålt BTC.
Citera
2025-07-26, 13:33
Medlem
Citat:
Nej, det är farligt att så fanatiskt avguda en tillgång som du gör. Och sen skriva att alla borde gå "all-in" trots att det fortfarande skulle kunna ske kraftiga svängningar.

Jag skrev aldrig att man ska sälja allt. Inget kontroversiellt med att ta hem vinster.

Visst, om man bara säljer så mycket som man är beredd att klara sig utan, så är det ok.
Citera
2025-07-26, 13:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
2. Låt oss ändå leka med tanken av att det inte blivit -70% om "black swan" inte inträffat. Hur kan du vara så dödssäker på att det inte sker något liknande igen?
Frågar du som är "dödssäker" på 70% nedställ av anledningen "det har hänt 3-4 gånger på 15 år tidigare"...

Är inte intresserad att diskutera mer med dig, hoppas du förstår varför.
Citera
2025-07-26, 13:39
Medlem
Citat:
Frågar du som är "dödssäker" på 70% nedställ av anledningen "det har hänt 3-4 gånger på 15 år tidigare"...

Är inte intresserad att diskutera mer med dig, hoppas du förstår varför.
Det är du som säger "det är nya tider" istället för vara fortsatt öppen för att samma sak kan ske igen. Listan på "black swan" events som inträffat är mycket lång. Det kommer ske igen.

Ja, 3-4 gånger, det är så typ så många cycles som BTC haft sen födseln för 15 år sen. 70% per cycle är illa nog.
Citera
2025-07-26, 13:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Man kommer inte behöva pricka nån topp eller botten. Skulle man sälja nu kommer man med stor sannolikhet kunna köpa tillbaka BTC mycket billigare.
Potejto potato, men tack för att du ger mig chansen att tydliggöra.

Det är en sak att som Blackrock och ett par andra, konstatera att priset gått ner sedan dom sa "sälj". Men det är INGENTING värt om dom inte även träffar "köp".
Några av dessa har sagt att priset skall ner till 93k vill jag minnas. Så länge det inte händer innan priset når nya ATH, så finns det inget att slå sig för bröstet av.

Att säga "köp" eller "sälj" i ett givet läge, är bara halva traden. Allt annat är att lura sig själv.
Citera
2025-07-26, 13:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är du som säger "det är nya tider" istället för vara fortsatt öppen för att samma sak kan ske igen. Listan på "black swan" events som inträffat är mycket lång. Det kommer ske igen.

Ja, 3-4 gånger, det är så typ så många cycles som BTC haft sen födseln för 15 år sen. 70% per cycle är illa nog.
När jag säger "det är nya tider" så är det som ett svar på ditt "det skall ner 70%".

Du säger dock aldrig NÄR det skall ner 70% även om du antytt det hela vägen sedan vi var på 70k efter "trump-pumpen", vilket säger en del om din pricksäkerhet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in