2025-07-25, 17:26
Medlem
"Men kan verkligen Gud bo på jorden bland människorna? Himlen, himlarnas himmel, rymmer dig inte, än mindre detta hus som jag har byggt." (2 Krön 6:18 Bibel2000)
Citera
2025-07-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Men kan verkligen Gud bo på jorden bland människorna? Himlen, himlarnas himmel, rymmer dig inte, än mindre detta hus som jag har byggt." (2 Krön 6:18 Bibel2000)

Med tanke på att du tillhör Jehovas vittnen, gäller det dem också? Även om det kanske inte räknas som kyrka, så har de ju rikets sal som har ett liknande syfte. En slags samlingslokal för möten (som JV har istället för gudstjänster) etc. Eller är det annorlunda med JV och rikets sal? På vilket sätt?

De borde iaf klassas som en frikyrka.
Citera
2025-07-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det är en viktig anledning. Frimicklarna anser ju inte som katoliker och ortodoxa att själva kyrkan är en helig plats, en öppning mot Himmelriket, en plats där Jesus är närvarande och där man därför av respekt ska iaktta tystnad. Många är de frikyrkogrupper som på grund av okunskap högljudda dräller in i Gravkyrkan i Jerusalem. Deras lokaler är som vilka möteslokaler som helst och de påpekar i tid och otid att kyrkan minsann inte är en byggnad.

Sedan spelar den ekonomiska biten in. En del nybyggda frikyrkobyggnader som ser ut som gymnastikhallar är faktiskt just det, gymnastikhallar. Församlingarna tror att de ska kunna hyra ut till innebandy och andra idrotter och kanske även olika mässor och sammankomster.

---

I Göteborg, vill jag minnas att det var, krävde kommunen att Jesus Vittnen skulle bygga sin nya Rikets Sal mer lik en kyrka för att passa in i miljön.
Nu ljuger du igen.

Apostlagärningarna 7
[48] Den Högste bor dock inte i något som är byggt av människohand. Som profeten säger:
[49] Himlen är min tron,
jorden min fotapall.
Vad för ett hus kan ni bygga åt mig, säger Herren,
var skulle min viloplats vara?
[50] Har inte mina händer gjort allt detta?
[51] Styvnackade är ni, oomskurna till hjärta och öron. Alltid gör ni motstånd mot den heliga anden, ni som era fäder.

Vi, levande människor, är ett tempel för den heliga anden.

1 Korinthierbrevet 3
[16] Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er? [17] Om någon förstör Guds tempel skall Gud förgöra honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet

Markus 14
[58] »Jag skall riva ner detta tempel som är byggt av människohand och på tre dagar bygga upp ett annat som inte är gjort av människohand.«

Johannes 2
[21] Men det tempel han talade om var hans kropp.

Skåda en indoktrinerad, vilseledd, ramlös karikatyr av en präst!
Citera
2025-07-26, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Med tanke på att du tillhör Jehovas vittnen, gäller det dem också? Även om det kanske inte räknas som kyrka, så har de ju rikets sal som har ett liknande syfte. En slags samlingslokal för möten (som JV har istället för gudstjänster) etc. Eller är det annorlunda med JV och rikets sal? På vilket sätt?

De borde iaf klassas som en frikyrka.

När bibeln talar om "kyrka" så är det inte byggnaden som det talas om, utan om människorna som samlas för att tillbe Gud.

Så det är inte lokalen som Jehovas vittnen samlas i som har någon större betydelse, bara lokalen är praktisk för att kunna forska i bibeln. Det finns många församlingar som inte har byggt egna Rikets salar, utan hyr lokaler i olika fastigheter ägda av andra.
Och man har haft sammankomster i t.ex. idrottsarenor eftersom det är praktiskt, som t.ex. i f.d. Friends Arena:

https://www.vt.se/nyheter/publikrekord/artikel/jehovas-vittnen-storre-an-zlatan/rm9nq3mj
Citera
2025-07-26, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu ljuger du igen.

Apostlagärningarna 7
[48] Den Högste bor dock inte i något som är byggt av människohand. Som profeten säger:
[49] Himlen är min tron,
jorden min fotapall.
Vad för ett hus kan ni bygga åt mig, säger Herren,
var skulle min viloplats vara?
[50] Har inte mina händer gjort allt detta?
[51] Styvnackade är ni, oomskurna till hjärta och öron. Alltid gör ni motstånd mot den heliga anden, ni som era fäder.

Vi, levande människor, är ett tempel för den heliga anden.

1 Korinthierbrevet 3
[16] Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er? [17] Om någon förstör Guds tempel skall Gud förgöra honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet

Markus 14
[58] »Jag skall riva ner detta tempel som är byggt av människohand och på tre dagar bygga upp ett annat som inte är gjort av människohand.«

Johannes 2
[21] Men det tempel han talade om var hans kropp.

Skåda en indoktrinerad, vilseledd, ramlös karikatyr av en präst!

Ännu en dåre som kastar ur sig slumpmässiga bibelverser utan sammanhang och utan att begripa vad de egentligen betyder.

Ingenstans skriver jag ”bor”. Jesus är närvarade i kyrkan, i sakramenten och i tabernaklet.
Citera
2025-07-26, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Jesus är närvarade i kyrkan, i sakramenten och i tabernaklet.

Vilka skriftställen tänker du på?
Citera
2025-07-26, 07:14
Medlem
Frikyrkorna är på väg bort. Mänskligheten har fått förnuft. Antalet medlemmar halveras vart tionde år. Skandalerna avlöser varandra. Jag hoppas nästa s-regering drar ett streck över alltihop. Buschs fanclub.
Citera
2025-07-26, 07:16
Medlem
zombie-nations avatar
De traditionella frikyrkorna har byggt sina egna kyrkor som ser ut som kyrkor.
Citera
2025-07-26, 07:55
Avslutad
Citat:
Vilka skriftställen tänker du på?

Har du läst andra moseboken?
Citera
2025-07-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Har du läst andra moseboken?

Ja, det har jag. Har du läst Jeremia 31:31-33 ?
Citera
2025-07-26, 08:06
Avslutad
Citat:
Ja, det har jag. Har du läst Jeremia 31:31-33 ?

Nej, det har jag inte.

Min poäng var dock att andra mosebok lägger ut väldigt specifika regler för Guds boning. Du undrade över rammakarens påstående att Gud "är närvarade i kyrkan, i sakramenten och i tabernaklet".

En stor del av gamla testamentet handlar om Guds boning på jorden. Du borde läsa.
Citera
2025-07-26, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Nej, det har jag inte.

Min poäng var dock att andra mosebok lägger ut väldigt specifika regler för Guds boning. Du undrade över rammakarens påstående att Gud "är närvarade i kyrkan, i sakramenten och i tabernaklet".

En stor del av gamla testamentet handlar om Guds boning på jorden. Du borde läsa.

Jag har läst, men du borde läsa Jeremia 31:31-33 som neutraliserar din poäng i samband med Lukas 22:20, i alla fall om man vill vara kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in