Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Det är en viktig anledning. Frimicklarna anser ju inte som katoliker och ortodoxa att själva kyrkan är en helig plats, en öppning mot Himmelriket, en plats där Jesus är närvarande och där man därför av respekt ska iaktta tystnad. Många är de frikyrkogrupper som på grund av okunskap högljudda dräller in i Gravkyrkan i Jerusalem. Deras lokaler är som vilka möteslokaler som helst och de påpekar i tid och otid att kyrkan minsann inte är en byggnad.
Sedan spelar den ekonomiska biten in. En del nybyggda frikyrkobyggnader som ser ut som gymnastikhallar är faktiskt just det, gymnastikhallar. Församlingarna tror att de ska kunna hyra ut till innebandy och andra idrotter och kanske även olika mässor och sammankomster.
---
I Göteborg, vill jag minnas att det var, krävde kommunen att Jesus Vittnen skulle bygga sin nya Rikets Sal mer lik en kyrka för att passa in i miljön.
Nu ljuger du igen.
Apostlagärningarna 7
[48] Den Högste bor dock inte i något som är byggt av människohand. Som profeten säger:
[49] Himlen är min tron,
jorden min fotapall.
Vad för ett hus kan ni bygga åt mig, säger Herren,
var skulle min viloplats vara?
[50] Har inte mina händer gjort allt detta?
[51] Styvnackade är ni, oomskurna till hjärta och öron. Alltid gör ni motstånd mot den heliga anden, ni som era fäder.
Vi, levande människor, är ett tempel för den heliga anden.
1 Korinthierbrevet 3
[16] Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er? [17] Om någon förstör Guds tempel skall Gud förgöra honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet
Markus 14
[58] »Jag skall riva ner detta tempel som är byggt av människohand och på tre dagar bygga upp ett annat som inte är gjort av människohand.«
Johannes 2
[21] Men det tempel han talade om var hans kropp.
Skåda en indoktrinerad, vilseledd, ramlös karikatyr av en präst!